2026-06-03, 19:01
Medlem
Nu kommer denna danska, klassiska läsk till Sverige. Vad minns jag av den? Inte mycket, typ lite av smaken och den hade druvsocker. Det är ingen läsk jag minns som något speciellt men skulle kanske köpa den om den kommer hit.

Den kom redan 1971 i Danmark, och kan faktiskt ses som tidigt försök till en energidryck. Den innehåller ju druvsocker och piggar upp. Fast själva idéen att läskedrycker ska vara uppiggande går väl egentligen tillbaka till Coca-Cola, och Dr Pepper som faktiskt kom före.

Så nu kommer en dansk läsk som i Danmark är kanske lika klassisk som Champis och Trocadero är i Sverige, hit.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/populara-lasken-lanseras-i-sverige-mer-poppis-an-fanta/

Lansering börjar först i Skåne men sen väl resten av Sverige. Vad tycker ni om detta och kommer ni testa den?
Senast redigerad av Snobird 2026-06-03 kl. 19:06.
Citera
2026-06-03, 19:05
Medlem
Köpte den idag. Rätt god, som mountain dew alltså citrus
Citera
2026-06-03, 19:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn

I Sverige? Finns redan på marknaden?

Mountain Dew drack jag på 90-talet väl innan den officiellt kom till Sverige. Tyckte väl den var godast av liknande drycker, typ Sprite och 7 Up.
Senast redigerad av Snobird 2026-06-03 kl. 19:10.
Citera
2026-06-03, 19:11
Moderator
Ancistruss avatar
Aldrig hört talas om. Men jag får väl prova den om/när den dyker upp i min butik.

Har den sålts tidigare i Sverige?

Jag menar om något funnits i 55 år i Danmark och dessutom varit populärt är det konstigt om de inte försökt lansera det i Sverige tidigare.
Citera
2026-06-03, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Aldrig hört talas om. Men jag får väl prova den om/när den dyker upp i min butik.

Har den sålts tidigare i Sverige?

Jag menar om något funnits i 55 år i Danmark och dessutom varit populärt är det konstigt om de inte försökt lansera det i Sverige tidigare.

Det har du rätt i men jag har mig veterligen aldrig sett den i Sverige, och jag bor t.o.m. i Malmö.
Citera
2026-06-03, 19:20
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snobird
Det har du rätt i men jag har mig veterligen aldrig sett den i Sverige, och jag bor t.o.m. i Malmö.

Tack för svar! Okej, där ser man. Konstigt att den inte finns ens i Malmö.
Senast redigerad av Ancistrus 2026-06-03 kl. 19:35.
Citera
2026-06-03, 19:21
Medlem
-Nederbird-s avatar
Den innehåller kinin så är som sprite med viss, liten beska. Rätt bra grejer.
Citera
2026-06-03, 19:23
Medlem
Jag hoppas det är ok att länka till denna sajt, annars ta bort.

Det roliga är att här beskrivs läsken betydligt mer utförligt än någon någonsin skulle ha nytta av...

Detta är bara början. Sen fortsätter det i samma stil i flera paragrafer. Det måste vara skrivet av AI eller något...

Citat:
Faxe Kondi är en uppfriskande läsk från Danmark som bjuder på klar och livfull smakprofil. Drycken är känd för sin friska citruskaraktär och balans mellan sötma och syra, vilket gör den lätt att ta till sig i många olika situationer. Som en klassiker inom läskkategorien fungerar den både som törstsläckare och som smakpartner till enklare rätter.

På näsan möter du en tydlig citrusdoft med inslag av lime och citron, tillsammans med en ren kolsyra som ger energi åt aromerna. På gommen känns den fräscht bubblig och lätt i kroppen, med ett avslut som lämnar en ren, fruktig ton. Servera den väl kyld för att framhäva den skarpa citrusen och ge en svalkande upplevelse.

Faxe Kondi passar bra vid många tillfällen, från avslappnade sociala sammankomster till sportiga aktiviteter där en uppfriskande dryck är önskvärd. Kombinationen av sötma och syrlighet gör att den fungerar särskilt väl tillsammans med salta snacks och lättare förrätter.

https://www.dryckeslaget.com/product/14319/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av finasteridarn
Den börjar ju säljas först 5/6. Var du i Danmark?
Citera
Medlem
slagskotts avatar
En klassiker när man är i Danmark, det plus den röda korven
Citera
2026-06-03, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nederbird-
Den innehåller kinin så är som sprite med viss, liten beska. Rätt bra grejer.

Brukar det inte mest vara i Schweppes?
Citera
2026-06-03, 19:25
Medlem
Måste vara barn som intresserar sig för en ny läsk. Är sockertörsten så stor?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in