Citat:
Ursprungligen postat av
madnesstookthem
SMHI klarar inte ens av att redogöra för vädret i realtid. Ni måste glömma ALLT ni läst om supersommar, 30-dagars prognos, El Niño.
Utgå från att det blir en vanlig svensk meh-sommar IGEN. Det känns som att 2018 fuckade upp varenda svensk och jag skall villigt erkänna att jag själv tillhörde dessa men inser att statistiken och de meteorologiska förutsättningarna talar till vår nackdel.
Sverige ligger i en konfliktzon för luftmassor. 2018 var, om jag inte minns fel, La Niña. Vem hade kunnat ana? Inte SMHI i alla fall...
MEN! Förra sommaren var det ovanligt många veckor med högsommar i Norrland (!) medan vi i södra och mellersta Sverige fick nöja oss med betydligt lägre. Så vi får väl se hur det slår. Notera att Nitzan på SVT inte längre vågar sig på några långtids scenarion / resonemang som han gjorde förr.
Sommaren var bara varm i juli i norrland. Både juni och augusti var kalla där. Och sommaren 2025 som helhet var kallare än normalt i stora delar av sverige mätserien 1990-2020. Denna sommar kommer bli en stor besvikelse för svensken. Ännu en sommar kommer regna bort i skurar och 15 grader. Vi kommer ha några dagar med plus 25 men bara ett fåtal.
El Nino kommer inte göra ett skvatt för sverige sommartid eller vintertid. Däremot har det större påverkan till länder som gränsar till stilla havet som i sydamerika. La Nina kanske har en viss påverkan just därför vi fick en så bra sommar där högtrycken blockerade lågtrycken stora delar av sommaren