Citat:
Ursprungligen postat av
Mechila
Man avprogrammeras mentalt och får lära sig att blint följa/lyda order, ren och skär hjärntvätt skulle man kunna kalla det. Det sker mer eller mindre sublimt genom exempelvis nedbrytning innan du byggs upp till en "starkare" människa, att döda andra människor går emot vår naturliga instinkt förutsatt att man är frisk sm individ. Så precis som du misstänker innehåller "utbildningen" lite mer än att lära sig att sikta och trycka av.
Hur man berättar att man aldrig gjort militärtjänst utan att säga att man aldrig gjort militärtjänst...utom möjligen i rysshelvetet, där är det möjligen så som du beskriver.
Citat:
Ursprungligen postat av
BjornGustaf
Jag har inte gjort lumpen men jag vet ju att man får lära sig att skjuta, slåss, kasta handgranater och spränga.
Men hur får man lära sig att döda en annan människa?
Förbereda sig mentalt alltså.
Alla kan ju sikta och skjuta på en tavla men det är nog värre när den tavlan är en människa.
Mvh Björn
Det gör man inte i normala fall. Militär verksamhet är mycket mer än att bara skjuta på FI, det är det som är det viktiga i utbildningen. Lära sig att fungera som en grupp individer under stress och fysisk ansträngning.
När man väl hamnar i strid handlar det om ren och skär självbevarelse att skjuta på motståndaren och undvika att bli skadad själv eller någon annan i sin grupp och arbeta tillsammans för att överleva. Det är detta man lär sig under en militär grundutbildning sedan får vi hoppas att du aldrig behöver pröva dessa förmågor skarpt.
Att döda motståndaren är inte målet, målet är att stoppa motståndaren och hur man gör detta på bästa sätt beror på så mycket annat.
I ett större perspektiv kan jag tycka att det är värt en uppoffring om det stoppar ryzzka mördarorcher från att våldta oskyldiga Svenska kvinnor och barn när de skövlar sig fram genom vårt land.