2026-06-01, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artsoppamedflask
Jag tror han tänker på Lettland, Tyskland och Norge. Det är alltså endast tre nationer de senaste 10 åren som lyckats ta en medalj förutom de etablerade nationerna. Men då ska vi komma ihåg att Ryssland inte varit med under den här tiden, vilket sannolikt är den största anledningen till att dessa bottennationer har nått medalj. Hade Ryssland varit med i detta VM så hade Norge definitivt inte tagit brons

Även Schweiz. Schweiz har tagit kliv framåt i flera år. Visst tre finaler i rad men det var (kanske börjar jag bli gammal) inte alltför längesedan Schweiz i en slutspelsmatch i VM var ovanligt. Även Danmark har lyckats klå Kanada senaste, vi har sett alltfler skrällar de senaste åren imo från alla de mindre lagen.
Citera
2026-06-01, 17:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Vilka närmar sig varandra? Finland och Norge?

Nästa maj har Sveriges förbundskapten måstevilja ta ut 20 SHL spelare eller 20 NHL spelare för att hissa VM guld åter.

Den stjärnrika NHL spelaren Raymond var inte tillräckligt stark uttagning av den sparkade coachen Hallam eller sög de andra NHL spelarna?

Raymond är rätt uttagning.
Citera
2026-06-01, 17:23
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Jag tror han tänker på Lettland, Tyskland och Norge. Det är alltså endast tre nationer de senaste 10 åren som lyckats ta en medalj förutom de etablerade nationerna. Men då ska vi komma ihåg att Ryssland inte varit med under den här tiden, vilket sannolikt är den största anledningen till att dessa bottennationer har nått medalj. Hade Ryssland varit med i detta VM så hade Norge definitivt inte tagit brons

Kan det vara en bidragande anledning till att NHL-spelare inte kommer? Är inte Ryssland med är det inget riktigt VM?

Några nyheter om Sundqvist?

Citat:
Ursprungligen postat av AcademicDream
Uppståndelse givet att ingen av de norrmän jag någonsin mött ens har nämnt hockey. Men det är väl som det sades i tråden tidigare, de är medgångssupportrar. Men det är det många som är. Men alltså brons. Det är inte guld vi pratar om här.

Inga finnar jag möter vill heller prata om hockey.
Hartwell Arena och Turin knäckte dem.
Citera
2026-06-01, 17:25
Medlem
For övrigt: om Canes vinner SC kommer Andersen med allra största säkerhet vinna Conn Smythe. Det skulle vara den i särklass största händelsen någonsin i dansk hockey. Mycket större än semifinalen i VM förra året. Lite så ser jag på VM.
Citera
2026-06-01, 17:26
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Även Schweiz. Schweiz har tagit kliv framåt i flera år. Visst tre finaler i rad men det var (kanske börjar jag bli gammal) inte alltför längesedan Schweiz i en slutspelsmatch i VM var ovanligt. Även Danmark har lyckats klå Kanada senaste, vi har sett alltfler skrällar de senaste åren imo från alla de mindre lagen.
Ja Schweiz har absolut etablerat sig, men de har en inhemsk liga som producerar många bra spelare. Danmark, Norge, Lettland och Tyskland har glidit på vågen när Ryssarna har varit borta. Förra året platsade inte Norge ens i A-JVM, vad tycker du det säger om deras inre verksamhet...?
Citera
2026-06-01, 17:31
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Kan det vara en bidragande anledning till att NHL-spelare inte kommer? Är inte Ryssland med är det inget riktigt VM?

Några nyheter om Sundqvist?

Inga finnar jag möter vill heller prata om hockey.
Hartwell Arena och Turin knäckte dem.

Nja, men jag tror att det är en generationsväxling på g i fler länder än Sverige. Jag tror även att många yngre spelare är mer individualistiska och tänker mer på karriär och pengar än vad det har varit innan, hockey- VM har helt enkelt inte samma status bland de yngre. Europas hockeyungdom har nog blivit rätt amerikaniserade i sitt tänk kring hockey. De vet ju inte hur det var förr när VM verkligen var en grej på riktigt.
Citera
2026-06-01, 17:35
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ja12
Nästa maj har Sveriges förbundskapten måstevilja ta ut 20 SHL spelare eller 20 NHL spelare för att hissa VM guld åter.

Den stjärnrika NHL spelaren Raymond var inte tillräckligt stark uttagning av den sparkade coachen Hallam eller sög de andra NHL spelarna?

Raymond är rätt uttagning.

Raymond kändes definitivt rätt.
Jag har noll insyn i vilka som aktuella att tas ut och spela ihop. Det allra viktigaste förutom grundkvalité är att ha en trupp med bra kemi som fungerar bra tillsammans. Det är den blicken en tränare ska ha. När vi spelar hemma och man delar lag så kommer man ibland med folk som är omöjliga att spela med. De är inte dåliga, jag är inte dålig, vi synkar bara inte ihop. Man rör sig på ett sätt som de inte förstår och vise versa. Ibland spelar man med folk som känns som en siamestvilling, Pucken på bladet och när man vänder sig om är de där. Man lägger en pass utan att titta men där de borde vara och vips smackar de in ett mål. Bra positiv energi som föder mer framgång. Plötsligt tappar man en match. Analyserar går tillbaka till det som fungerade och sedan utklassar. Ofta när man spelat med samma gäng år ut och år in så vet man vilka man fungerar med och vilka man helst undviker. Det betyder ju inte att man inte kan spela i samma lag, bara inte i samma kedja. Hoppas Grönborg kan hitta en trupp med en stomme av denna positiva energi i åren fram till 2028 i Prag och 2030 i Frankrike.
Citera
2026-06-01, 17:36
Medlem
East.Clintfoods avatar
Kul läsning om hur ni jantelagsförespråkare kommer med era avundsjuka bortförklaringar.
Citera
2026-06-01, 17:49
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Nja, men jag tror att det är en generationsväxling på g i fler länder än Sverige. Jag tror även att många yngre spelare är mer individualistiska och tänker mer på karriär och pengar än vad det har varit innan, hockey- VM har helt enkelt inte samma status bland de yngre. Europas hockeyungdom har nog blivit rätt amerikaniserade i sitt tänk kring hockey. De vet ju inte hur det var förr när VM verkligen var en grej på riktigt.

Aj, hoppas du har fel.

Det hade ju varit bra i så fall om förbundskaptenen kan knyta gamla storstjärnor till sig som Foppa, Sundin, Lidström mfl och från de yngre generationerna som precis lagt av. Kan dessa giganter hålla intervjuer, "utbilda" kommande genrationer i NHL i landslagssammanhang i ansvar, konsekvenser, lojalitet osv så skulle det kunna bli något. Du kan ha hur många miljoner som helst på banken men hade du inte OS-guld, ett par VM-guld osv så är karriären inte "fulländad" den dagen du ställer undan skridskorna...
Citera
2026-06-01, 17:50
Medlem
Ski-entusiastens avatar
Tok lite tid innen jeg fattet logiken hos mange her, men forstår den nu. VM er ingen riktig turnering, dvs om ikke Sverige tar guld da.
Da er den det største som finnes. Men efter 2018 er det VM det er fel på og ikke Sveriges lag.

Og aller høgst står OS, for da satser alle nasjoner, eller kanskje ikke allikevel , for det har ikke gått så bra der.
Men OS-turneringen 2006 var en riktig bra turnering, sedan dess har ikke OS-turneringene vært så bra.

Det ble mye lettere å tolke kommentarene efter at denne sammenhengen gick opp for meg.
Citera
2026-06-01, 17:50
Medlem
Artsoppamedflasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av East.Clintfood
Kul läsning om hur ni jantelagsförespråkare kommer med era avundsjuka bortförklaringar.
lol det är ingen som är avundsjuk på finnarna om du tror det, jag hejade på Finland i detta VM din luffare (det finns i min historik). Jag tyckte ni behövde någon form av framgång då det var 4 år sedan ni överhuvudtaget tog ett guld (+ att ni torskade mott 144e rankade Malta i fotboll )
Senast Finland tog ett guld i sommar-OS var 2008. Det senaste guldet i längdskidor var 2017. Man undrar lite vad ni håller på med i Finland nu för tiden, ni var ändå hyfsade i sport för några år sedan.
Sedan 2022 har Sverige tagit totalt 24 guld i VM i längdskidor 23 och 25, sommar-OS 2024, vinter-OS 2026, Beachvolleyboll VM 2025, JVM hockey 2026. Och Finland hade tagit 0 guld fram tills igår.
Citera
2026-06-01, 17:53
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyssen87
Bra hockey år för Max Krogdahl först SM guld med Skellefteå hans först säsongen i SHL sedan ett historiskt första VM medalj med Norge

Verkligen. Och nu ska han spela för Jokerit. Han har tveklöst en passion för sporten, och är "elak på ett bra sätt", som Jokerits sportchef sade. Elak, men jag tycker inte han spelar fult. Såg ett foto när han kastar sig över målvakten Haukeland efter medaljen:

https://www.norran.se/sport/ishockey/artikel/norge-tar-historiskt-vm-brons-i-ishockey/r49ev30j
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in