2026-06-03, 18:46
Medlem
Loikkaris avatar
”I dag får man som myndig rösta i riksdagsval, göra värnplikt, ta körkort och köpa alkohol på krogen. Då är det också rimligt att åldersgränsen för att handla på Systembolaget blir 18 år”, säger partiledare och statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Alkoholkonsumtionen bland unga har sjunkit och de köper sprit som smugglats till Sverige eller hemmatillverkat. Sprit med över 22% ska i fortsättningen säljas till de som fyllt 20 år. Samma regler gäller även i Finland o Norge.
2026-06-03, 18:51
Medlem
Bra. Hoppas de kan slopa monopolet då också
2026-06-03, 18:52
Medlem
GiveMeHeads avatar
Nej, nej. Vi svenskar dör av alkohol. Vi klarar inte av det. Alla andra gör det men inte vi. Måste vara något genetiskt. Följer du inte nyheterna???
2026-06-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari
”I dag får man som myndig rösta i riksdagsval, göra värnplikt, ta körkort och köpa alkohol på krogen. Då är det också rimligt att åldersgränsen för att handla på Systembolaget blir 18 år”, säger partiledare och statsminister Ulf Kristersson i ett pressmeddelande.

Alkoholkonsumtionen bland unga har sjunkit och de köper sprit som smugglats till Sverige eller hemmatillverkat. Sprit med över 22% ska i fortsättningen säljas till de som fyllt 20 år. Samma regler gäller även i Finland o Norge.

Ändra så starköl åtminstone och vin får säljas i matbutiker. Ändra åldern för att köpa öl och vin till 16, sprit till 18. Det sjuka är att Sverige är ett av ett extremt fåtal länder där man ens behöver ta ställning till denna frågan.
2026-06-03, 19:18
Avstängd
Donaldstrumpets avatar
Hahaha.
Snacka om att ha panik gällande opinionssiffrorna.
Jag välkomnar förslaget. Vuxna ska behandlas som vuxna men inte fan kastar jag bort min röst på det där gänget för det.
2026-06-03, 19:30
Medlem
De borde åtminstonde gör de lagligt att sälja cider med en alkoholhalt på 3.5% i livsmedelsbutiker precis som folköl. Idag är det bara tillåtet med cider på 2.25%.

Angående sänkt ålder på Systembolaget för vissa varor är jag lite skeptiskt.
2026-06-03, 19:33
Medlem
Jag gissar att denna sent påkomna signalering till ungdomarna att krogar får nu öppna utan att ha mat tillsammans med dryck, öl och sprithak alltså, kan tilltala ungdomen eller de som krökar.
Nu ytterligare att släppa på åldersgränsen...

DÄREFTER : Pga stök och fylla ändras regler tillbaks, (inte förrän de etablerade krogarna konkat eller kraftigt förlorat sitt värde).

Höjd åldersgräns, begränsade öppettider och strängare regler för att få utskänkningstillstånd, vakter med nya befogenheter, AI-Kameror naturligtvis...
2026-06-03, 20:02
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Vanligt valfläsk från Ulf K till förstagångsväljare, de börjar bli desperata nu!
2026-06-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loikkari

Moderaterna försöker vinna väljare genom locka med sprit. Precis som förr i tiden.

Ett argument att ungdomarna köper insmugglad sprit- skall man resonera så med vapen också ?
2026-06-03, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Vanligt valfläsk från Ulf K till förstagångsväljare, de börjar bli desperata nu!
Riktig desperata men är man skit så förlorar man
2026-06-03, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blacklodge77
Ett argument att ungdomarna köper insmugglad sprit- skall man resonera så med vapen också ?

Ja, argumenten är ju lite ihåliga. Smuggelsprit köper ju även vuxna pga priset, så den marknaden kommer inte försvinna. Att ungdomar dricker mindre är väl bra, men vill man då att de ska öka sin konsumtion? Sen tycker jag det är lite lustigt att det här utspelet kommer från statsministern utan att den ens funnits någon direkt folklig efterfrågan i ämnet.

Jag skulle som andra säga att det är uppenbart valfläsk...
2026-06-03, 23:24
Moderator
tobess avatar
Rimligt att harmonisera reglerna med andra nordiska länder, även om man förstås kunde ha gått den danska linjen också.

Men om man nu ska ändra så tycker jag att gränsen lika gärna kunde vara lägre, bara för att bespara 18-åringar från att dricka sig fulla på någon äcklig likör Lägg den vid typ 15% eller så kan de köpa starköl och vin.

Argumentet att man kan få körkort, dö för landet, köpa sprit på krogen o.s.v. motiverar att man borde slopa alla gränser helt och hållet när man blivit myndig.

Jag kan ärligt talat tycka att om något borde man snarare höja på myndighetsåldern, då 18-åringar (mig själv inkluderat när jag var så gammal) knappast är vuxna.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in