Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Alla kommentarerna här visar för mig, upplever jag att novellen faktiskt fungerar.
Kommentarerna handlar bl a om att handlingen är otydlig, förhållandet dem emellan är otydlgt, story är banal.
Ja, det är så och det är medvetet. Någon nämnde tantsnusk. I sådana noveller och romaner får man som läsare allt serverat. Författaren är allvetande. I den här novellen är författaren bara en observatör, han beskriver bara det yttre händelseförloppet och det de säger. Det är upp till läsaren att göra sin egen tolkning.
Det är den s k isbergstekniken och att jag inte likt Hemmingway behärskar den till fullo, det är jag fullt medveten om.
Jag är ledsen men jag upplevde novellen som väldigt dålig och trodde att det var just en kass porrnovell.
Däremot tror jag inte att du nödvändigtvis är en dålig författare. Jag har själv skrivit mängder skit jag publicerat online.
Din novell är platt, utan innehåll och saknar även fungerande dramaturgi vilket inte ens är viktigt för specifikt mig när jag läser.
Kill your darlings. Redan första meningen borde aldrig ha behållits. De i mitten av en redan dålig novell lämnar en klischéematad. Ingen säger saker som "Vill vi det här?"
Hemingway lämnade saker som får en att fortfarande undra. Jag hade till exempel en helt egen tolkning av Vita elefanter (tror jag den hette) som inte helt var i linje med alla erkända som sanna, tolkningar. Korta meningar, är abrupta och absomut laddade mer än långa snirkliga problemet är att du inte levererar något. Dina sista meninga var de enda där du lyckades. Dock fölll du på att du återigen upprepade vad du precis sagt. Hon skulle givetvis bara ha nickat eller sett frånvarande ut. Tom kanske. Något som gett det volym och rundat lite i det enklare.
Citat:
”På måndag jobbar vi igen”, sa Markus.
”Ja, jobbar igen”, sa hon.
De blev stående.
”Jag tar hissen ner till garaget”, sa Elena.
”Min buss kommer snart”, svarade han.
Du behöver arbeta mycket med ditt novellskrivande. Men så är det för oss alla så fort vi börjar skriva. Det ska strykas och läggas till, rätas till, tas bort och skapa en talande tystnad mellan raderna.
Din mest framträdande teknik är tårta på tårta men inte ens såpass avancerat att det blir vackert, du säger samma sak igen. Det gör jag i inlägg här på Flashback men det är
alltid en nackdel som skribent. Ingen vill läsa samma mening om igen.
Ett tips är att du läser igenom noveller och letar efter olika stilfigurer.
Din novell är en bra start, absomut men pretiös i ansatsen på ett vis som inte blir bra. Om du skippat den dramaturgiska kurvan enligt en för dig klar och tydlig sådan hade du kunnat börja någonstans efter att de haft sex. En berättelse ska kunna börja var som helst och särskilt en novell är mitt in i handlingen. Folk behöver inte få veta allt eller följa med någon tråkig resa där en sönderrepeterad historia målas upp. Vi har alla redan hört den förr. Vad kan du berätta på ett nytt vis?