2026-05-31, 22:59
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cassius58
Tjenixen där!

Ligger just nu i sängen med extrem bakfylla(drack ordentligt igår).

Men jag har stickningar i både ben och överkropp och det känns som inte ”kroppen riktigt hänger med ”. Och som armar och ben bara svävar. Typ en förlamningskänsla och domningar.

Är detta normalt om man festat till de rejält ? Mår förövrigt pyton.

Citat:
Smällde nog i mig 20 öl och ett par drinkar. Började tidigt och slutade 6 på morgonen. Vaknade idag av att hela kroppen kändes som den domna bort och de känns de fortfarande som. Men kan röra mig utan bekymmer och gå även fast de känns obehagligt.

Med största sannolikhet rör det sig om en akut alkoholförgiftning med tydlig neurologisk påverkan. Alltså inte en normal bakfylla, utan ett tecken på att ditt nervsystem har överbelastats kraftigt av det massiva alkoholintaget.

Symtomen får du på grund av alkoholens giftverkan på nerverna, i kombination med brist på vätska och elektrolyter som salt, kalium och magnesium.

Du behöver omedelbart dricka vätskeersättning för att återställa saltbalansen - vanligt vatten räcker inte. Därutöver ska du vila och avvakta.

OM du drabbas av kramper, andningsbesvär, hjärtklappning eller om förlamningskänslan förvärras, ring då 112 direkt. Och om domningarna inte har försvunnit helt inom två dygn, bör du kontakta vårdcentral uppföljning.

Har du möjlighet att få i dig vätskeersättning nu?
Och, har du mer akuta symtom som hjärtklappning eller kraftiga skakningar?
Citera
2026-05-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArtificialElegance
Med största sannolikhet rör det sig om en akut alkoholförgiftning med tydlig neurologisk påverkan. Alltså inte en normal bakfylla, utan ett tecken på att ditt nervsystem har överbelastats kraftigt av det massiva alkoholintaget.

Symtomen får du på grund av alkoholens giftverkan på nerverna, i kombination med brist på vätska och elektrolyter som salt, kalium och magnesium.

Du behöver omedelbart dricka vätskeersättning för att återställa saltbalansen - vanligt vatten räcker inte. Därutöver ska du vila och avvakta.

OM du drabbas av kramper, andningsbesvär, hjärtklappning eller om förlamningskänslan förvärras, ring då 112 direkt. Och om domningarna inte har försvunnit helt inom två dygn, bör du kontakta vårdcentral uppföljning.

Har du möjlighet att få i dig vätskeersättning nu?
Och, har du mer akuta symtom som hjärtklappning eller kraftiga skakningar?

Haft rejäl ångest idag med tilltagande hjärtklappning men de vet jag är panik av all alkohol.

Nä har ingen vätskeersättning utan har druckit nog en 3-4 liter vatten idag.

Nä inga skakningar men haft hjärtklappning men det är av ångesten det vet jag.

Detta blir sista gången jag dricker alkohol iallafall.
Senast redigerad av Cassius58 2026-05-31 kl. 23:29.
Citera
2026-05-31, 23:33
Medlem
ArtificialElegances avatar
Citat:
Haft rejäl ångest idag med tilltagande hjärtklappning men de vet jag är panik av all alkohol.

Nä har ingen vätskeersättning utan har druckit nog en 3-4 liter vatten idag.

Detta blir sista gången jag dricker alkohol iallafall.

Hej igen, utifrån vad du beskriver har situationen förvärrats och kräver omedelbar handling. Detta eftersom 3–4 liter vanligt vatten utan salter, riskerar att tunna ut din kropps elektrolyter ännu mer och förvärra hjärtklappningen och domningarna.

Ångest och hjärtklappning är vanliga vid alkoholabstinens, men kombinationen av extremt alkoholintag, massivt vattenintag och hjärtklappning, kan vara farligt för hjärtat.

Sluta omedelbart (!) dricka vanligt rent vatten och se till att få i dig salt och näring.
Du kan exempelvis blanda en egen akut vätskeersättning på en liter vatten, sex teskedar socker och en halv tesked salt, eller genom att dricka sportdryck, buljong eller äta något salt.

OM hjärtklappningen blir ihållande, om du drabbas av bröstsmärtor, andningsbesvär, kraftiga skakningar eller om domningarna sprider sig, ska du INTE avvakta utan ringa 112 direkt då det finns risk för allvarliga hjärtrytmrubbningar eller kramper.

Ta det här på allvar.
Citera
2026-06-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Alkohol är mer skadligt än du tror .. Sprit är lösningsmedel som löser upp gråmassan i hjärnan som INTE kommer åter. Själv lekt alkis men idag dricker jag inte längre efter 30år som helgfyllo .

Lider faktiskt med dig, den känslan samt en massa ångest för ingenting är anledningen tll att jag slutat kröka och bara druckit 2 st 2.8% folkisar i helgen bara för den goda smaken och en 10 st feta jointar av mitt egenodlade monstergräs .

Det är bevisat att hjäncellerna (stamcellerna) klarar av att producera nya celler. Så det där med att de inte kommer tillbaka är inte helt sant
Citera
2026-06-01, 15:53
Medlem
SysterMorbids avatar
Du märker imorgon om det är kroniskt eller inte.
Citera
2026-06-01, 16:12
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Tjenixen där!

Ligger just nu i sängen med extrem bakfylla(drack ordentligt igår).

Men jag har stickningar i både ben och överkropp och det känns som inte ”kroppen riktigt hänger med ”. Och som armar och ben bara svävar. Typ en förlamningskänsla och domningar.

Du har kritiskt låga B12- nivåer.
Citera
2026-06-01, 17:55
Medlem
paggans avatar
Många alarmerande godtemplare här inne.
Det där har jag också haft efter en kort period av hårt drickande. Det går över.
Citera
2026-06-01, 18:25
Medlem
Citat:
1-3 gånger i månaden. Men igår va de rejält! Är ju ingen alkis så att säga som dricker konstant.

1-3 gånger i månaden är defintivt en varnignssignal och alldeles för mycket.
Du är alkoholist.
Citera
2026-06-01, 18:37
Medlem
Onanikrems avatar
Lägg ner alkoholen en månad eller två så ordnar det sig. Under perioder har jag druckit hårt men aldrig fått "stickningar" däremot viss ångest och sömnsvårigheter när jag lagt ner det. Brukar hålla i sig 1-3 dagar.

Rena kroppen en månad eller två, sen kan du fortsätta men kanske inte i den kalibern du kört hittills. Även om du är ung nu så går kroppen sönder tillslut, det är gift du dricker. Tänk på det.
Citera
2026-06-01, 18:44
Medlem
GiveMeHeads avatar
Det beror på uttorkning och mineralbrist och inget annat. Sluta att skrämma upp grabben. Om det inte handla om långvarig missbruk. Då kan det bero på nervskada. Men då snackar vi om kraftigt och långvarig missbruk.
Citera
2026-06-01, 22:06
Medlem
Citat:
Nej. Och det verkar som den där "gestapo läkare" hade fog för sina misstankar när hon ville alkoholtesta dig för att förlänga din sjukskrivning.
(FB) Sjukskriven i 8 år men läkaren vägrar förlänga min sjukskrivning.
Citat:
Kan en läkare verkligen tvinga till en att lämna alkoholtester för att få en förlängd sjukskrivning? Jag ser verkligen inte hur mina alkoholvanor är relevanta till mina diagnoser som gör att jag varit sjukskriven i 8 års tid. Får de gå till på detta sättet? Kan jag bli helt utan ersättning om jag inte gör som denna gestapo läkare tycker och tänker ?
Citera
2026-06-02, 15:05
Medlem
Lillarapunzels avatar
Låter nästan som ren alkoholförgiftning. I det akuta skedet bör du få i dig ordentligt med vätskeersättning, inte bara vanligt vatten. Sen bör du även ta B12 tabletter, dessa finns receptfritt. Slutligen bör du givetvis se detta som en stor varningsklocka och aldrig mer dricka alkohol.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in