2026-06-02, 17:18
Medlem
Jag har haft konton här tidigare men jag skulle inte säga att Flashback blivit övertagen av "fascister" även om tonen ibland går lite åt det hållet. Snarare består forumet idag av gråsossar/NPC:s som svamlar om anständighet, "göra rätt för sig" och som stör sig på sjukpensionärer, A-kassa etc. Man sparkar nedåt med andra ord. Annat var det förr när användarbasen var just samhällshatande rebeller, original och excentriker som var mycket sakkunniga och kunde producera väldigt bra och intressanta diskussioner. Dessa har försvunnit nästan helt och nu hyllar man övervakning, konfiskeringar av egendom och skärpta straff för cannabis och liknande. Men visst, man kanske kunde beskriva det som fascism-light.
Senast redigerad av Delex 2026-06-02 kl. 17:41.
Citera
2026-06-02, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Delex
Jag har haft konton här tidigare men jag skulle inte säga att Flashback blivit övertagen av "fascister" även om tonen ibland går lite åt det hållet. Snarare består forumet idag av gråsossar/NPC:s som svamlar om anständighet, "göra rätt för sig" och som stör sig på sjukpensionärer, A-kassa etc. Annat var det förr var användarbasen just samhällshatande rebeller, original och excentriker som var mycket sakkunniga och kunde producera väldigt bra och intressanta diskussioner. Dessa har försvunnit nästan helt och nu hyllar man övervakning, konfiskeringar av egendom och skärpta straff för cannabis och liknande. Men visst, man kanske kunde beskriva det som fascism-light.

Exakt det är inte bara det att det skapas mycket färre intressanta icke-pk trådar idag utan att om man skulle skapa en så kommer 90% av inläggning att vara från användare som är upprörda över tråden. T ex om jag skapar en tråd om hur man kan få ut varmvatten i badrummet utan att min hyresvärd kan mäta mängden (det hade varit en rätt typisk flashbacktråd 2001) då hade tråden snabbt fyllts med inlägg om att jag var en tjuv och att jag borde göra rätt för mig osv osv.

Men fascism tycker jag inte att det är. Fascism tycker jag också hör mer till gamla flashback, användare som var inlästa på gamla fascistiska texter och kunde diskutera det. Idag verkar typ alla här vara kristdemokrater eller liknande.
Citera
2026-06-02, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Exakt det är inte bara det att det skapas mycket färre intressanta icke-pk trådar idag utan att om man skulle skapa en så kommer 90% av inläggning att vara från användare som är upprörda över tråden. T ex om jag skapar en tråd om hur man kan få ut varmvatten i badrummet utan att min hyresvärd kan mäta mängden (det hade varit en rätt typisk flashbacktråd 2001) då hade tråden snabbt fyllts med inlägg om att jag var en tjuv och att jag borde göra rätt för mig osv osv.

Men fascism tycker jag inte att det är. Fascism tycker jag också hör mer till gamla flashback, användare som var inlästa på gamla fascistiska texter och kunde diskutera det. Idag verkar typ alla här vara kristdemokrater eller liknande.
Du behöver inte haka upp sig på ordet, fascism,nazism,kommunism är egentligen samma skit under olika flaggor. Man vill hålla nere befolkningen i löfte om att i framtiden löser det sig, samtidigt som man trycker ner befolkningen så skyller man allt på syndabockar medans eliten skrattar hela vägen till banken.
Citera
2026-06-02, 20:07
Medlem
morfars avatar
Jag tycker inte att det är högern som förstör, det har alltid funnits plats för både extremhögern och extremvänster på flashback och det var en del av charmen. Det är Svennebananerna som är problemet. När alla ska uppröra sig över allt möjligt istället för att dela med sig om tips på hur man kokar knark i hemmets lugna vrå, bygger en bomb av en termos eller hämnas på en hyresvärd.
Citera
2026-06-02, 20:10
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Många kom hit från Exilen (skränigt ytter-höger/rasse-forum under tidigt 2000-tal), jag antar att det har präglat FB. Men jag hade ingen bekantskap med Flashback alls innan jag gick med 2015, så min bild av hur det såg ut här tidigare är rätt oklar.

Ja jävlar, Passagen! Det kommer man ihåg, var mest på "35+" tror jag det hette!? Reggade mig här 2005 men var först flera år senare som man deltog och kommenterade! 😅
Citera
2026-06-02, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Ja jävlar, Passagen! Det kommer man ihåg, var mest på "35+" tror jag det hette!? Reggade mig här 2005 men var först flera år senare som man deltog och kommenterade! 😅
Eh, Exilen och Passagen var rätt olika till sin karaktär (jag var dock inte reggad på någondera).
Citera
2026-06-02, 20:29
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Eh, Exilen och Passagen var rätt olika till sin karaktär (jag var dock inte reggad på någondera).

Kommer ihåg de där enkla chatsidorna iallafall, har för mig att Passagen drev dem. Fanns väl nåt som kallades Amore också? Kul när det var nytt.
Citera
2026-06-02, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skyggedans

Flashback har väl alltid varit rätt blandat. Dödsknarkarnazismens glansdagar är dock tyvärr över. Finns en ny generation av högljudda knark-är-bajs-filosemiter på forumet som man ser i varje tråd. Man ser dem på svenska facebooksidor också. Som personligt schizoförsvar vägrar jag tro de är riktiga människor och inte betalda opperatörer.

Det är för att pk besserwissers har hittat hit och pekar finger och ryggdunkar varandra så att inte någon blir ledsen i ögat. Mainstream med andra ord tyvärr.
Citera
2026-06-02, 20:53
Medlem
Sedan apropå vad som har hänt på flashback och det var mycket bättre förr, så har vi ju denna klassiska samlingstråd på exakt samma tema från 2002.
(FB) Vad har hänt med flashback? (Sammanfogad)
Citera
2026-06-02, 21:30
Medlem
Fantens avatar
Citat:
Kommer ihåg de där enkla chatsidorna iallafall, har för mig att Passagen drev dem. Fanns väl nåt som kallades Amore också? Kul när det var nytt.
Amorit, reporting in!

Men det var egentligen samma sak med Passagens chatter. Dom var roliga för att det var folk som var intresserade att vara på internet som var där. Som jag redan har sagt så tror jag inte så mycket att det är Flashback som har blivit mainstream utan hela internet.

Innan smartphonens intåg så var man tvungen att ha en dator, kunna använda den och dessutom kunna uttrycka sig i skrift. Man kunde inte ta upp sin lilla fickdator och bräka ur sig precis det man kände för i stunden utan man var tvungen att ta sig till en dator och sitta ner. Det var mycket svårare att vräka ur sig saker i affekt och kunde man inte skriva så blev man inte tagen på allvar.
Citera
2026-06-02, 21:32
Medlem
Citat:
Ja, det är Passagen du tänker på. De hostade 'även bloggar - jag kommer ihåg en tidig blogg jag råkade läsa någon gång runt 2001/02, skriven av en tjej som jobbade i IT-konsultbranschen. Men de här plattformarna hade, liksom Myspace och Lunarstorm, sin storhetstid innan sociala medier-vågen på allvar nådde Sverige runt 2005.
Citera
2026-06-02, 21:42
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fanten
Amorit, reporting in!

Men det var egentligen samma sak med Passagens chatter. Dom var roliga för att det var folk som var intresserade att vara på internet som var där. Som jag redan har sagt så tror jag inte så mycket att det är Flashback som har blivit mainstream utan hela internet.

Innan smartphonens intåg så var man tvungen att ha en dator, kunna använda den och dessutom kunna uttrycka sig i skrift. Man kunde inte ta upp sin lilla fickdator och bräka ur sig precis det man kände för i stunden utan man var tvungen att ta sig till en dator och sitta ner. Det var mycket svårare att vräka ur sig saker i affekt och kunde man inte skriva så blev man inte tagen på allvar.

Ja det var kul på den tiden, tror jag kopplade upp mig till nätet 1994, ett US Robotics 14.400-modem! "Uj vad det går!" när man sen gick över till 28.8, och sen vidare till 33.6 och slutligen ett 56-modem innan det blev ADSL! Ha ha ha, men kul och intressant, idag är man mest blasé! Kommer ihåg nåt fristående chatprogram som kallades "PowWow" som också användes flitigt på telefonmodemens tid, lättdrivet om inget annat. IRC användes också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in