2026-06-01, 18:28
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Om någon är på väg att spränga Slottet med riktiga sprängämnen och polisen griper dem på trappan, då fanns det en reell och livsfarlig fara i verkligheten fram tills sekunden de greps. Det har vi mycket riktigt kunnat döma folk för i alla tider.

Den nya formuleringen (tredje stycket) lades till för att lösa ett helt annat juridiskt problem: när det aldrig har funnits någon fara i verkligheten överhuvudtaget.

När Dumpen skapar en fiktiv profil på nätet och chattar med någon, så existerar det inget barn. Faran för att ett barn ska skadas är juridiskt och fysiskt helt utesluten från sekund ett.

Låt oss säga att jag skapar en profil på nätet under namnet "Pedofilmamma71". Du och jag börjar chatta och jag påstår i chatten att jag har två döttrar på 4 och 6 år som jag vill sälja till dig. Du nappar på idén, blir helt till dig i trasorna och vi stämmer träff. När du dyker upp på parkeringen står jag där med en rullande videokamera i stället för två småtjejer.

Fråga till professorn: Tog mina två döttrar skada av det här?
Svar: Nej. För de existerar inte. De är påhittade. De är pixlar på en skärm och textrader i ett chattfönster. Faran för att ett barn ska skadas i den situationen är både fysiskt, biologiskt och juridiskt helt utesluten från sekund ett. Du kan liksom inte skada ett spöke, hur mycket du än chattar med det.

Det är precis det här som kallas för ett otjänligt försök i lagboken. Det är som att jag skulle skjuta dig med en vattenpistol - det blir aldrig ett mordförsök eftersom verktyget är helt omöjligt att döda med från början.

När Dumpen gör exakt samma sak, så är barnen fortfarande precis lika påhittade. Ingen skadas. Men eftersom Dumpen är ett privat aktiebolag och inte en myndighet, så kan domstolarna inte använda den nya lagen. För rätten är Dumpens chattar fortfarande bara ett riggat rollspel med fantasifigurer.

Det kallas för ett otjänligt försök. Tidigare sa svensk domstolspraxis att man inte kunde dömas för försök till brott i en sådan situation, eftersom det aldrig fanns ett riktigt offer inom räckhåll.

Det är det som är det nya. Staten ändrade lagen så att polisen nu kan sitta under täckmantel med fiktiva profiler och få folk dömda, trots att faran hela tiden var helt utesluten.

Men, och det här är hela poängen: lagstiftaren skrev uttryckligen att detta undantag bara gäller om faran var utesluten till följd av en myndighets åtgärd. När Dumpen gör exakt samma sak, så är faran fortfarande helt utesluten och eftersom de är privata aktörer och inte en myndighet, så kan domstolarna inte använda den här nya regeln för att fälla någon.

Så ja, formuleringen är helt ny och den stänger dörren för att privata medborgargarden ska kunna leka poliser och använda lagändringen för egna syften. Är du med?
Jag är med på vad du skriver, du är påläst. Men förstår inte riktigt varför ingen förklaring finns om det är en ny lag, de brukar väl gå ut med info eller kungörelser. Och varför har inte Copilot någon information om lagen som funnits i två månader? Jag tycker det kan ses som ett misslyckande om myndigheter inte kan informera på ett bra sätt om nya lagar. Att samtycke som underårig gett inte är giltigt informerades det om.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-06-01 kl. 18:33.
Citera
2026-06-01, 19:34
Medlem
AEggkartongens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blandadajente
Anonymt är bra, man gör gott i att bedöma utifrån argumentationen och dess innehåll, inte vem som skriver det. Ibland yrar juridikprofessorer liksom.

Tack för denna, borde ju vara hela poängen med den här typen av forum men tyvärr är det ganska många som gärna vill klistra någon sorts epitet på den som argumenterat istället för att bemöta argumentet i sig.

Härligt med någon annan som sätter ord på detta.
Citera
2026-06-01, 19:47
Medlem
Mittpunkts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ankan-mannen
Jag är med på vad du skriver, du är påläst. Men förstår inte riktigt varför ingen förklaring finns om det är en ny lag, de brukar väl gå ut med info eller kungörelser. Och varför har inte Copilot någon information om lagen som funnits i två månader? Jag tycker det kan ses som ett misslyckande om myndigheter inte kan informera på ett bra sätt om nya lagar. Att samtycke som underårig gett inte är giltigt informerades det om.

Tack för de orden, men ärligt talat krävs det inget kärnfysiker eller juristexamen för det här - det räcker med lite sunt förnuft och att man faktiskt läser vad det står i lagtexten

När det gäller informationen så gick regeringen och alla stora medier ut med det här i när lagen väl klubbades. Allt ligger helt öppet på regeringens hemsida och i Svensk författningssamling (SFS) för vem som helst att läsa.

Det är precis därför Dumpen-svansen har missat det. Man har levt i tron att "Lex Dumpen" var en lag skriven för att hylla Patrik och Sara, när det i själva verket var en lagändring som gav polisen monopol på att använda fiktiva profiler. Så fort en privatperson eller ett aktiebolag gör samma sak så faller det platt i domstolen som ett otjänligt försök, precis som jag förklarade med vattenpistolen och bankrånet.
Citera
2026-06-01, 20:38
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo3tys
Så alla tidigare inlägg som kommenterar det. Var har de hittat informationen?
t.ex.. SFS 2026:93

Vi kommer ingen vart med det här. Förstår inte vart du vill komma.
Vi får vara överens om att inte vara överens så att säga.

Men du, hittade en referens till att Lex Dumpen kan vi stoppa i gumpen. Från Patte själv!!!

För första gången skulle polisen få möjlighet att arbeta på ett sätt som påminner om de metoder som länge diskuterats i samhällsdebatten: att själva kunna agera under täckmantel i chattar och ingripa när en vuxen person tar konkreta steg mot ett möte med någon han tror är ett barn.

Nu har vi för första gången fått se hur lagen fungerar i praktiken.

Det dök upp ett fall där en äldre man ville träffa en ung flicka och lockade med alkohol och vape i utbyte mot olika former av närhet och sexuella handlingar. Formuleringarna i chatten var stundtals vaga, vilket ofta gör den juridiska bedömningen svår. Samtidigt valde mannen att faktiskt dyka upp på den bestämda platsen.

Polisen var på plats och agerade snabbt, professionellt och med stort allvar. Det märktes tydligt att de ville förstå hur den nya lagen kan användas och var gränserna går i praktiken. Där ska polisen ha beröm. För oss var det viktigt att se att det finns ett genuint engagemang hos många poliser när det gäller att skydda barn och ta den här typen av situationer på allvar.

Samtidigt blev det också tydligt att lagtexten fortfarande lämnar stort utrymme för tolkningar.

Åklagaren gjorde en annan bedömning än den vi på Dumpen hade hoppats på och ansåg inte att materialet nådde upp till den nivå som krävs enligt den nya lagen. Vi har förståelse för att juridik måste vara tydlig och rättssäker, men vi kan också konstatera att lagen i sin nuvarande form upplevs som oklar i vissa delar.

Där var den där jävla åklagaren jag letat efter i flera timmar nu, bara för din skull, Buffalo Bill.
https://dumpen.se/2026/05/20/lex-dumpen/
Citera
2026-06-01, 22:04
Medlem
Ankan-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mittpunkt
Tack för de orden, men ärligt talat krävs det inget kärnfysiker eller juristexamen för det här - det räcker med lite sunt förnuft och att man faktiskt läser vad det står i lagtexten

När det gäller informationen så gick regeringen och alla stora medier ut med det här i när lagen väl klubbades. Allt ligger helt öppet på regeringens hemsida och i Svensk författningssamling (SFS) för vem som helst att läsa.

Det är precis därför Dumpen-svansen har missat det. Man har levt i tron att "Lex Dumpen" var en lag skriven för att hylla Patrik och Sara, när det i själva verket var en lagändring som gav polisen monopol på att använda fiktiva profiler. Så fort en privatperson eller ett aktiebolag gör samma sak så faller det platt i domstolen som ett otjänligt försök, precis som jag förklarade med vattenpistolen och bankrånet.
Ah, kanske därför AI och jag inte hittar någon lag om sex. Det handlar inte om sex specifikt. Utan förutom eventuella gäddor så också knark sprit vape penningtvätt smuggling djurrättsbrott bedrägerier misshandelshot stöld osv. Tänker jag rätt nu?
Citera
2026-06-01, 22:30
Medlem
HugoStieglitzs avatar
I sin lovsång till MC-klubben som skänkte pengar senast, så verkar det ha smugit sig in en liten freudiansk felsägning (Dumpen).
Citat:
Men bakom varje publicering finns tusentals timmar av arbete. Det är resor genom hela landet, hotellnätter, teknik, servrar, utrustning, drivmedel, administration och en armé av volontärer som lägger sin fritid på att hjälpa till.

Allt detta kostar pengar.
Om det hade varit så att volontärerna verkligen var riktiga volontärer så hade det förstås inte kostat några pengar och det hade inte behövt nämnas heller. Kranvatten kostar i princip inga pengar alls, och kranvatten nämndes inte som en kostnad trots att det säkert dricks en del kranvatten bland Dumpenredaktionen.

Med andra ord tolkar jag det som att Dumpen (antingen själva eller via underleverantörer) avlönar fiskarna så att dessa har ekonomiska drivkrafter att hala in gäddor. Så fyller Dumpen den veckoliga kvoten på tre fula gubbar som ska hängas ut och förlöjligas. Pengarna måste in.
Citera
2026-06-01, 22:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz
I sin lovsång till MC-klubben som skänkte pengar senast, så verkar det ha smugit sig in en liten freudiansk felsägning (Dumpen).

Om det hade varit så att volontärerna verkligen var riktiga volontärer så hade det förstås inte kostat några pengar och det hade inte behövt nämnas heller. Kranvatten kostar i princip inga pengar alls, och kranvatten nämndes inte som en kostnad trots att det säkert dricks en del kranvatten bland Dumpenredaktionen.

Med andra ord tolkar jag det som att Dumpen (antingen själva eller via underleverantörer) avlönar fiskarna så att dessa har ekonomiska drivkrafter att hala in gäddor. Så fyller Dumpen den veckoliga kvoten på tre fula gubbar som ska hängas ut och förlöjligas. Pengarna måste in.
Jag tolkar det bara som utfyllnad för att påtala om varför det kostar. Alltså att de syftar om att de betalar dem om man inte tänker efter. Vilket de inte gör. Utan syftet är bara att påtala om en högkostnad och indirekt tigga om pengar ifrån övriga som inte deltog i mc donationen att donera.

Donera mera som de brukar säga, eller ja det va panta mera men det fungerar här med. Istället för att göra reklam för att nå ut till nya eller sälja tjänster så försöker de helt enkelt med att tigga vart möjliga tillfälle.

När man tigger är det ju viktigt att måla upp stora kostnader helt enkelt. Även om den påvisade funktionen är gratis så måste den ju ändå målas upp.
De fick ju elektronik utav elgiganten för något tagsedan men istället för att skriva volontärer kunde utrustningen till dem nämnts. Men till stor del kanske de använder egen utrustning med.
Citera
2026-06-02, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HugoStieglitz

De ska ha massor av fiskare. Vem klarar av att ha ett heltidsarbete och att fiska? Nej, givetvis fiskar sjukpensionärer odyl, vilket säkert kan ske gratis. Bensin kostar däremot pengar, de borde investera i en elbil.
Citera
2026-06-02, 09:22
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
De ska ha massor av fiskare. Vem klarar av att ha ett heltidsarbete och att fiska? Nej, givetvis fiskar sjukpensionärer odyl, vilket säkert kan ske gratis. Bensin kostar däremot pengar, de borde investera i en elbil.
Det har du fan rätt i, kör man så där mycket så är det ju helt sjukt att man inte kör el. Eller är det så att man kan bli stående pga brist av laddstationer?

Jag har lite svårt att se hur Dumpen skulle kunna drivas för pengarna. Det kan inte vara det minsta lukrativt och gissar att deras timlön är löjligt låg. I så fall skulle man kunna säga att nån som är brevbärare ”bara gör det för pengarna”. Däremot är det nog så att varken Sara eller Patrik pallar vanliga jobb och kan nog har svårt att få några jobb.

Sen tror jag både Sara och Patrik vill vara lite relevanta på ett eller annat sätt.
Citera
2026-06-02, 09:35
Medlem
LudvigSigurdDavids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glonky
Reagerade på det som sades i konfrontationen med #782. Jag tolkar det som att Sara och Putte hävdar att det inte finns någon koppling mellan att ha varit utsatt för övergrepp som barn och sedan utsätta andra för övergrepp när man är vuxen. Vad jag vet så visar forskning starkt på att risken för att man blir en förövare är avsevärt mycket större om man blivit utsatt själv. Förstår att det finns anledningar till varför de vill hävda motsatsen, men förtroendet för dessa människor sjunker varannan gång dom öppnar munnen när de bara hittar på saker eller säger emot vederlagda forskningsresultat.
Jag tror det är viktigt att de får känna sig som den självklara auktoriteten ibland, tex när man konfronterar gäddor, dom är ju sällan speciellt kaxiga och lyssnar snällt på pedofilexperterna.

Jag tycker både Sara och Putte börjar se risiga ut, vill minnas att deras ständiga gratisjobbande redaktör ”hamsterpåsen” kallades hon väl. Hon skulle också behöver se över sin look.

Det är läge att dra igång en insamling igen. Plastikkirurgi är svindyrt alla tre behöver rejäla ingrepp så vi här tråden får se till att öppna våra hjärtan samt plånböcker. Kan vi få ihop 600 000:- till slutet av sommaren?
Citera
2026-06-02, 12:25
Medlem
https://dumpen.se/2026/06/02/ursakternas-psykologi/

Patrik har en poäng i senaste krönikan.

Gäddorna vill inte äga det dom gjort eller ta ansvar för det.
Citera
2026-06-02, 15:55
Medlem
Ankan-mannens avatar
Lagförslag av regeringens utredare.
Barn och unga under 15 år ska inte ha tillgång till inloggat läge på onlineplattformar som gör det möjligt för användare att upptäcka, ansluta sig till, och kommunicera med varandra, eller där det går att dela eller upptäcka innehåll.

Det måste väl göra det omöjligt och eller olagligt att regga sig som 14 åring. Hur ska dumpen göra då? Kanske göra som man nu gör att låssas vara äldre för att sedan "förlåt jag är bara 13 år". Men då måste det gå att anmäla detta och om de inte åtgärdar detta så bryter kanalerna mot lagen.

Bäst vore om det krävdes bank ID då kan varken barn eller någon som spelar barn eller fel ålder få något fäste. Och om de gör det ändå, då finns identiteten.
Senast redigerad av Ankan-mannen 2026-06-02 kl. 16:09.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in