2026-06-02, 08:52
  #1
Medlem
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.
Citera
2026-06-02, 08:55
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.
En bil som aldrig går sönder är en dålig bil för bilindustrin…
Citera
2026-06-02, 08:55
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.
För att ett batteri stort som en tändsticksask inte klarar av att leverera ström nog för att starta en bil
Citera
2026-06-02, 08:56
  #4
Medlem
Biltema har "starthjälp" för 600 SEK och uppåt. De har startkablar också. Vad är problemet?
Citera
2026-06-02, 09:24
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jeppe-99
Biltema har "starthjälp" för 600 SEK och uppåt. De har startkablar också. Vad är problemet?

Hade varit bättre att ha det inbyggt som jag föreslog.
Citera
2026-06-02, 09:24
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
För att ett batteri stort som en tändsticksask inte klarar av att leverera ström nog för att starta en bil

Hushållask menade jag naturligtvis!
Trodde du att jag menade en sån där liten?
Citera
2026-06-02, 09:26
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krascha
För att ett batteri stort som en tändsticksask inte klarar av att leverera ström nog för att starta en bil
Ett MC batteri ,som är 1/4 i storlek, borde klara starta en bil
Citera
2026-06-02, 09:33
  #8
Medlem
HobbyHitlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.
Sen bör man väl även ha ett reservreservbatteri som kan ladda reservbatteriet ifall detta laddas ur av någon anledning? Och sedan även ett reservreservreservbatteri osv.
__________________
Senast redigerad av HobbyHitler 2026-06-02 kl. 09:37.
Citera
2026-06-02, 09:36
  #9
Medlem
Gubbens avatar
Behövs inte.
Sen att snåljåpar och otekniska personer tror att ett batteri håller för evigt är en annan fråga.
Citera
2026-06-02, 09:46
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Ett MC batteri ,som är 1/4 i storlek, borde klara starta en bil
Ett startbatteri stort som en tändsticksask skulle troligen explodera om du försökte ta ut strömmen som krävs för att dra en startmor.

Kanske inte explodera, bara säcka ihop. Effekt och ström är inte samma sak.
Citera
2026-06-02, 09:56
  #11
Medlem
RobbanUCs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.
Inte bara ett batteri, även en reservtank när det är torrt på macken.
Citera
2026-06-02, 10:03
  #12
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Bara för att starta ett dött batteri. I stället ska man behöva gå och köpa det. Ett batteri stort som en tändsticksask räcker och startkablar kopplade till vanliga batteriet. Laddning sker förstås automatiskt.
Det skulle spara mycket pengar och besvär för oss bilägare.

Men lilla pojk .. Det finns.

Får anta att du precis fått ditt körkort och bil

Dock får du betala några riksdaler extra .. Men köper man en bil för ca 800.000 så är 2.000 till en droppe i havet .

Vill du ha den inbyggd så får du mickla lite .
__________________
Senast redigerad av MASSAGATTI 2026-06-02 kl. 10:05.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in