2026-06-02, 11:53
Avstängd
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luppilajnen
Att köparen ska godkännas av föreningen hade inte med min fråga att göra, därav kände jag inget behov av att nämna det.
Man kan inte köpa en BR utan att föreningen först accepterar köparen. Det är ju inte en lägenhet man köper i en BR, det är en andel i föreningen. Skrivet på fyllan?

Hur gick det med ditt loophole, om att starta ett dagis och ta in alla pengar? Från föräldrar som ska överlämna sina älskade barn i din vård fast du saknar kunskap och erfarenhet och lokaler...
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-06-02 kl. 11:55.
Citera
2026-06-02, 12:06
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Det är ingen stor summa, lite drygt 100 000 i sek, varför de inte vill/kan växla in själva vet jag inte, det är det som gör mig misstänksam. Det känns som de vill lassa över pengarna på mig så fort som möjligt.

Jag skulle ha avstått, låter som något annat finns i bakgrunden.
Be dem gå till banken och fixa en bankväxel i svensk valuta annars då.
Att få en bunt med dollarsedlar i sverige skulle inte kännas bra.
Citera
2026-06-02, 12:30
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Ekonomi: övrigt --> Privatekonomi
/Moderator
Citera
2026-06-02, 12:33
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Man kan inte köpa en BR utan att föreningen först accepterar köparen. Det är ju inte en lägenhet man köper i en BR, det är en andel i föreningen. Skrivet på fyllan?

Vid köp av BR ingår så gott som alltid ett svävarvillkor om att kontraktet fullföljs enbart om köparen beviljas inträde i föreningen, så den biten behöver man inte tänka på.

Däremot ingår sällan svävarvillkor om att köparen ska kunna fixa fram finansieringen så det är en mer reell risk för köparen.
Citera
2026-06-02, 12:33
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Det är ingen stor summa, lite drygt 100 000 i sek, varför de inte vill/kan växla in själva vet jag inte, det är det som gör mig misstänksam. Det känns som de vill lassa över pengarna på mig så fort som möjligt.

Nej det var kanske ingen större summa, men bankerna gnäller numera om du ska sätta in mer än 10.000:- i månaden på nåt av dina konton!
Citera
2026-06-02, 13:39
Medlem
Skulle absolut inte ta emot kontanter, varesig SEK eller USD.
Kan du med 100% säkerhet bekräfta att de är riktiga kontanter?
Om inte, nej.

Citat:
Ursprungligen postat av RiMaX
Nej det var kanske ingen större summa, men bankerna gnäller numera om du ska sätta in mer än 10.000:- i månaden på nåt av dina konton!

De gnäller om du sätter in pengar som du inte kan bevisa vart pengarna kommer ifrån.
Att sälja sin lägenhet är ganska legitimt, och du har ju ett ganska bra bevis på att du faktiskt sålt den...
Citera
2026-06-02, 13:44
Medlem
Bank till bank dollar
eller komma med en massa dollar kontant i en plastkasse?

Om det senare får du problem,
om det första går det att göra om valutan vid transfereringen mellan bankerna.

Vet inte vad skattemyndigheterna säger om att det står dollar på kontraktet, men det borde gå att sätta ihop kontraktet med konverteringsinfot om de vill ha bevis. Eller står det kronor på kontraktet?
Citera
2026-06-02, 13:52
Medlem
RiMaXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrSvensson
Skulle absolut inte ta emot kontanter, varesig SEK eller USD.
Kan du med 100% säkerhet bekräfta att de är riktiga kontanter?
Om inte, nej.

De gnäller om du sätter in pengar som du inte kan bevisa vart pengarna kommer ifrån.
Att sälja sin lägenhet är ganska legitimt, och du har ju ett ganska bra bevis på att du faktiskt sålt den...

Det är den andre som ska redovisa var hans köppengar kommer ifrån, det är där det kan bli bekymmer.
Citera
2026-06-02, 14:21
Medlem
Citat:

Hur gick det med ditt loophole, om att starta ett dagis och ta in alla pengar? Från föräldrar som ska överlämna sina älskade barn i din vård fast du saknar kunskap och erfarenhet och lokaler...

Som sagt, jag har inte nämt godkännande från föreningen eftersom det inte är relevant. Vet inte hur jag skrivit på fyllan något som inte står i inlägget.

Angående den andra trådstarten får du fila på läskunskapen.
Citera
2026-06-02, 14:24
Medlem
pyroclasms avatar
Prova! Vad kan gå fel lixom?

Nej, ärligt. Vad fan tror du?
Citera
2026-06-02, 15:33
Medlem
sonofnatures avatar
Citat:
Haha vilken trolltråd- Man kan ju inte sälja BR-lägenheter vips utan t.ex måste den som köper först godkännas som medlem av föreningen. Man kan inte alls sälja HR, det är omöjligt att ta över ett kontrakt.

Naturligtvis åker man dit för penningtvättsbrott så fort man behöver växla in pengarna på bank. Polisen tar pengarna och du får aldrig tillbaka dem om du inte kan bevisa varifrån de kom.

Jag skulle sälja min villa i Danderyd kring på 1998 för 2.5Mkr. Mäklaren sa att en köpare, pizzagubbe, ville betale med 10-lappar, en hel plastpåse full. Jag tackade nej, men det hade annars gått att lösa på den tinden innan penningstvätts-lagen. man kunde gå med en plastpåse tior till banken och sätta in.

Kring 2015 sålde jag min bil kontant, 65000 kr. Redan då var det ett helsike att sätta in de pengarna och jag tvingades gå till forex och betala en avgift.

Haha 2.5 miljoner i tior 😂

Vilken jäkla pizzagubbe med så många tior
Citera
2026-06-02, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
USD är väl inte problemet. Snarare att det verkar vara cash.

I många länder är det inget konstigt alls att köpa lägenheter med cash.

Sålänge det är äkta euros eller dollar så är det lugnt.

Han kan ju köpa uv ljus manick för sedlar som kostar 15 till 20 euro vilket land han än befinner sig i å snabbt kolla sedlarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in