Citat:
Ursprungligen postat av
Itoy
Det där är en myt, att vissa dör av luftburen jordnöt. Det har aldrig hänt.
Citat:
Ursprungligen postat av
SphericalHamster
Sluta ljug.
Itoy har rätt, det är en gammal myt.
Det man är allergisk mot är proteiner i jordnöten, dessa sprids inte i luften. Däremot kan allergiska personer få stressreaktioner om de känner doften av jordnöt, men detta är alltså inte en äkta anafylaktisk reaktion utan en stressrespons.
På sin höjd kan man få irritation och klåda.
Däremot så blir det ofta när man äter jordnötter massa små smulor och man får även fett på fingrarna/händerna som lätt kan spridas, Dessa smulor och fettet kan ge allergisk reaktion.