Citat:
Ursprungligen postat av
Ankan-mannen
Är det verkligen en ny formulering, tänker att den syftar till att om någon ska spränga kungliga slottet och polis hindrar det, så har det väl sedan lång tid tillbaka varit möjligt att döma dem.
Om någon är på väg att spränga Slottet med riktiga sprängämnen och polisen griper dem på trappan, då fanns det en reell och livsfarlig fara i verkligheten fram tills sekunden de greps. Det har vi mycket riktigt kunnat döma folk för i alla tider.
Den nya formuleringen (tredje stycket) lades till för att lösa ett helt annat juridiskt problem:
när det aldrig har funnits någon fara i verkligheten överhuvudtaget.
När Dumpen skapar en fiktiv profil på nätet och chattar med någon, så existerar det inget barn. Faran för att ett barn ska skadas är juridiskt och fysiskt helt utesluten från sekund ett.
Låt oss säga att jag skapar en profil på nätet under namnet "Pedofilmamma71". Du och jag börjar chatta och jag påstår i chatten att jag har två döttrar på 4 och 6 år som jag vill sälja till dig. Du nappar på idén, blir helt till dig i trasorna och vi stämmer träff. När du dyker upp på parkeringen står jag där med en rullande videokamera i stället för två småtjejer.
Fråga till professorn: Tog mina två döttrar skada av det här?
Svar: Nej. För de existerar inte. De är påhittade. De är pixlar på en skärm och textrader i ett chattfönster. Faran för att ett barn ska skadas i den situationen är både fysiskt, biologiskt och juridiskt helt utesluten från sekund ett. Du kan liksom inte skada ett spöke, hur mycket du än chattar med det.
Det är precis det här som kallas för ett
otjänligt försök i lagboken. Det är som att jag skulle skjuta dig med en vattenpistol - det blir aldrig ett mordförsök eftersom verktyget är helt omöjligt att döda med från början.
När Dumpen gör exakt samma sak, så är barnen fortfarande precis lika påhittade. Ingen skadas. Men eftersom Dumpen är ett privat aktiebolag och inte en myndighet, så kan domstolarna inte använda den nya lagen. För rätten är Dumpens chattar fortfarande bara ett riggat rollspel med fantasifigurer.
Det kallas för ett
otjänligt försök. Tidigare sa svensk domstolspraxis att man inte kunde dömas för försök till brott i en sådan situation, eftersom det aldrig fanns ett riktigt offer inom räckhåll.
Det är
det som är det nya. Staten ändrade lagen så att polisen nu kan sitta under täckmantel med fiktiva profiler och få folk dömda, trots att faran hela tiden var helt utesluten.
Men, och det här är hela poängen: lagstiftaren skrev uttryckligen att detta undantag
bara gäller om faran var utesluten till följd av en
myndighets åtgärd. När Dumpen gör exakt samma sak, så är faran fortfarande helt utesluten och eftersom de är privata aktörer och inte en myndighet, så kan domstolarna inte använda den här nya regeln för att fälla någon.
Så ja, formuleringen är helt ny och den stänger dörren för att privata medborgargarden ska kunna leka poliser och använda lagändringen för egna syften. Är du med?