2026-06-03, 18:40
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogsburkan
Eftersom det ryktas att 100-130 miljoner försvinner på vägen så undrar man var dom hamnar.
London har bättre koll på detta, men det är väl skatt på 20% off the bat?
Citera
2026-06-03, 18:41
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Eftersom det ryktas att 100-130 miljoner försvinner på vägen så undrar man var dom hamnar.
Vad jag har hört så ska hans nigerianska klubb/akademi förstås ha en VF, tror det är kring 20%. Agent kanske 10%, kanske blir mer när priset stuckit iväg. Så ska hans barndomsklubbar ha sina procent.

Så om cirka 40% försvinner blir det 150 miljoner till Allmänna på 250 miljoner brutto, på ett ungefär.

Sen lär man fortsätta sälja en del som går för att banta truppen och kanske ersätta hälften av dom med kompetens här och nu. Man måste ändå inse att det kan bli till att titta nedåt i tabellen när Zadok och Celina försvinner.
Citera
2026-06-03, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
London har bättre koll på detta, men det är väl skatt på 20% off the bat?
På vinsten vid årsbokslut. Dock har ni gjort så mycket förlust tidigare år att ni lär slippa skatt helt i år
Citera
2026-06-03, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Vad jag har hört så ska hans nigerianska klubb/akademi förstås ha en VF, tror det är kring 20%. Agent kanske 10%, kanske blir mer när priset stuckit iväg. Så ska hans barndomsklubbar ha sina procent.

Så om cirka 40% försvinner blir det 150 miljoner till Allmänna på 250 miljoner brutto, på ett ungefär.

Sen lär man fortsätta sälja en del som går för att banta truppen och kanske ersätta hälften av dom med kompetens här och nu. Man måste ändå inse att det kan bli till att titta nedåt i tabellen när Zadok och Celina försvinner.

Såååååå, ungefär precis det som alla har sagt om alla övergångar i allsvenskan när det gäller unga afrikaner (eller Bergvall för den delen), sjukt att det ens kan bli en grej, AIK är dom enda som alltid redovisar nettosiffran istället för totalsiffran.
Citera
2026-06-03, 18:57
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ahmed945
På vinsten vid årsbokslut. Dock har ni gjort så mycket förlust tidigare år att ni lär slippa skatt helt i år
Fair enough. Jag har som sagt ingen koll. Dock inte alls kontroversiellt att det försvinner cash påvägen när en spelare kommer och lämnar såhär.
Citera
2026-06-03, 19:04
Medlem
Citat:
Fair enough. Jag har som sagt ingen koll. Dock inte alls kontroversiellt att det försvinner cash påvägen när en spelare kommer och lämnar såhär.
Nej, väldigt normalt. Och siffran klubben redan redovisas på webben är redan mer än vad jag trodde ni skulle få brutto
Citera
2026-06-03, 19:08
Medlem
skogsburkans avatar
Citat:

Så inga smuts, byns stamfader och andra svarta hål som roffar åt sig på vägen? Bajers tror ju dom fick 160 mille netto för Toure när mer än hälften försvann i olika folks fickor, gamla klubben och trädgårdar på vägen.
Citera
2026-06-03, 19:14
Medlem
Teus avatar
Citat:
Så inga smuts, byns stamfader och andra svarta hål som roffar åt sig på vägen? Bajers tror ju dom fick 160 mille netto för Toure när mer än hälften försvann i olika folks fickor, gamla klubben och trädgårdar på vägen.
Det kommer garanterat finnas munnar som ska mättas. Exakt vems eller hur många vet jag dock inte, men jag utgår från att det är en by i Nigeria som kommer ha det välställt iaf. under en kortare period.
Citera
2026-06-03, 19:19
Medlem
cokehyenas avatar
Citat:
Det kommer garanterat finnas munnar som ska mättas. Exakt vems eller hur många vet jag dock inte, men jag utgår från att det är en by i Nigeria som kommer ha det välställt iaf. under en kortare period.
Sveriges gängkriminella lär inte gå lottlösa iaf.
Citera
2026-06-03, 19:35
Medlem
ZlatanManias avatar
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg men Yohanna tycks verkligen rädda oss nu och vad vi kan återinvestera i truppen blir intressant men vem fan såg hans totala tokgenombrott komma för bara ett par månader sedan..?

Skrämmande tanke att en enskild affär kan va skillnaden mellan liv å död. Nu tror jag inte vi åker ur oavsett men det är ändå såpass nära botten att man ska va orolig.

GBG borta i nästa får fanemig inte förloras. Då blir det jobbigt..
Citera
2026-06-03, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZlatanMania
Nu ska vi inte gå händelserna i förväg men Yohanna tycks verkligen rädda oss nu och vad vi kan återinvestera i truppen blir intressant men vem fan såg hans totala tokgenombrott komma för bara ett par månader sedan..?

Skrämmande tanke att en enskild affär kan va skillnaden mellan liv å död. Nu tror jag inte vi åker ur oavsett men det är ändå såpass nära botten att man ska va orolig.

GBG borta i nästa får fanemig inte förloras. Då blir det jobbigt..
Ni får hoppas att hans ersättare kan göra jobbet för Yohanna och Celina har varit ert offensiva hot. Utan dessa båda undrar man hur det ska gå.

Men oavsett så måste ni ju sälja när ni får dessa astronomiska summor. Även om det skulle bli Superettan.
Citera
2026-06-03, 20:08
Medlem
ardagulers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Nej det stämmer inte. Agenten försöker bara trissa upp priset. Kommer inte vara i närheten av den fantasi summan. Aik kommer inte få behålla mycket pengar i slutändan när agenten och moderklubben ska ha sin del av kakan.
Vilken jävla spaning!
Över 130 miljoner netto är inte mycket pengar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in