Citat:
Ursprungligen postat av
Cyborg2030
Jag kan vara tuff i debatter, men det är väl inte omoraliskt. Det är väl allmänt accepterat. Men jag kanske kan tänka på att vara lite mer ödmjuk om du har tagit väldigt illa upp personligen. Det är aldrig min avsikt att skada någon på det sättet. Jag kan inte välja bort min grundläggande empati och moral. Det finns förmodligen delvis genetiskt i mig men också från en god uppväxt som jag inte kan sudda ut. Så är det väl för de flesta människor. Även de som väljer Jesus budskap gör väl det för att de som människor tilltalas av det. Att de är empatiska innerst inne. Inte för att de har drillats eller blivit uppmanade av kyrkan att vara empatiska. Då är det ju inte äkta om det är en plikt och inte en äkta förmåga som människan faktiskt har.
Jag själv var mer dömande innan jag var kristen, som dig förstog jag inte riktigt att hat och dömande var fel, jag trodde att det var tecken på någonting bra, ungefär som du, att man visar att man inte tolererar sånt typ. Det var först när jag hörde jesus ord som jag förstog sanningen, att det var hemskt.
För ateister är det ofta så, det är många saker som de tror inte är något fel med, som det egentligen är sjuka fel med. Saker så som skilsmässor, abort, ligga runt, dömande, skvaller m.m.
Det är det jag menar med 'känns skönt', finns det ingen yttre röst som säger att dessa saker är fel så inser man det inte alltid. Även om det finns det så kanske man rationaliserar dom ändå och säger att dom inte är så illa egentligen om man inte tror att rösten har auktoritet.
Jesus vet vad han pratar om, lyssna på hans tal:
https://www.youtube.com/watch?v=_ZmtKnWJQpI
Även om man inte tror på något övernaturligt, så är det kanske det bästa talet i mänsklighetens historia när det gäller att bli mer moralisk och förstå moral och godhet bättre. Jag rekommenderar starkt att du tar dig igenom hela, du kommer kanske förändras föralltid och din moral kommer explodera.