2026-06-01, 14:35
  #337
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Andra halvan av maj kan vara den kallaste som jag har varit med om.

Kan inte den GLOBALA uppvärmningen komma snart så man slipper ha vinterjacka på morgonen i slutet av maj?

Det har ju bara blivit kallare och kallare i norra Europa sedan 2018.


Sett till Sverige som helhet var våren 2026 mycket varm. Den blev till och med den varmaste vår som uppmätts sedan de landsomfattande mätningarna inleddes 1859.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/arets-och-arstidernas-vader/arets-och-arstidernas-vader-och-vatten/2026-05-28-varen-2026---rekordvarm-var-med-rekordvarm-inledning
Citera
2026-06-02, 11:26
  #338
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Faronstream
Maj är en FÖRSOMMARmånad dvs det ska vara inslag av ren högsommarvärme (25-28c) tillsammans med de enstaka dagarna av bakslag (10-15c), men som i år då det är konstant 15-19c är inte normalt för avsaknaden av riktigt varma dagar har uteblivit.


Månaden inleddes med för årstiden mycket varmt väder. Den 1 maj uppmättes månadens högsta temperatur i östra Småland. Varmast var Oskarshamn med 28,6°.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2026-06-02-maj-2026---varm-i-norr-och-oster
Citera
2026-06-02, 11:55
  #339
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
Månaden inleddes med för årstiden mycket varmt väder. Den 1 maj uppmättes månadens högsta temperatur i östra Småland. Varmast var Oskarshamn med 28,6°.

https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2026-06-02-maj-2026---varm-i-norr-och-oster

Vad försöker du säga att vi går mot varmare tider?

Nej mars var visserligen milt för att vara sverige och april lite varmare men maj har varit svinkallt och juni kommer bli riktigt skit också. Hela sommaren kommer bil skit som en svensk sommar ska vara. Jag skrev redan för flera månader sedan att vi kommer få en sommar med skurar och 10-15 grader. Solen kommer visa några minuter per dag högst resten domineras av regntyngda moln. Det blir en glåmig sommar!

Jag hade rätt!
__________________
Senast redigerad av Klappasäften 2026-06-02 kl. 11:59.
Citera
2026-06-02, 15:00
  #340
Medlem
Maj blev tämligen normal i västra Götaland och västra Svealand. I norra Norrland var månaden varm eller mycket varm, något som lokalt även gäller för de kustnära delarna av Östersjölandskapen.
https://www.smhi.se/klimat/klimatet-da-och-nu/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/manadens-vader-och-vatten-i-sverige/2026-06-02-maj-2026---varm-i-norr-och-oster



Enligt statistik från Finlands meteorologiska institut varierade medeltemperaturen under våren, det vill säga mars–maj, i Finland från 7 grader på sydkusten till 0 grader i norra Lappland. Medeltemperaturen var i nästan hela landet den högsta i mätningarnas historia jämfört med det långsiktiga genomsnittet för åren 1991–2020; temperaturavvikelsen låg i stora delar av landet mellan cirka två och fyra grader.
https://www.ilmatieteenlaitos.fi/tiedote/32mF1bW47cnonpAx8RhiEU

2026 skriver seg inn som den varmeste vårsesongen vi har hatt siden målingene startet.
– I snitt endte gjennomsnittet for hele landet på 2,1 grader over dagens klima, og slår dermed forrige rekord fra 2024. Våren 2025 endte som den da nest varmeste, men er nå skjøvet ned på 3. plass, sier klimaforsker Jostein Mamen.
https://www.met.no/nyhetsarkiv/varsesongen-setter-ny-temperaturrekord
Citera
2026-06-02, 16:16
  #341
Medlem
Bara 19 dagar till sommarsolståndet, yaaay!
Citera
2026-06-02, 22:50
  #342
Medlem
Fortsatt varmt o gött, mycket bad o grill och det är bara 2:a Juni! Jävlar va gött ändå när hösten kommer om inte så lång tid
Citera
2026-06-02, 23:39
  #343
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JockjrEwing
Fortsatt varmt o gött, mycket bad o grill och det är bara 2:a Juni! Jävlar va gött ändå när hösten kommer om inte så lång tid
Vad är det för gott med hösten? Skämtar du?
Citera
2026-06-03, 00:54
  #344
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nammnet
Vad är det för gott med hösten? Skämtar du?

Allt, trist liv om lite väder påverkar så hårt. Själv blir det svamp-plockning, höstfiske och diverse annat. Fantastiskt!
Citera
2026-06-03, 08:38
  #345
Medlem
Valdagens avatar
Åska och Regn på Sveriges Nationaldag / klart.se
Citera
2026-06-03, 10:46
  #346
Medlem
Längtar efter snö och minusgrader. Vårvärme på 15-20 grader är perfekt, allt annat är bara lökigt. Speciellt om man jobbar inom sjukvården.
Citera
2026-06-03, 11:26
  #347
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lofiboy
Längtar efter snö och minusgrader. Vårvärme på 15-20 grader är perfekt, allt annat är bara lökigt. Speciellt om man jobbar inom sjukvården.


Nu är det ju redan 25 grader idag
Citera
2026-06-03, 21:41
  #348
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Jag hade rätt!

Du kan omöjligen redan haft rätt när det är nästan 3 månader kvar av den kalendariska sommaren. Idag hade vi första högsommardagen i Göteborg. På eftermiddagen blåste värmen bort och det kom regn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in