2026-06-01, 12:25
Medlem
Laureths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titanicsurvivor
Det skulle inte ens gå någonstans.

Ingen åklagare i hela Sverige skulle ens välja att resa det.

Enligt skulle det alltså kunna falla under BrB 3 kap. 8 §?

Varför inte?

Då barnet har dött så är det 3 kap. 7 § som är aktuellt.

Som sagt, finns ingen vägledande dom här.
Kan tänka mig att det skulle finnas viss beröringsskräck hos åklagare.
Det här ämnet har dock varit på tapeten en hel del senare år och jag finner det inte helt osannolikt att det skulle vilja prövas av någon.

Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Nej. Det skulle ses som en ren olyckshändelse. Jordnötter är ett helt normalt födoämne, att vissa är allergiska mot det är inte ditt fel. Detta såklart förutsatt att du inte visste om att just detta barn hade denna allvarliga allergi. Men det är inget som man kan RÄKNA med att barn ska ha, det är inget man behöver fråga om heller, eftersom det är en ovanlig avvikelse.

Det här fallet skulle handla mycket om vad som är avvikande från vad en normalt aktsam person skulle ha gjort. Där finns det grund.
Att bjuda ett förbipasserande, främmande, barn på jordnötter innefattar åtminstone två omständigheter som avviker från detta.
Citera
2026-06-01, 12:30
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Varför inte?

Då barnet har dött så är det 3 kap. 7 § som är aktuellt.

Som sagt, finns ingen vägledande dom här.
Kan tänka mig att det skulle finnas viss beröringsskräck hos åklagare.
Det här ämnet har dock varit på tapeten en hel del senare år och jag finner det inte helt osannolikt att det skulle vilja prövas av någon.

Det här fallet skulle handla mycket om vad som är avvikande från vad en normalt aktsam person skulle ha gjort. Där finns det grund.
Att bjuda ett förbipasserande, främmande, barn på jordnötter innefattar åtminstone två omständigheter som avviker från detta.

Det är såklart olämpligt - men inte straffbart. Ingen åklagare skulle kunna bevisa att något brott har begåtts. Beviskraven är höga och så måste det vara.

Men om det skulle vara någon - t.ex. en styvförälder - som a) har ett motiv för att göra sig av med det här barnet och b) vet om att barnet har den här allvarliga allergien, så skulle det (kanske men inte säkert) gå att leda i bevis att det handlar om överlagt mord.
Citera
2026-06-01, 15:06
Medlem
MissAjDiHiDis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Jag sitter i en park och äter jordnötter. Jag bjuder ett främmande förbipasserande barn på jordnötterna. Barnet äter glatt men får en svår allergisk reaktion och dör. Har jag någon juridisk skuld i barnets död?

Spelar det någon roll om bsrnet är 5, 10 eller 15 år? Vad händer om barnet vet om att de hsr en allergi men äter ändå? Måste jag fråga om allergi innan jag bjuder? Är det skillnad i skuldfrågan om jag frågat barnet om de vill ha jordnötter eller om barnet frågar om de får jordnötter av mig?
Bästa vore ju att låta bli att bjuda på jordnötter.
Citera
2026-06-01, 22:13
Medlem
Jonas1968s avatar
Det enda läge där du juridiskt skulle kunna bli ansvarig här är väl om du visste om att just det barnet var allergiskt men ändå väljer att ge barnet jordnötter. Alternativt om barnet frågar: Är det jordnötter i t ex kakan och du svarar nej trotts att du vet att
Det är det?
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Bästa vore ju att låta bli att bjuda på jordnötter.
Då måste man ju undvika allt. Finns ju inte så mycket som ingen kan vara allergiskt mot mer än rent vatten?
Senast redigerad av Jonas1968 2026-06-01 kl. 22:16.
Citera
2026-06-03, 11:56
Medlem
SphericalHamsters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Och de döms för dråp om någon drabbas

https://www.bbc.com/news/uk-england-36360111

Nej, det gör de inte.
Citera
  • 2
  • 3