2026-06-01, 17:53
Medlem
Hur det än går önskar jag TS stor lycka till. Blattar har sugit ut systemet så många år så det är bara att passa på och mygla innan hela välfärdssystemet kraschar.

När jag jobbade i Norge var det via en svensk firma och jag betalade bara skatt i Norge.

Jag fegade lite först men stämplade samtidigt. Var alltså registrerad som arbetslös i Sverige och plockade ut akassa men bara två månader.

Nu är ju detta ganska länge sedan men ingen fattade någonting. Fick fetinglön från Norge samtidigt som akassa. Myser fortfarande vid tanken på att jag lurades.

Som om det inte vore nog fick jag även en slabba ett år senare från Skattediktariatet eller vad det hette dvs skatteåterbäring från Norge.
Citera
2026-06-01, 18:00
Medlem
Lawnmoverman2011s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Klart man kan, beror på hur sjuk man är

Du är helt uppenbart tillräckligt frisk för att arbeta i Sverige eftersom du planerar att åka till Norge för att "jobba" trots att du uppbär sjukersättning i Sverige.
Citera
2026-06-01, 19:00
Medlem
Såna som DU som förstör landet.antingen är du frisk eller sjuk. Du kommer bli påkommen och få ett saftigt återkrav.
Citera
2026-06-01, 19:15
Medlem
Hoppas du inte har anmälningssugna vänner och bekanta
Citera
2026-06-01, 19:23
Medlem
Försäkringskassan kommer kontrollera ifall du betalar skatt på arbetsinkomster medan du har sjukpenning. Då kommer de utreda varifrån pengarna kommer, och då begära tillbaka varje krona du fått från dem från första dagen du jobbade.

Från och med i sommar kommer du också få betala ytterligare 25% i straffavgift, plus att du kan stängas av från att få sjukpenning i upp till 3 år.
Citera
2026-06-01, 21:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalaba
Försäkringskassan kommer kontrollera ifall du betalar skatt på arbetsinkomster medan du har sjukpenning. Då kommer de utreda varifrån pengarna kommer, och då begära tillbaka varje krona du fått från dem från första dagen du jobbade.

Från och med i sommar kommer du också få betala ytterligare 25% i straffavgift, plus att du kan stängas av från att få sjukpenning i upp till 3 år.

jobbar jag i norge så skattar jag där och då ser väl inte försäkringskassan det
Citera
2026-06-02, 05:07
Medlem
Citat:
Jag är sjukskriven just nu och får 12 tusen efter skatt.
Skulle jag kunna arbeta i tex norge utan att svenska myndigheter får reda på det?
Vad jag läst har norge inget automatiskt utbyte av information med sverige när det gäller lön och skatt.

Frågade skatteverket om detta och dom sa bara att jag kunde få skattetillägg på 40% av den tilltänkta skatten och att det är jag själv som måste ta upp utländsk lön i min svenska deklaration.
är du så frisk att du kan jobba ska du väl göra det och inte vara sjukskriven öht?
Citera
2026-06-02, 06:18
Medlem
SysterMorbids avatar
Hur fan kan man vara kapabel att resa till ett annat land för att jobba och allt vad det innebär? Men för sjuk för att jobba här i Sverige och göra rätt för sig? Betala tillbaka till den hjälp du fått?

Hoppas något illa händer..
Citera
2026-06-02, 06:18
Medlem
Det syns inte och skatteverket vet inte heller något, jag jobba i norge nu 2019-2020, jag har underhållstöd o betala, försäkringskassan ringde o fråga vad jag tjäna, jag berätta jag vet inte FK då startar vi en utredning, efter 3 månader ringde handläggare upp mig igen, fråga ännu en gång, sedan fråga dom hur länge ska du vara i Norge? jag berätta jag åker hem till midsommar, vi gör då ingen utredning.

Jag betala inget underhåll året därpå, FK kunde inte få fram min inkomst.

Man har två olika system, det finns ingen samkörning mellan två olika länder, dels risk för hackning osv, samt sekretess är för hög o komplicerat för att ha en samkörning, det fungera inte ens o samkörning internt i sverige.
Citera
2026-06-02, 07:22
Medlem
Citat:

Ställ den frågan till en a.i. Så får du bättre svar och bättre källor än här på flashback.

Ett tips från mig är att du sätter i. Dina pengar på ett konto i ett land som faktiskt inte delar information med Sverige samt heller inte godkänner svenska skulder.

Då kan du leva i Sverige på ditt förbehållsbelopp + sparade tillgångar du jobbat ihop.
Förr eller senare lär f-kassan få nys om detta.
Citera
2026-06-02, 08:30
Medlem
Citat:

Om du bara jobbar kortvarigt i Norge så kan du ändå vara skattskyldig i Sverige. Dessutom kommer norska skattemyndigheten kommunicera med Skatteverket om din inkomst i Norge och då kommer det nå Försäkringskassan. Det är inte ovanligt att man bor i Sverige och jobbar i Norge, Danmark eller Finland så myndigheterna har sett till att ha koll på fusk.

Om du kan jobba någon längre tid i Norge så ska du rimligtvis inte ha sjukpenning i Sverige. Om du medvetet lämnar felaktiga uppgifter till Försäkringskassan så gäller samma sak som jag skrev tidigare om återkrav, allt ska betalas tillbaka plus 25% i straffavgift.
Citera
2026-06-02, 10:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hjorten16
Det syns inte och skatteverket vet inte heller något, jag jobba i norge nu 2019-2020, jag har underhållstöd o betala, försäkringskassan ringde o fråga vad jag tjäna, jag berätta jag vet inte FK då startar vi en utredning, efter 3 månader ringde handläggare upp mig igen, fråga ännu en gång, sedan fråga dom hur länge ska du vara i Norge? jag berätta jag åker hem till midsommar, vi gör då ingen utredning.

Jag betala inget underhåll året därpå, FK kunde inte få fram min inkomst.

Man har två olika system, det finns ingen samkörning mellan två olika länder, dels risk för hackning osv, samt sekretess är för hög o komplicerat för att ha en samkörning, det fungera inte ens o samkörning internt i sverige.

Hur länge var du i norge och vad tjänade du totalt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in