2026-06-02, 13:09
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
Den är ju borta i ditt exempel. si-fältet är ibland ifyllt och ibland inte. T.ex. om du tittar på youtube inloggad kan si fältet vara ifyllt och det fylls ofta i om du klickar på länkar inom Youtube inte nödvändigtvis en extern länk där si-fältet är borta. Det exakta hur och var si-fältet smyger sig in är för mig okänt och ändras säkert också under tidens gång.

Jag är aldrig inloggad på YT, har inget konto för konton är skit.
Det är kanske därför jag klarar mig?
Citera
2026-06-02, 13:42
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Jag är aldrig inloggad på YT, har inget konto för konton är skit.
Det är kanske därför jag klarar mig?
Hittar inget det dom diskuterar i tråden så det verkar som det inte är något man ser från en mobiltelefon utan dom har troligen en dator som får fram mer
Citera
2026-06-02, 13:51
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Hittar inget det dom diskuterar i tråden så det verkar som det inte är något man ser från en mobiltelefon utan dom har troligen en dator som får fram mer

Använder bara stationära datorer, numera sedan flera år win11pro och Firefox.
Så jag undrar vad de är som de har problem med..

Alltså har inget YT-konto, kör inte chrome eller edge, för sådana läsare är skräp.
Citera
2026-06-02, 14:26
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Använder bara stationära datorer, numera sedan flera år win11pro och Firefox.
Så jag undrar vad de är som de har problem med..

Alltså har inget YT-konto, kör inte chrome eller edge, för sådana läsare är skräp.
Jag vet inte heller jag använder telefon och får inte fram något, är på YouTube största delen av dygnet på grund av att jag är moderator där, har frågat runt bland folket ingen vet vad det handlar om så nu lägger jag locket på om frågan varför jag inte får fram något och dom andra på YouTube inte heller vet men skit samma, alla kan tydligen inte se det som diskuteras..
Citera
2026-06-02, 16:09
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Samma problematik finns för länkar till Facebook och Instagram.

Jag tänker att det är svårt att programmera in något som strippar denna slags spårning/identitet.

Precis och det är även möjligt att baka in source identifier i identifieraren som identifierar själva källan (inlägg, bild, video ...) och då är det mycket svårare att ta bort source identifier. Det enda man kan göra är att gå in på t.ex. Facebook sidan och leta upp inlägget manuellt (oinloggad så klart vilket blir svårare och svårare för varje dag) och kopiera länken.
Citera
2026-06-03, 05:44
Medlem
När jag postar länkar till Youtube (eller till t ex nyhetskällor osv) så brukar jag alltid "klippa ner" dem så att endast den "rena adressen" blir kvar; alltså för Youtube, så här:

https://www.youtube.com/watch?v=ufbJHCabc123

Youtube vill gärna hänga på ett fält i adressen som går till en spellista, men det plockar jag också alltid bort.
Citera
2026-06-03, 05:53
Medlem
GeneralRuskendruls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hippili
Jag vet inte heller jag använder telefon och får inte fram något, är på YouTube största delen av dygnet på grund av att jag är moderator där, har frågat runt bland folket ingen vet vad det handlar om så nu lägger jag locket på om frågan varför jag inte får fram något och dom andra på YouTube inte heller vet men skit samma, alla kan tydligen inte se det som diskuteras..
Kommer den om du använder dela funktionen?
Citera
2026-06-03, 07:41
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralRuskendrul
Kommer den om du använder dela funktionen?
Nej ser ingen ser inte heller när någon annan länkar det är riktigt mystiskt detta
Citera
2026-06-04, 06:45
Medlem
Det är ju samma otyg som den här idioten som inte klarar av att länka direkt till Aftonbladet utan måste gå via google.
(FB) Vem är hockeyprofilen som kört rattfull?

Det borde kanske införas en regel att att posta länkar med spårning kan leda till varning eller avstängning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in