2026-06-04, 01:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Vad som är ett gigantiskt mysterium för mig varför detta uppmärksammas just nu (denna tråd är skapad 30 maj 2025). Mordet skedde den 3:e december 2025, alltså ett halvår sedan. Var det för att myndigheter hade lagt locket på, men var tvugna att senare publicera domar, bevisföring etc? Sedan har vi även bodycam videos av händelsen, varför har de ens låtit publicera detta när myndigheter gör allt för att lägga locket på?

Någon som vet mera om lagstiftningen i UK och vad som lagligen måste offentligt publiceras?

Som jämförelse har fallet med mordet på Austin Metcalf ufört av Karmelo Anthony, men detta blev uppmärksammat från dag 1. Detta är också lite aktuellt för domen kommer snart att ges.

Det enda jag kan tänka mig här är att de har hållet på det och har nu bestämt sig att göra det offentligt för att det passar med något slags schema. Är det valtider i UK? Något annat som tas upp i samma veva så det blir synkroniserat? Det är åt dessa håll jag tänker att det är för att det är "rätt tid" att släppa det. En slags ammunition de krafter som kan nyttja den sitter på och släpper när de passar.
Citera
2026-06-04, 01:31
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapa-ved
Den är skapt 30:e Maj 2026. Hur fan ska någon kunna starta en tråd i Maj om en händelse som kommer ske i December? Haha
Det är nu domen fallit, man får anta att även Storbritannien har förundersökningssekretess av något slag.

2025 är en typo.
Citera
2026-06-04, 01:36
Medlem
bubblecups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Outlaw&Folkhem
Men trots sin utbildning och deras extrema intellekt måste de gå runt turban&kniv-beväpnade

De (Sikher) får tydligen gå runt med en kniv som en del av sin religion, fast vanliga engelsmän blir arresterade om de har en kniv i tex bagageutrymmet i bilen. Verkade som om det i flera länder är ok med att sikher får gå med kniv då det är en del av deras religion.
Citera
2026-06-04, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finporslinet
Det enda jag kan tänka mig här är att de har hållet på det och har nu bestämt sig att göra det offentligt för att det passar med något slags schema. Är det valtider i UK? Något annat som tas upp i samma veva så det blir synkroniserat? Det är åt dessa håll jag tänker att det är för att det är "rätt tid" att släppa det. En slags ammunition de krafter som kan nyttja den sitter på och släpper när de passar.
Det låter osannolikt att offentligörandet av filmen har med några val att göra. Den enda som skulle kunna dra någon nytta av ett sånt drag är väl icke sittande partier, och jag förstår inte varför dom skulle ha videon men inte någon annan. Han som knivhögg Henry har ju fått sin dom just och nu når filmen allmänheten, det bör ha ett samband.
Vad som är ett frågetecken är vad poliserna gjort sedan händelsen i December och om det finns någon pågående förundersökning mot dessa.
Det är inte allmänheten som avgör vad som ska hända med poliserna. Har poliserna fortsatt i tjänst och inte någon förundersökning om tjänstefel pågår sedan händelsen så är det jävligt konstigt, man brukar sällan invänta att allmänheten får se en film för att då avgöra polisernas framtid.
Citera
2026-06-04, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubblecup
De (Sikher) får tydligen gå runt med en kniv som en del av sin religion, fast vanliga engelsmän blir arresterade om de har en kniv i tex bagageutrymmet i bilen. Verkade som om det i flera länder är ok med att sikher får gå med kniv då det är en del av deras religion.
Dom kommer helt säkert att förbjuda sikher att bära dolkar i framtiden, något annat kommer sannolikt inte allmänheten acceptera efter detta, men det är sjukt att det varit ett undantag att få gå runt beväpnad pga att man är sikher. Händer inte det så får dom införa att alla får bära dolk. Vill sikher i framtiden gå runt med sina dolkar så får dom flytta till ett annat land bara om dom inte vill riskera straff. Sen bör UK i framtiden införa obligatoriska visitationer när någon bär en turban på sitt huvud för att se till att dolkbärandet upphör. Sikher kan gå runt med dolkar som har ett blad gjort i mjukt material om något annars kan dom flytta dit dom får bära riktiga dolkar.
Citera
2026-06-04, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Än värre är att ja du får bära kniv som sikh men det är en liten kniv som är en religiös symbol. Enklast att jag skickar en länk till den: https://en.wikipedia.org/wiki/Kirpan att de får bära den är ju helt absurt men:

Henry blev inte huggen med en kirpan. Han blev huggen med en 21cm lång kniv som alltså även för sikher är olagligt att bära. Vilket gör hela situationen än värre. Hade poliserna inte koll på vilken form av kniv det är sikher får bära?

Värt också att tillägga är att sikher i det stora hela är ett fredligt folk som inte alls brukar ställa till med massa problem till skillnad mot muslimer. Vilket gör att fallet sticker ut lite extra.
Det finns ingen längdgräns på bladet för sikher i Storbritannien, och Henry blev huggen av en 20cm lång kirpan så han som dödade Henry gjorde det med sin stora kirpan som han fick bära. Och även om sikher vanligen väljer att bära en liten kirpan så får dom bära långa, och det gjorde denna snubbe, han valde även att använda den.
Citera
2026-06-04, 03:20
Medlem
Ahlenius86s avatar
Jag fattar inte varför Siken skulle knivmörda en oskyldig 18-åring och tro att polisen skulle missa att han var knivhuggen 5 gånger?
Sen fattar jag inte heller hur 18-åringen hamnade utanför sikens hem?
Citera
2026-06-04, 04:39
Medlem
Hugo Pratts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahlenius86
Jag fattar inte varför Siken skulle knivmörda en oskyldig 18-åring och tro att polisen skulle missa att han var knivhuggen 5 gånger?
Sen fattar jag inte heller hur 18-åringen hamnade utanför sikens hem?

Just detta förbryllade mig också, men det verkar inte vara utanför sikhens hem. Daily Mail har sammanställt en riktigt bra tidslinje:

https://www.dailymail.com/news/article-15867645/Henry-Nowak-murder-reconstruction-Vickrum-Digwa.html

Hur dårsikhen kunde tro att polisen skulle missa knivhuggen begriper inte heller jag. Nu gjorde de ju otroligt nog just det till en början ... ! Men hur kunde han tro att det inte skulle upptäckas förr eller senare. Hade han andra lögner i bakfickan och hoppades vinna tid efter att mamman hade smugglat bort kniven?
Citera
2026-06-04, 06:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LupesVulpus
Jo ja, har sett något mer om det nu..
Men, om.. om ah ja Henry va min son?
Jag skulle inte direkt bry mig om Diwaks bror eller mamma

Jag skulle vilja, skulle kräva att poliserna som skrattade och hånade mitt barn medans han dog långsamt handfängslad straffades. Långt innan jag ens tänkte på henne.

Även då när hon hållt på förstört bevis

Ärligt talat?
Jag skulle hålla poliserna som mer ansvarig än Diwak. Blodet är på deras händer.
Men klart inte dåligt att de, familjen som också begått brott åker dit... likaså?
Jag vill se konsekvenser för snutarna

Vi får se om internutredning eller åtal väcks mot poliserna nu när detta blivit känt för allmänheten. Allt är tidsmässigt lite otydligt tycker jag. GM är redan dömd så detta måste ha hänt för minst ett par månader sen. Vet inte när man inledde förundersökningen mot mamman och brodern men misstänker att det var i samband med att videon släpptes för allmänheten.
Citera
2026-06-04, 07:55
Medlem
Glöm inte Iryna Zarutzka på väg hem ifrån hennes jobb på tåget fick halsen avhuggen utav en svart man.

Inga fackeltåg på sergels torg för henne inte.
För hon hette inte george floyd.
Citera
2026-06-04, 08:15
Medlem
I Sverige får sikher bära kniv i skolan

"En man som är sikh och som i sin skola i Huddinge haft med sig en av sina religiösa symboler, en liten kniv, kan nu åter delta i undervisningen."
https://www.dn.se/nyheter/sverige/sikh-far-bara-dolk-i-skolan/
Citera
2026-06-04, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cheezy
Hemskt agerat av polisen. Dock var det väl Henry som gick fram till mördaren och tvingade honom att säga att han är en dålig man? Eller har jag missuppfattat det hela?
Jepp. Du har missuppfattat helt

Henry "tvingade" inget alls.
Var har du hittat på det?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in