Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Lagförslag av regeringens utredare.
Barn och unga under 15 år ska inte ha tillgång till inloggat läge på onlineplattformar som gör det möjligt för användare att upptäcka, ansluta sig till, och kommunicera med varandra, eller där det går att dela eller upptäcka innehåll.
Det måste väl göra det omöjligt och eller olagligt att regga sig som 14 åring. Hur ska dumpen göra då? Kanske göra som man nu gör att låssas vara äldre för att sedan "förlåt jag är bara 13 år". Men då måste det gå att anmäla detta och om de inte åtgärdar detta så bryter kanalerna mot lagen.
Bäst vore om det krävdes bank ID då kan varken barn eller någon som spelar barn eller fel ålder få något fäste. Och om de gör det ändå, då finns identiteten.
Om det här lagförslaget blir verklighet innebär det i praktiken dödsstöten för Dumpens fiktiva affärsmodell.
För att plattformarna ska gå fria från massiva böter kommer de att tvingas införa strikt och säker åldersverifiering via exempelvis BankID. Då kan Dumpens fiskare inte längre bara klicka i "född 2011" när de skapar en profil. Den dörren stängs helt.
Precis som du förutser blir Dumpens enda desperata utväg då att registrera profiler där de verifierar sig med sitt eget vuxna BankID, för att sedan skriva i chatten: "Förlåt, jag ljög, jag är egentligen bara 13". Då blir personen anmäld och utkastad - personnumret blir bannlyst.
Det är här det intressanta börjar.
Eftersom Dumpen enligt sig själva använder ett nätverk av volontärer ("en armé" av fiskare), kommer deras resurser att sina i ett rasande tempo:
- Varje volontär har bara
ett personnummer. En människan har inte två personnummer.
- När en fiskare blir påkommen och bannlyst av ex. Snapchat, är den volontären permanent bränd på den plattformen.
- Till slut har Dumpen bränt igenom alla sina volontärers personnummer och då är det tekniskt sett omöjligt för dem att fortsätta fiska på ex. Snapchat när hundra personnummer är avstängda hos Snapchat.