2026-05-31, 19:00
Medlem
Jag sitter i en park och äter jordnötter. Jag bjuder ett främmande förbipasserande barn på jordnötterna. Barnet äter glatt men får en svår allergisk reaktion och dör. Har jag någon juridisk skuld i barnets död?

Spelar det någon roll om bsrnet är 5, 10 eller 15 år? Vad händer om barnet vet om att de hsr en allergi men äter ändå? Måste jag fråga om allergi innan jag bjuder? Är det skillnad i skuldfrågan om jag frågat barnet om de vill ha jordnötter eller om barnet frågar om de får jordnötter av mig?
Citera
2026-05-31, 19:20
Medlem
godboys avatar
Är väl tveksamt om du skulle få något straff för det. Men å andra sidan om det kan bevisas att du har ett uppsåt så torde du ju kunna bli fälld. Men exakt typ av brott och straffsats lämnar jag till experterna.

Men som redan nämnts, fullständigt moraliskt förkastligt. Men får ju hoppas att alla föräldrar lär ungarna att inte ta emot saker av främmande.
Citera
2026-05-31, 19:22
Medlem
Laureths avatar
Det kan nog falla under oaktsamt vållande.

Det finns vad jag vet inget prejudikat att luta sig emot, så det skulle åtminstone gå hela vägen till HD för bedömning.
Citera
2026-05-31, 19:24
Medlem
PutinDaAzzs avatar
Nej det är inte mord om du inte planerat det.

Fast det är oroväckande att du sitter i lekparken och försöker locka barn med dina nötter.
Citera
2026-05-31, 19:45
Medlem
Vållande till annans död är väl den brottsrubricering som ligger närmast till hands men tveksam om det skulle anses oaktsamt i juridiskt mening.
Citera
2026-05-31, 20:02
Medlem
Titanicsurvivors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laureth
Det kan nog falla under oaktsamt vållande.

Det finns vad jag vet inget prejudikat att luta sig emot, så det skulle åtminstone gå hela vägen till HD för bedömning.
Det skulle inte ens gå någonstans.

Ingen åklagare i hela Sverige skulle ens välja att resa det.

Enligt skulle det alltså kunna falla under BrB 3 kap. 8 §?
Citera
2026-05-31, 20:23
Medlem
kraftfoders avatar
Många flygbolag bjuder på jordnötter.
Men i en park? -Nej jag har inte hört om något åtal för detta som TS beskriver.

I USA med deras civilrätt så är det en annan femma kanske.
Citera
2026-05-31, 20:38
Medlem
Det är nog ovanligt att folk dör av jordnötsallergi, så man kan nog säga att man inte kände till att det kunde vara farligt. Då blir det svårt att bevisa skuld.
Citera
2026-05-31, 20:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyzz
Jag sitter i en park och äter jordnötter. Jag bjuder ett främmande förbipasserande barn på jordnötterna. Barnet äter glatt men får en svår allergisk reaktion och dör. Har jag någon juridisk skuld i barnets död?

Spelar det någon roll om bsrnet är 5, 10 eller 15 år? Vad händer om barnet vet om att de hsr en allergi men äter ändå? Måste jag fråga om allergi innan jag bjuder? Är det skillnad i skuldfrågan om jag frågat barnet om de vill ha jordnötter eller om barnet frågar om de får jordnötter av mig?

Väldigt osannolikt att du skulle kunna hållas ansvarig.
Risken för att ett barn dör för att du bjuder på en jordnöt är extremt låg.
Om du däremot lurar en person som du vet har kraftig allergi att konsumera en jordnöt, då kan du räkna med juridiskt ansvar.
Citera
2026-05-31, 20:59
Medlem
fjollciggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Itoy
En jordnöt kan väl inte dö?

Lär ju krävas ett jävla planeringsarbete för att överlämna nöten precis i dödsögonblicket. Då blir det svårt att förneka uppsåt. Så ja, TS, kommer troligen att dömmas för vållande till annans död eller kanske till och med mord. Dock bara för barnet då nötter inte skyddas av svensk lagstiftning.
Citera
2026-05-31, 21:23
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjabolito
Det är bara hittepå som kommunister har hittatpå. Ingen dör av en liten nöt

Anafylaktisk chock kan vara livshotade.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jordn%C3%B6tsallergi
Citera
2026-05-31, 21:26
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Lär ju krävas ett jävla planeringsarbete för att överlämna nöten precis i dödsögonblicket. Då blir det svårt att förneka uppsåt. Så ja, TS, kommer troligen att dömmas för vållande till annans död eller kanske till och med mord. Dock bara för barnet då nötter inte skyddas av svensk lagstiftning.

Det tar upp till två timmar innan patienten blir dålig och kanske dör.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in