Hej hej!
Jag undrar om jag kan få lite feedback på det lilla projektet jag precis gjort färdigt en första version på:
avgangar.se
Avgångar
Det är en liten sida/webbapp (med PWA funktion! dvs, som kan sparas på skärmen på mobilen som en "app") där användare kan enkelt och snabbt välja ut en eller flera hållplatser för svensk kollektivtrafik för att sedan se realtidsavgångar (eller tidtabell om realtid inte finns) för de kommande 2 tim.
Användningsområdet är smal, men jag använder det varje dag på väg till/från jobbet för att se när nästa avgång från de hållplatser relevanta för mig faktiskt är (buss och tåg är ju ofta sena). Och ibland ändras tidtabellen, och med mitt webapp kan jag med en knapptryckning se kommande avgångar.
Första gången är inga hållplatser invalda, men efter att man på en enhet lagt till hållplatser och kanske valt att filtrera bort vissa linjer eller riktningar på linjer för en hållplats så minns appen det för den enheten (inget sparas externt, det är bara storage lokalt i enheten!). Och eftersom webbappen är en PWA kan man både på iPhone och Android välja att "Spara sidan till skärm" eller "Add to Homescreen", då kan man med en enda click få upp sina hållplatser och se avgångarna!
(för dem som kanske vill fungerar hemsidan även på en vanlig dator och kan sättas upp i helskärm och den uppdaterar då sig själv var 20e minut ifall man vill ha en sån skärm på jobbet som visar kommande avgångar).
Tror inte jag glömt några detaljer. Förhoppningsvis är sidan så pass enkel att förstå att mycket mer än så inte behöver sägas.
OBS! Jag vet att alla hållplatser inte alltid är exakt där ens egna hållplatser är (det har med data:t att göra samt precisionen på hur den sparas). Likaså att visa hållplatser/stationer har kanske flera ikoner. Men då är det lätt att lägga till flera och sen abra ta bort dem man itne vill ha =P
Får se om jag kan lösa just det snyggare i framtiden =D
Tack igen för feedback och hoppas någon tycker den är lite kul och användbar! (helt gratis att använda och sparar NOLL data utanför din enhet, oc det enda som sparas är detaljerna om hållplatserna du vald så rätt visas nästa gång du öppnar appen/sidan)
Jag undrar om jag kan få lite feedback på det lilla projektet jag precis gjort färdigt en första version på:
avgangar.se
Avgångar
Det är en liten sida/webbapp (med PWA funktion! dvs, som kan sparas på skärmen på mobilen som en "app") där användare kan enkelt och snabbt välja ut en eller flera hållplatser för svensk kollektivtrafik för att sedan se realtidsavgångar (eller tidtabell om realtid inte finns) för de kommande 2 tim.
Användningsområdet är smal, men jag använder det varje dag på väg till/från jobbet för att se när nästa avgång från de hållplatser relevanta för mig faktiskt är (buss och tåg är ju ofta sena). Och ibland ändras tidtabellen, och med mitt webapp kan jag med en knapptryckning se kommande avgångar.
Första gången är inga hållplatser invalda, men efter att man på en enhet lagt till hållplatser och kanske valt att filtrera bort vissa linjer eller riktningar på linjer för en hållplats så minns appen det för den enheten (inget sparas externt, det är bara storage lokalt i enheten!). Och eftersom webbappen är en PWA kan man både på iPhone och Android välja att "Spara sidan till skärm" eller "Add to Homescreen", då kan man med en enda click få upp sina hållplatser och se avgångarna!
(för dem som kanske vill fungerar hemsidan även på en vanlig dator och kan sättas upp i helskärm och den uppdaterar då sig själv var 20e minut ifall man vill ha en sån skärm på jobbet som visar kommande avgångar).
Tror inte jag glömt några detaljer. Förhoppningsvis är sidan så pass enkel att förstå att mycket mer än så inte behöver sägas.
OBS! Jag vet att alla hållplatser inte alltid är exakt där ens egna hållplatser är (det har med data:t att göra samt precisionen på hur den sparas). Likaså att visa hållplatser/stationer har kanske flera ikoner. Men då är det lätt att lägga till flera och sen abra ta bort dem man itne vill ha =P
Får se om jag kan lösa just det snyggare i framtiden =D
Tack igen för feedback och hoppas någon tycker den är lite kul och användbar! (helt gratis att använda och sparar NOLL data utanför din enhet, oc det enda som sparas är detaljerna om hållplatserna du vald så rätt visas nästa gång du öppnar appen/sidan)