2026-06-01, 23:02
Medlem
HipToBeSquares avatar
si fältet i Youtube länkar används för spårning och många väljer att inte ta bort det när de postar Youtube länkar. Eftersom Flashback är en anonymt forum, borde man inte lägga till funktionalitet i FB så att dessa tas automatiskt bort.

Jag ser detta över allt och si fältet är med, kanske för att användaren inte förstår dess innebörd eller kan de bara ha glömt det. Oavsett, borde det inte vara med. Kan detta göras automatiskt?
Citera
2026-06-01, 23:12
Medlem
Samma problematik finns för länkar till Facebook och Instagram.

Jag tänker att det är svårt att programmera in något som strippar denna slags spårning/identitet.

Jag antar det är upp till den som kopierar och klistrar att se till att sådan data inte kommer med om man inte vill ha det.

Det man skulle kunna göra är en varningstext som varnar för problematiken.

En annan slags problematik är att i UTF-8 kan man koda in all möjlig slags data som inte syns med blotta ögat. Något att tänka på för alla AI-fantaster.
Citera
2026-06-01, 23:14
Medlem
WetCigarettes avatar
Det är inget som vanliga användare kan använda för att identifiera vem som skickat länken. Därför är problemet inte stort. Är man paranoid så kan man ta bort den delen av länken själv.
Citera
2026-06-01, 23:54
Medlem
Pelle-Roevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WetCigarette
Det är inget som vanliga användare kan använda för att identifiera vem som skickat länken. Därför är problemet inte stort. Är man paranoid så kan man ta bort den delen av länken själv.

Finns väldigt mycket av den typen här! Alla är superhemliga och minsta lilla felsteg så tar SÄPO dem!
Citera
2026-06-01, 23:59
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
si fältet i Youtube länkar används för spårning och många väljer att inte ta bort det när de postar Youtube länkar. Eftersom Flashback är en anonymt forum, borde man inte lägga till funktionalitet i FB så att dessa tas automatiskt bort.

Jag ser detta över allt och si fältet är med, kanske för att användaren inte förstår dess innebörd eller kan de bara ha glömt det. Oavsett, borde det inte vara med. Kan detta göras automatiskt?

Aldrig hört talas om si fältet.
Vad är det för något?

/VV
Citera
2026-06-02, 02:13
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Aldrig hört talas om si fältet.
Vad är det för något?

/VV

si = source identifier

det är ett fält i URL som gör att de kan spåra ursprunget av en Youtube länk samt korrelera de som använder länkarna.

Exempel:
https://youtu.be/XXXXXXXX?si=YYYYYYYYYYYYYYYY

Många browsers har "copy clean link" som valmöjlighet om du högerklickar på en länk, vilket tar bort si fältet.
Citera
2026-06-02, 03:45
Medlem
Bra! Inte många som känner till detta tänker jag mig.

Då ska jag ta bort all info efter "si=" nästa gång jag länkar till YT.

Jag provade nu att göra just detta med en YT video, ta bort infon efter "si=" ,och mycket riktigt, länken fungerar ändå.

Men vad är det i länken från AI som man ska ta bort då?

Men som någon sa också, det beror på hur du delar.

Jag använde mobilen att dela YT länk med, tryckte på "dela" först, då innehöll länken "si=".

Men om jag bara tryckte och markerade vidon, så att "rullgardinmeny" kommer upp, och delar via den , då är ändelsen på länken inte "si=" längre utan "v" .....

Ska man radera den "v" länkändelsen med för att inte bli spårad?
Senast redigerad av Cutthethroat 2026-06-02 kl. 03:52.
Citera
2026-06-02, 04:05
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HipToBeSquare
si = source identifier

det är ett fält i URL som gör att de kan spåra ursprunget av en Youtube länk samt korrelera de som använder länkarna.

Exempel:
https://youtu.be/XXXXXXXX?si=YYYYYYYYYYYYYYYY

Många browsers har "copy clean link" som valmöjlighet om du högerklickar på en länk, vilket tar bort si fältet.

Här ett random exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=35zBtaNiDzg

Var är si-fältet?
(Firefox, Win11pro)
Citera
2026-06-02, 04:28
Medlem
hippilis avatar
Konstig att inte alla kan se det ni diskuterar i tråden

Jag får fram en länkad video inget om vem som länkat den någon gång
Citera
2026-06-02, 09:11
Moderator
Maviels avatar
Det här är lite för tekniskt för mig. Jag lyfter detta och ser om någon som begriper detta bättre än mig kan svara.
Senast redigerad av Maviel 2026-06-02 kl. 11:30.
Citera
2026-06-02, 13:02
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Här ett random exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=35zBtaNiDzg

Var är si-fältet?
(Firefox, Win11pro)

Den är ju borta i ditt exempel. si-fältet är ibland ifyllt och ibland inte. T.ex. om du tittar på youtube inloggad kan si fältet vara ifyllt och det fylls ofta i om du klickar på länkar inom Youtube inte nödvändigtvis en extern länk där si-fältet är borta. Det exakta hur och var si-fältet smyger sig in är för mig okänt och ändras säkert också under tidens gång.
Citera
2026-06-02, 13:06
Medlem
HipToBeSquares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cutthethroat
Ska man radera den "v" länkändelsen med för att inte bli spårad?

v-fältet identifierar videon i fråga och är ingen spårningsidentiferare vad jag vet om.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in