Citat:
Ursprungligen postat av
ekbo251
Ja, det var rationellt. Den enda som kan avgöra är den som anställer.
Ja, vad skall gängkriminella ha med det att göra.
Nej, det är mycket dyrare att rekrytera från utlandet.
Vidare så är närvaron i Sverige då kopplat till arbete. Blir man arbetslös åker man ut.
Det är den av vänstern omhuldade asylinvandring som är problemet.
Höger har ingen tolerans för bidrag och därmed inte för asylinvandring. Jfr Singapore som inte har någon asylinvandring. Men enorm invandring. (Och enormt kraftig tillväxt. Och numera mycket högre levnadsstandard än Sverige).
Det är isåfall en stor WIN för folket. Facket orsakar bara stora skador på samhället. (Se bara hur dom skaldade England på 70-talet. Och hur dom i nutid skadat Tyskland så tillväxten står still där).
Och samtidigt steg reallönerna. Hur väl överensstämmer det med dina påståenden.
Kostnaden för en infödd fram till 18 års ålder för det offentliga är ca 4 miljoner. Som då skall tas ut i skatter resten av livet.
Men kostnaden för en arbetskraftsinvandrare är 0 kr. Men denne plundras på dessa 4 milj via skatter iaf.
Dvs stat/kommun/landsting profiterar något extremt på arbetskrafstinvandrare.
Det hederliga vore att låta arbetskraftsinvandrare få en stor skatterabbat.
(S) argumenterade hårt för att det skulle rivas upp. Enligt (S) var det avsett att vara tidsbegränsat.
Bara läs innantill i protokollet från Riksdagsdebatten.
Högerns politik i Singapore har lett till att folket som hade mycket lägre levnadsstandard än i Sverige 1960 senare passerade så väl EU som Sverige och nu har passerat USA.
Alla som vill ha det sämre får väl rösta till vänster då.
Att låta enskilda arbetsgivare ha absolut beslutsmakt över arbetskraftsinvandringen (vilket borgerligheten införde 2008) öppnade dörren för en enorm skuggekonomi. Resultatet blev att oseriösa företag började sälja arbetstillstånd under bordet, tvingade utländsk arbetskraft att jobba för slavlöner och dumpade villkoren för svenska arbetare.
S vill återinföra den myndighetsbaserade arbetsmarknadsprövningen. Det är staten och Arbetsförmedlingen, i samråd med parterna, som har helikopterperspektivet och ser var det faktiskt råder brist. Det skyddar den svenska arbetsmarknaden från organiserat fusk och lönedumpning, samtidigt som äkta spetskompetens fortfarande släpps in snabbt.
Det stämmer helt enkelt inte för lågkvalificerade yrken. Kostnaden för en flygbiljett från tredjeland är kaffepengar jämfört med vinsten av att ha en anställd som arbetar 60 timmar i veckan men bara får betalt för 20, vilket har varit vardag i städ- och restaurangbranschen. Att "man åker ut om man blir arbetslös" blir i praktiken ett utpressningsverktyg. Arbetsgivaren får total makt över arbetstagarens hela existens, vilket gör att den anställde aldrig vågar anmäla urusla arbetsförhållanden eller kriminella löner.
Singapore har byggt sin ekonomi på en permanent, rättslös underklass av migrantarbetare. De bor i överbefolkade baracker, saknar minimilön, har noll fackliga rättigheter och kan kastas ut ur landet på ett ögonblick om de blir sjuka. Det är en nyliberal dystopi.
S försvarar den nordiska välfärdsmodellen. Vi bygger inte vårt välstånd på att utnyttja en modern slavklass i botten, utan på hög produktivitet, starka sociala skyddsnät och att alla som arbetar i Sverige ska kunna leva på sin lön. Det ger ett tryggare och mer sammanhållit samhälle än Singapores extrema klyftor.
All ekonomisk forskning visar att den svenska fackföreningsrörelsen har varit drivande för Sveriges enorma välstånd. Genom den så kallade solidariska lönepolitiken tvingade facken arbetsgivare att betala ordentliga löner. Detta slog ut improduktiva skräpföretag och tvingade fram investeringar i högteknologi och innovation. Det är tack vare facken och kollektivavtalen som Sverige har haft fred på arbetsmarknaden och en stabil tillväxt, till skillnad från länder med konstanta konflikter.
Reallönerna i Sverige steg under decennierna före 2020-talets inflationskris på grund av Industriavtalet, som slöts av arbetsmarknadens parter (fack och arbetsgivare) 1997. Det var den reglerade lönebildningen och fackens samordning som säkrade stabila löneökningar i takt med produktiviteten. Den borgerliga avregleringen 2008 bidrog inte till detta, den pressade istället ner lönerna i bottensekvenserna och skapade den lönedumpning vi ser frukterna av idag.
En utländsk arbetare använder precis som alla andra vägar, kollektivtrafik, sjukvård och rättsväsende. Att ge dem en "skatterabatt" innebär att den inhemska arbetarklassen tvingas subventionera de utländska arbetarnas välfärdskostnader, samtidigt som deras egna löner pressas ner av samma konkurrens. Det är djupt orättvist.
Medan högern drömmer om en Singaporiansk modell där storföretag fritt kan importera rättslös lågprisarbetskraft och montera ner facklig trygghet, erbjuder Socialdemokraterna en ordnad arbetsmarknad där hög produktivitet, spetskompetens och starka kollektivavtal garanterar att välståndet faktiskt kommer hela folket till del.