2026-05-26, 20:33
  #1
Medlem
Hej hej!

Jag undrar om jag kan få lite feedback på det lilla projektet jag precis gjort färdigt en första version på:

avgangar.se
Avgångar

Det är en liten sida/webbapp (med PWA funktion! dvs, som kan sparas på skärmen på mobilen som en "app") där användare kan enkelt och snabbt välja ut en eller flera hållplatser för svensk kollektivtrafik för att sedan se realtidsavgångar (eller tidtabell om realtid inte finns) för de kommande 2 tim.

Användningsområdet är smal, men jag använder det varje dag på väg till/från jobbet för att se när nästa avgång från de hållplatser relevanta för mig faktiskt är (buss och tåg är ju ofta sena). Och ibland ändras tidtabellen, och med mitt webapp kan jag med en knapptryckning se kommande avgångar.

Första gången är inga hållplatser invalda, men efter att man på en enhet lagt till hållplatser och kanske valt att filtrera bort vissa linjer eller riktningar på linjer för en hållplats så minns appen det för den enheten (inget sparas externt, det är bara storage lokalt i enheten!). Och eftersom webbappen är en PWA kan man både på iPhone och Android välja att "Spara sidan till skärm" eller "Add to Homescreen", då kan man med en enda click få upp sina hållplatser och se avgångarna!

(för dem som kanske vill fungerar hemsidan även på en vanlig dator och kan sättas upp i helskärm och den uppdaterar då sig själv var 20e minut ifall man vill ha en sån skärm på jobbet som visar kommande avgångar).

Tror inte jag glömt några detaljer. Förhoppningsvis är sidan så pass enkel att förstå att mycket mer än så inte behöver sägas.

OBS! Jag vet att alla hållplatser inte alltid är exakt där ens egna hållplatser är (det har med data:t att göra samt precisionen på hur den sparas). Likaså att visa hållplatser/stationer har kanske flera ikoner. Men då är det lätt att lägga till flera och sen abra ta bort dem man itne vill ha =P

Får se om jag kan lösa just det snyggare i framtiden =D

Tack igen för feedback och hoppas någon tycker den är lite kul och användbar! (helt gratis att använda och sparar NOLL data utanför din enhet, oc det enda som sparas är detaljerna om hållplatserna du vald så rätt visas nästa gång du öppnar appen/sidan)
Citera
2026-05-26, 20:47
  #2
Medlem
VCäldigt bra och simpelt och ngt jag faktiskt velat ha ett tag själv!

En notering: När man klickar på en hållplats och sedan visar tiderna kan man klicka på enskilda linjer. Första klick prioriterar (pil upp), andra klick motsatsen (pil ner) och tredje klick tar bort helt (rödmarkera). fjärde visar igen och startar om.

Märkte att vissa linjer inte gav de första två alternativen med pilarna utan endast av eller på. Vad är det som gör detta?

Själv vill jag gärna ha en simpel app som denna där jag kan slänga in enbart de bussar/tåg jag är intresserad av och se avgångar. Speciellt när man ska hemifrån. I SL's app måste man nästan alltid söka en rutt och det är flera klick. Man kan använda "Departures" men det är osmidigt det med när man har flera hållplatser.

Märker också att den ställer varje hållplats bredvid varandra. Kan man välja att ha de ovanpå varandra istället? När man enbart har en linje markerad och det inte är så många tider så blir listan inte så lång. Inte att det alltid är så, men som alternativ till att omorganisera "korten" eller vad de nu kallas.

Kommer nog använda denna lite grenn så får jag försöka komma ihåg att ge feedback sen!

Justja, lite nyfiken på hur den hämtar data? Är all denna data öppen som en API eller liknande för allmänheten?

Edit: Designmässigt gillar jag det tydliga, simpla. Färgerna matchar bra vid dark mode så behåll det!
Citera
2026-05-26, 22:43
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
VCäldigt bra och simpelt och ngt jag faktiskt velat ha ett tag själv!

En notering: När man klickar på en hållplats och sedan visar tiderna kan man klicka på enskilda linjer. Första klick prioriterar (pil upp), andra klick motsatsen (pil ner) och tredje klick tar bort helt (rödmarkera). fjärde visar igen och startar om.

Märkte att vissa linjer inte gav de första två alternativen med pilarna utan endast av eller på. Vad är det som gör detta?

Själv vill jag gärna ha en simpel app som denna där jag kan slänga in enbart de bussar/tåg jag är intresserad av och se avgångar. Speciellt när man ska hemifrån. I SL's app måste man nästan alltid söka en rutt och det är flera klick. Man kan använda "Departures" men det är osmidigt det med när man har flera hållplatser.

Märker också att den ställer varje hållplats bredvid varandra. Kan man välja att ha de ovanpå varandra istället? När man enbart har en linje markerad och det inte är så många tider så blir listan inte så lång. Inte att det alltid är så, men som alternativ till att omorganisera "korten" eller vad de nu kallas.

Kommer nog använda denna lite grenn så får jag försöka komma ihåg att ge feedback sen!

Justja, lite nyfiken på hur den hämtar data? Är all denna data öppen som en API eller liknande för allmänheten?

Edit: Designmässigt gillar jag det tydliga, simpla. Färgerna matchar bra vid dark mode så behåll det!

Tack för feedback!

När det gäller att välja riktning på vissa linjer så är det två saker som bestämmer huruvida det går eller ej:
- Om data finns i grunden som berättar (i API:t) att det finns riktningar att välja mellan. Vilket det inte finns för varje linje/hållplats (tåg och pendeltåg har t.ex. inte det, medans de flesta bussar och t-banan i sthlm har det. Vissa spårvägar har även detta).
- Om det finns "fler än två riktningar". Vissa linjer har ibland olika slutdestinationer fast åt samma "riktning". Typ en buss med samma nummer med som ibland stannar vid hållplats A och ibland kör längre till hållplats B fast åt "samma håll", och åt andra hållet hör bussen till slutstation hållplats C. Då har denna linje 3 st "slutdestinatioenr" och därmed 3 st "riktningar", och jag kan med programmering inte veta vilka är "åt samma håll". Så upptäcker koden att det på ett linjenummer finns fler än 2 st slutdestinationer så väljer den att inte låta användaren välja mellan vilka av dem den kan visa. För jag har ingen bra lösning på hur jag med samma enkla knappar kan lösa det. Men har någon ett bra förslag på hur jag, så det fortfarande är enkelt och smidigt att lösa, implementera det.

När det gäller layouten så känner den av bredden på fönstret. Så på mobiler borde alla hållplatser vara i en kolumn. På en större (bredare) skärm så blir det flera kolumner. Den försöker dock fylla ut (och ökar textstorleken) beroende på om du har 1, 2 eller fler hållplatser. Anledningen att jag inte jobbar vertikalt lika flexibelt är för där kan användaren välja antal "rader" själv (knappen uppe till höger) för att visa 5, 10, 15 eller 20 rader (max upp till 2 tim), och på så sätt fylla upp skärmen vertikalt (tänkte jag). Men jag är öppen för att testa andra sätt att låta användaren flytta hållplatser mer fritt själv!

Tack igen för feedback! Kul att du generellt gillar lösningen! Hoppas du får nytta av den! =D
Citera
2026-06-03, 11:23
  #4
Medlem
Testade den i helgen på mobilen och märkte att "Locate me" knappen lägger sig över sökrutan så du ser inte de första typ 11 bokstäverna du skriver. Behöver nog se över designen för mindre skärmar?

Blir likadant nu med för övrigt i skrivande stund.

I övrigt så verkar den uppdatera bra när väl man lägger till ett stopp så inget nytt jag märkt utöver det iaf!
Citera
2026-06-03, 23:02
  #5
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitpaddle
Jag undrar om jag kan få lite feedback på det lilla projektet jag precis gjort färdigt en första version på:

Tack för detta! Väldigt bra, jag kommer använda detta nästan dagligen. Jag kom på en sak som vore fint om du kan lägga till. Det kan vara en till pil (liknande den som är för att visa/dölja olika linjer per hållplats). Den nya pilen ska vara för att kunna visa/dölja själva tiderna, så att endast hållplatsnamnet visas men inte tiderna.

Det sparar då massor av plats och skrollande på mobilskärmen om man kan dölja tiderna när det behövs. För man behöver ju inte alltid se alla tider till alla hållplatser man har lagt in. Så det vore jättebra om man kan växla mellan att visa/dölja hållplatsers tider när man vill.
Citera
2026-06-07, 22:07
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthraxious
Testade den i helgen på mobilen och märkte att "Locate me" knappen lägger sig över sökrutan så du ser inte de första typ 11 bokstäverna du skriver. Behöver nog se över designen för mindre skärmar?

Blir likadant nu med för övrigt i skrivande stund.

I övrigt så verkar den uppdatera bra när väl man lägger till ett stopp så inget nytt jag märkt utöver det iaf!

Tack! Såg det nu, fixar det direkt imorn förmiddag =)


Citat:
Ursprungligen postat av Martin24
Tack för detta! Väldigt bra, jag kommer använda detta nästan dagligen. Jag kom på en sak som vore fint om du kan lägga till. Det kan vara en till pil (liknande den som är för att visa/dölja olika linjer per hållplats). Den nya pilen ska vara för att kunna visa/dölja själva tiderna, så att endast hållplatsnamnet visas men inte tiderna.

Det sparar då massor av plats och skrollande på mobilskärmen om man kan dölja tiderna när det behövs. För man behöver ju inte alltid se alla tider till alla hållplatser man har lagt in. Så det vore jättebra om man kan växla mellan att visa/dölja hållplatsers tider när man vill.

Bra idé! Borde inte vara svårt. Ska se om jag kan lägga in det imorn förmiddag. Fick direkt en idé på hur det kan nog lösas snyggt och smidigt =)
Citera
Igår, 04:18
  #7
Medlem
Martin24s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kitpaddle
Bra idé! Borde inte vara svårt. Ska se om jag kan lägga in det imorn förmiddag. Fick direkt en idé på hur det kan nog lösas snyggt och smidigt =)

Såg att det är fixat nu. Tack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in