2026-06-01, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Varför i hela världen pendlade du 3h varje dag (utan möjlighet att jobba på tåget)? Vad var det för jävla toppenjobb som gjorde det värt det?

Kanske är.det stor skillnad på 2 resp 3 timmar men pendlar själv 2 timmar per dag och vet jättemånga andra som gör det. Har gjort i över 15år (med avbrott under pandemin och sen 2-3 dagar i veckan efter pandemin)
Citera
2026-06-01, 18:33
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Kanske är.det stor skillnad på 2 resp 3 timmar men pendlar själv 2 timmar per dag och vet jättemånga andra som gör det. Har gjort i över 15år (med avbrott under pandemin och sen 2-3 dagar i veckan efter pandemin)
Skulle säga att runt 2h är någon slags övre gräns för dom flesta jag pratat med saken om, och är nog inte jätteovanligt dörr-till-dörr. Men 3-3.5h känns betydligt men ovanligt om man inte kan jobba eller åtminstone delvis stöka undan arbetsuppgifter under pendlingen - eller att man har ett par dagar i veckan man kan jobba hemifrån.

3-3.5h pendling 5 dagar i veckan utan möjlighet till att jobba på vägen känns jäkligt tufft - och jag förutsätter att dom flesta i den situationen aktivt söker antingen nytt jobb eller möjlighet att flytta närmare arbetsplatsen, alternativt att det är begränsad period ("jag gör det här i ett år för att sen ha pengar till...").

Men vad vet jag, kanske är vanligare "ute i landet" med så lång pendling även för jobb som bara kan utföras på plats?
Citera
2026-06-01, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bubbacelo
Klassisk rättshaverist, hon har bråkat och inte gått att samarbeta med under lång tid.

Regionen har troligen gjort allt i sin makt för att tillmötesgå henne men till sist så har de avslutat henne, De tar inte risken att tvålas till i rätten om de inte har på fötterna ordentligt.

Kollar man hennes förvirrade inlägg på Facebook så framträder en person med grandios självbild som saknar all självinsikt

Hon kan minsann lite bättre än alla andra och hela världen är i maskopi att sätta dit just henne, jag har träffat liknade personer och de kommer alltid komma på kant med andra om de inte håller med.

I detta fall verkar upprinnelsen vara att hon visselblåst och inte fått det gehör som hon den allvetande lite bättre större tänkaren förväntat sig.
Håller med, hon verkar psykiskt sjuk
Citera
2026-06-02, 08:59
Medlem
Citat:
Skulle säga att runt 2h är någon slags övre gräns för dom flesta jag pratat med saken om, och är nog inte jätteovanligt dörr-till-dörr. Men 3-3.5h känns betydligt men ovanligt om man inte kan jobba eller åtminstone delvis stöka undan arbetsuppgifter under pendlingen - eller att man har ett par dagar i veckan man kan jobba hemifrån.

3-3.5h pendling 5 dagar i veckan utan möjlighet till att jobba på vägen känns jäkligt tufft - och jag förutsätter att dom flesta i den situationen aktivt söker antingen nytt jobb eller möjlighet att flytta närmare arbetsplatsen, alternativt att det är begränsad period ("jag gör det här i ett år för att sen ha pengar till...").

Men vad vet jag, kanske är vanligare "ute i landet" med så lång pendling även för jobb som bara kan utföras på plats?

Praxis vad jag vet är att om man slutar kontorstid (t ex 17.00) så ska man kunna vara hemma till 19-nyheterna. Ett gammalt exempel som håller ännu, så två timmar pendling kan absolut vara ett skäligt erbjudande.
Citera
2026-06-02, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Va kul, du är omnämnd på hennes Facebook! 😀

Tack, deras analys är felaktigt. Är inre mellanchef eller vindrickare 😂

Problemet är att hon och hennes följare har slutledningsförmåga som ett gäng särskolebarn.

Om regionen kör hardball och facket inte tar i det med tång så är hon problemet.

De skulle köpa ut henne direkt om det fanns substans i hennes förvirrade rants.
Citera
2026-06-02, 13:13
Medlem
Många sköna simps på hennes FB.

Citat:
Christian Segerlind
Låt dig inte tystas och bli inte missmodig. Det spelar egentligen ingen roll hur detta slutar för du har redan vunnit, om inte annat våra hjärtan och du kan se dig själv i spegeln.
Bra rutet där Christian.
Citera
2026-06-02, 14:27
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Såg hennes ombud bara var en Jur.Kand medan Region Västernorrland har två advokater och två biträdande jurister.. Blir rätt rejäla rättegångskostnader om hon förlorar detta.

Edit: Knappt 466.000 kr såg jag nu.
Senast redigerad av Bilingualbvern2.0 2026-06-02 kl. 15:23.
Citera
2026-06-02, 14:29
Medlem
Visst va det en Kvinna i kramfors kommun som gick emot ledningen inom kommunen där denna kvinna jobbade inom vården, Hon fick väl sparken med.?
Det fanns ett inlägg som cirkulerade på facebook ang det runt juletider.
Citera
2026-06-02, 14:36
Medlem
Merwinnas avatar
Ingen aning, men jag har sett sådana fall på riktigt (länge sedan nu som tur är), där det var en person på ena sidan och en stor grupp personer på andra sidan. Och då tog liksom alla chefspersoner - och även facket - för givet att "ALLA andra kan inte ha fel", utan det måste vara den ensamma personen som har fel. Och så var det inte i just det fallet jag tänkte på. Det handlade om en väldigt toxisk kultur som byggts upp under många år, och alla liksom vant sig vid bit för bit, men som den ensamma personen chockades av när h*n kom dit som ny och såg det med fräscha ögon.
Senast redigerad av Merwinna 2026-06-02 kl. 14:39.
Citera
2026-06-02, 18:47
Medlem
Citat:
Dålig koll på arbetsmarknaden i Norrland i allmänhet men anses det alltså vara en skälig omplacering att erbjudas en tjänst 1:10h med reguljärtåg bort

Välkommen till en standardpendling i Stockholmsområdet.
Citera
2026-06-02, 22:07
Medlem
AutDisceAutDiscedes avatar
Något jag lärt mig genom mången år i arbetslivet är att vid tvister med kollegor och/eller arbetsgivare så håller det INTE med att komma med att "jag känner mig mobbad", "jag, känner mig kränkt" osv... Det måste vara handfasta exempel, då kan du ha en chans. Ex. min kollega gjorde detta, vid denna tidpunkt då jag gjorde x eller y... Känsloargument kan vara bra att ha med, men enkom om det kan styrkas av handfasta exempel. "Min kollega gjorde detta vid denna händelse och detta fick mig att känna...".

Vad som sagts och gjort i TS, vet jag inte så lämnar detta därhän...
Citera
2026-06-02, 23:03
Medlem
jessewn372s avatar
Det har de säkert.

Dessa individer är ofta så personlighetsstörda att de helt enkelt inte går att ha bland människor. Tufft för arbetsgivaren att välja ut en ny, oskyldig arbetsplats där de vet hon kommer åsamka sina nya kollegor lika stor skada, rumstrera runt och skapa konflikter.

Jag är inte för sjukskrivningar generellt, men många av dessa individer borde förtidspensioneras för att skydda andra.

Citat:
Ursprungligen postat av Donner123
Nån del i rättegången var även att arbetsgivaren påstås ha mörkat bättre omplaceringsalternativ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in