2026-06-02, 23:50
Medlem
Har tältat en del. Bara varit rädd en gång när det kom ett gäng kajakpaddlare som nödvändigtvis skulle traska/smyga runt tältet när jag sov. Annars har det varit lugnt som i en filbunke.
Citera
2026-06-02, 23:50
Medlem
zombie-nations avatar
Du får inte tälta i en nationalpark. Senast jag var i en, så var det en grupp som låg under bar himmel. Vet inte om det är tillåtet men ingen sa något.

Jag känner lite så här, att skogar som är avsides, där träffar man sällan någon, så då är det säkert mot människor, men osäkert om man råkat bli skadad. En skog nära en större stad skulle jag aldrig campa i. Jag skulle kunna campa nära en vandringsled, för de flesta som går där är väldigt justa människor som är där av samma anledning.

Men känner man sig rädd och osäker så kommer ju den känslan förstöra. Då är det bättre att man tar med sig en kompis. Man blir kanske inte tryggare, men stressnivån går ned. Campa själv är helt awesome, inget slår det. Om man när man slår läger känner sig trygg. Men det är absolut OK att vara två med.

Jag har campat med kompis på lite creepy ställen. Ett ställe var väldigt fint, men det gick en väg ganska nära så det var många "obehöriga" som körde förbi. En stannade men sedan körde de vidare. Vi hade också en bra varningshund som skulle väckt oss om vi sov och någon människa eller djur var nära.

Jag skulle ha med mer än en kniv om jag campade själv. Det känns bra helt enkelt.

Vi har inte förmågan att klassa faror, men jag tror att du och ditt arsel överlever med en chans på över 99%.
Citera
2026-06-03, 00:07
Medlem
rex144s avatar
Araber är rädda för den mörka skogen, där finns onda väsen och risk att man inte hittar ut.
Kriminella håller till i betongdjungeln, så det är lugnt och friluftsmänniskor ute i naturen är trevliga att möta om man inte har en maximal otur och råkar ut för en psykopat.
Citera
2026-06-03, 00:23
Medlem
Om du rör dig på kalfjället och följer lederna så är riskerna minimala. Du är garanterat säkrare där än att bara gå utanför dörren i en större stad.
Citera
2026-06-03, 00:44
Medlem
Foliekavajs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Jag brukade tälta en del förut, slog upp det i princip var som helst men idag undrar man ju ens om man överlever i sommar om man med familjen ger sig ut i tält på den lokala campingen för att inte tala om vildmarken?! För att inte tala om man går rakt ut i en nationalpark och andra kommer gåendes och mördar en? Stick-säkert tält kanske?

Erfarenheter?

Hur ska ett sticksäkert tält rädda dig? Har nåt psykfall bestämt sig för att du ska dö kan denne bara kollapsa tältet på dig och sen krossa dig med valfritt tillhygge istället. Är man rädd av sig så ska man stanna hemma. Jag har aldrig varit rädd när jag campat, inte ens för vilda djur, Sveriges så kallade vildmark är ganska tam. Jag skulle däremot aldrig tälta i eller nära ett ghetto, omgivningen är inte direkt rogivande.
Citera
2026-06-03, 01:18
Medlem
banzaipirates avatar
Man tältar väl inte mitt i stan utan i skogen. Var ett tag sedan jag tältade. Man var ganska tyst dock när ett150 plus vildsvin inspekterade tältet. När kusten var klar kom en arme av smågrisar och passerade. Mäktigt.
Citera
2026-06-03, 01:20
Medlem
Nej det är livsfarligt att lämna huset. Stanna hemma och runka till domedagsmånglandet på sociala medier istället. Precis som du klarsynt noterat så är hysterin om terrorsverige helt sann och om man öppnar ett fönster tar det max två minuter innan Ali stoppar in sin negerkuk i din vänstra näsborre.
Citera
2026-06-03, 01:20
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Vågar man tälta fortfarande eller blir man kniv-rån-bög-mördad numera?

Erfarenheter?

Helt livsfarligt.

Sist jag tältade blev jag rånbögmördad två gånger.

Lika bra att dra ner rullgardinerna o spela tv-spel som vanligt.
Citera
2026-06-03, 01:26
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
Lägg av. Det händer väl inte ofta.

Det händer hela tiden, bara det att alternativmedia försöker tysta ner det så himla mycket så du hör aldrig om det.

Se här t.ex https://www.sverigesradio.se/artikel/3723252
Citera
2026-06-03, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outback4
Numera skulle jag aldrig tälta i en skog, trots att det inte vildmarksmördas så ofta som 1984 exempelvis
Men känslan är att vilket sjukt psyko som helst kan dyka upp exakt vart som helst numera. Det driver runt många sjuka människor i landet som kan ta sig ut i skogen likafullt som att vara i en tätbefolkad stad.
Det är just den där utsattheten som man har i ett tält ensam ute i en skog långt från bebyggelse, samtidigt är det en härlig frihetskänsla och underbart på sitt sätt.
Har man svårt att sova och reagerar på minsta ljud är det inte att rekommendera tälta.
Själv skulle jag om lusten tränger på att tälta möjligen tälta på en liten kobbe/skär dit man fått paddla exempelvis.
Då kan inte vem som helst dyka upp hur lättvindigt som helst.

Fast att du nojar är för att du gjort dig själv sjuk i huvudet med informationsöverflöd, inte för att det faktiskt är farligt att tälta.
Citera
2026-06-03, 01:27
Medlem
dickachus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VolleybollMolly66
1 ggn per person då eller? Känner du ens någon som blivit det?

Känner flera st. På Roskilde t.ex.
Citera
2026-06-03, 01:28
Medlem
Pungsvings avatar
Ta med en stor kökskniv och ligg vaken. På morgonen kan du somna in när din fru vaknar. Häng en skylt på tältet som säger jägare på nattpass.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in