2026-06-01, 12:08
  #1
Medlem
Jag är sjukskriven just nu och får 12 tusen efter skatt.
Skulle jag kunna arbeta i tex norge utan att svenska myndigheter får reda på det?
Vad jag läst har norge inget automatiskt utbyte av information med sverige när det gäller lön och skatt.

Frågade skatteverket om detta och dom sa bara att jag kunde få skattetillägg på 40% av den tilltänkta skatten och att det är jag själv som måste ta upp utländsk lön i min svenska deklaration.
Citera
2026-06-01, 12:37
  #2
Medlem
Deagle66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Jag är sjukskriven just nu och får 12 tusen efter skatt.
Skulle jag kunna arbeta i tex norge utan att svenska myndigheter får reda på det?
Vad jag läst har norge inget automatiskt utbyte av information med sverige när det gäller lön och skatt.

Frågade skatteverket om detta och dom sa bara att jag kunde få skattetillägg på 40% av den tilltänkta skatten och att det är jag själv som måste ta upp utländsk lön i min svenska deklaration.

Vard är orsaken till att du är sjukskriven?

Vad hade du tänkt att jobba med i Norge?

Hur länge tänkte du vara där?
Citera
2026-06-01, 12:57
  #3
Medlem
proconsuls avatar
Om du är sjuk kan du väl inte arbeta?
Citera
2026-06-01, 13:26
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deagle66
Vard är orsaken till att du är sjukskriven?

Vad hade du tänkt att jobba med i Norge?

Hur länge tänkte du vara där?

Spelar det nån roll vad orsaken är?
Känner en som kunde fixa jobb på lager så det är vad jag skulle arbeta med.
Vet inte hur länge men kanske nån månad om jag trivs där.
Citera
2026-06-01, 13:28
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av proconsul
Om du är sjuk kan du väl inte arbeta?

Klart man kan, beror på hur sjuk man är
Citera
2026-06-01, 13:32
  #6
Medlem
Nej, det finns ingen automatik i det där. det är bara att gasa på. Ska till om de har indicier och polisanmälan att de reder ut det med norska skatteverket etc.
Citera
2026-06-01, 14:12
  #7
Medlem
Jag chattade med skatteverket nu och dom sa att det inte finns något automatiskt utbyte av information med Norge.
Konstigt tycker jag med tanke på att det är vår granne och att många svenskar jobbar i Norge.

Men nog borde dom väl kunna få tag på smitare ändå och hur går det till?
Händer det nät man för över från ens norska bankkonto till sitt svenska kanske?
Citera
2026-06-01, 14:20
  #8
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag chattade med skatteverket nu och dom sa att det inte finns något automatiskt utbyte av information med Norge.
Konstigt tycker jag med tanke på att det är vår granne och att många svenskar jobbar i Norge.

Men nog borde dom väl kunna få tag på smitare ändå och hur går det till?
Händer det nät man för över från ens norska bankkonto till sitt svenska kanske?
Det händer ja. Skatteverket ser du har en inkomst från Norge. vad jag vet samkörs inte registren mellan skatteverket och försäkringskassan men jag hoppas du åker dit din jävla snyltare!

Din enda sjuka är latmasken och bidragsmasken.
Citera
2026-06-01, 14:27
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onanikrem
Det händer ja. Skatteverket ser du har en inkomst från Norge. vad jag vet samkörs inte registren mellan skatteverket och försäkringskassan men jag hoppas du åker dit din jävla snyltare!

Din enda sjuka är latmasken och bidragsmasken.

Jag ärnikte TS, sa bara att jag bekräftade det TS skrev.
Hur åker TS dit då?
Citera
2026-06-01, 14:31
  #10
Medlem
Det finns ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Norge, vilket innebär, att om du blir påkommen, så får du betala skatt för din inkomst i Norge i både Norge och Sverige, eftersom du redan har en inkomst i Sverige i form av sjukersättning/sjukpenning. Plus skattetillägg på 40%
Citera
2026-06-01, 14:31
  #11
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av herrmojd51
Jag ärnikte TS, sa bara att jag bekräftade det TS skrev.
Hur åker TS dit då?
Sorry jag råkade svara dig TS lär väl märka det vad det lider, det går ett tag enligt vad jag vet. När han åker dit blir han återbetalningsskyldig på ett bräde. De flesta brukar åka dit. Inte så att han själv hittat ett lifehack. Många har gjort samma tidigare.
Citera
2026-06-01, 14:34
  #12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hejochhej06
Spelar det nån roll vad orsaken är?
Känner en som kunde fixa jobb på lager så det är vad jag skulle arbeta med.
Vet inte hur länge men kanske nån månad om jag trivs där.

Jobbar du i Norge så skall du skatta för dom pengarna i Norge. Du måste ha norskt person nummer.
Skatteverket i Sverige kan se dina inkomster genom automatiskt informationsutbyte mellan de nordiska skattemyndigheterna. Du måste ändå ta upp din norska inkomst i din svenska deklaration för att redovisa hur mycket du tjänat och att skatt redan betalats i Norge.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in