2026-06-01, 13:38
Medlem
Stark-Senaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Volotea
Är det bara jag som tycker att det är dags att skrota hela spårvagnssystemet i Göteborg och bygga tunnelbana istället?

Varje gång man åker spårvagn känns det som att man deltar i ett levande museum. "Åh titta, här kommer ett fordon från förra seklet som delar körbana med bilar, fotgängare, cyklister, måsar, elsparkcyklar och förvirrade turister. Livsfarligt är det med spårvagnar, hur många fler ska dö?

Om en spårvagn havererar mellan två hållplatser kollapsar halva stadens kollektivtrafik. En felparkerad hantverkarbil på Avenyn och plötsligt är hela västkustens infrastruktur satt ur spel.

Folk säger alltid: "Men Göteborg är byggt för spårvagnar!" Ja, och Rom byggdes för hästkärror. Man behöver inte fortsätta bara för att något var en bra idé förr.

"Det är för dyrt", säger folk. Jaha? Men att gräva upp samma gata för sjuttioelfte gången för att byta tre meter räls verkar tydligen vara gratis.

Stockholmarna byggde tunnelbana för 70 år sedan. Göteborgarna svarar med att köpa fler spårvagnar.

Lägg ner skiten för gott anser jag. Vad tycker ni?

Gbg ligger på lera! Aldrig hört om Tuveraset?

Och såvida du inte bott under en sten de senaste åren så borde du hört om hela Västlänken-helvetet.
Det är INTE enkelt att bygga tunnlar i lera och därför tror jag knappast göteborgaren är särskilt sugen på ännu flera misslyckade hål i marken.
Citera
2026-06-01, 13:55
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Japp!

Bygga ett tunnelbanenät här går inte, staden är bara blålera..

Jag fattar inte hur de andra skribenterna inte kan känna till det? Det kan ju inte vara göteborgare.

Det går inte att bygga tunnelbana i götet för fan
Citera
2026-06-01, 13:58
Medlem
Lacerdas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
För övrigt är leran för lös för att klara av ett omfattande tunnelbygge ( läs: närheten till vatten
Citat:
Ursprungligen postat av EttTillKonto2
Tunnelbana i Göteborg har föreslagits sedan åtminstone 1970-talet.
Låter som ett vansinnes projekt att bygga tunnelbana i Göteborg, många delar av staden byggdes ju upp med hjälp av träpålar på 1600-talet.
Dessutom så finns inte ekonomiska resurser för något sånt. EU pengar är bara att glömma för det ska alla korrupta skitländer runt Medelhavet roffa åt sig.
Citera
2026-06-01, 14:01
Medlem
Du har sett bygget vid Korsvägen pågå X antal år till en kostnad av oändligt mycket mer pengar än det borde och du vill att dessa stollar ska bygga tunnelbana nu?
Citera
2026-06-01, 14:20
Medlem
immenhusens avatar
Vem skall betala för kalaset?

/AI
Citera
2026-06-01, 14:25
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag fattar inte hur de andra skribenterna inte kan känna till det? Det kan ju inte vara göteborgare.

Det går inte att bygga tunnelbana i götet för fan

Vissa bitar går bra, men inte stora delar av centrum. Innan holländarna "torrlade" det som nu mera är centrala Göteborg så var det ett träsk.
(1600-1700-talet).
Citera
2026-06-01, 14:40
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Som 08:a har jag ibland funderat på varför ni göteborgare inte har det lika bra som oss med massa t-banor som går överallt. Men nu har jag fått lära mig att det stora problemet är att staden vilar på tjock och instabil lera. Så staden lär aldrig få någon t-bana för kostnaderna skulle väl bli enorma. Dessutom är ju inte Göteborg så himla stort ändå trots att det är Sveriges andra största stad.

Spårvagnarna är själva sinnebilden av Göteborg tycker jag. De är charmiga på nåt sätt. Så var stolta över era spårvagnar tycker jag! Men jag kan tänka mig att det kanske inte är lika roligt i rusningstrafiken kanske då (jag antar) att det kan bli platsbrist och så jämfört med en t-bana.
Citera
2026-06-01, 14:42
Medlem
GregerMedeltids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Fel. Centrum, ungefär innanför vallgraven/Allén ligger på djup lera. Ett område som Johanneberg ligger inte på lera.

Första förslaget som jag känner till är från ca 30-talet.

Att lägga ner hela spårvägssystemet och ersätta det med tunnelbana låter dumt och onödigt.
Däremot skulle vissa sträckor kunna fungera bra som tunnelbana. Och det nuvarande tillståndet inne i Centrum är givetvis vansinnigt.
Ett mer lättfixat problem är att staden idag har för många linjer som delar spår. Det gör att det finns tre linjer, upp till ca 20 avgångar per timme från Angered in till stan, och att man kan åka utan byte till tre olika ändhållplatser, men det innebär också att det blir praktiskt omöjligt att schema lägga avgångarna in till centrum med lika långt mellanrum. Delat spår innebär också att många linjer får störningar vid varje fordonshaveri eller liknande. Blir det stopp på spåret mellan Posthotellet och Fattighusån så påverkas spårvagnslinjerna 1, 3, 4, 7, 9, 11 och 12 direkt.
Vissa tunnelbanelinjer skulle man dock kunna bygga. I Düsseldorf har det byggts en rejäl spåvagnstunnel i där vad som egentligen är spårvagnar kör "U-bahn-linjer". I utkanten går vagnarna i vanligt gatuspår.

Just det med underjordiska stadsbanor är en ganska vanlig lösning i Tyskland. Bara fyra städer (Berlin, München, Hamburg och Nürnberg) har regelrätta tunnelbanor (U-Bahn), medans dussintals städer har en stadsbana som bara delvis är underjordisk och planskild. Fungerar ganska bra ändå, då det egentligen främst är i stadskärnan som man verkligen behöver tunnla.
Citera
2026-06-01, 15:38
Medlem
Pruttars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stark-Senap
Gbg ligger på lera! Aldrig hört om Tuveraset?

Och såvida du inte bott under en sten de senaste åren så borde du hört om hela Västlänken-helvetet.
Det är INTE enkelt att bygga tunnlar i lera och därför tror jag knappast göteborgaren är särskilt sugen på ännu flera misslyckade hål i marken.

Märks att du inte kan någonting och verkar tro att tekniken inte utvecklats på 100 år. Tuveraset, det är på Hisingen, ja det tillhör Göteborg, men det är på en ö och inte på fastlandet. Har du missat att Västlänken är en tunnel som går genom stora delar av centrum? Det går visst att bygga tunnelbana i Göteborg och nej det är inte blålera överallt
Citera
2026-06-01, 15:41
Medlem
Pruttars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lloyd.Christmas
Som 08:a har jag ibland funderat på varför ni göteborgare inte har det lika bra som oss med massa t-banor som går överallt. Men nu har jag fått lära mig att det stora problemet är att staden vilar på tjock och instabil lera. Så staden lär aldrig få någon t-bana för kostnaderna skulle väl bli enorma. Dessutom är ju inte Göteborg så himla stort ändå trots att det är Sveriges andra största stad.

Spårvagnarna är själva sinnebilden av Göteborg tycker jag. De är charmiga på nåt sätt. Så var stolta över era spårvagnar tycker jag! Men jag kan tänka mig att det kanske inte är lika roligt i rusningstrafiken kanske då (jag antar) att det kan bli platsbrist och så jämfört med en t-bana.

Fel fel fel. Det går visst att bygga tunnelbana i Göteborg missat att Västlänken är en tunnel som går genom stora delar av centrala Göteborg? Göteborg är snart lika stor stad som Stockholm så tunnelbana är ett måste
Citera
2026-06-01, 15:51
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pruttar
Fel fel fel. Det går visst att bygga tunnelbana i Göteborg missat att Västlänken är en tunnel som går genom stora delar av centrala Göteborg? Göteborg är snart lika stor stad som Stockholm så tunnelbana är ett måste
Jag har jättedålig koll på Göteborg så nej, det där med Västlänken kände jag inte till. Det låter ju positivt att den kommer. Tydligen ska det vara klart år 2030 läste jag.
Citera
2026-06-01, 15:51
Medlem
Epimaness avatar
Göteborg är ju feldesignad. Lite lätt go i huvvet.

En bättre stad hade haft en ringväg eller flera samt en tågstation som inte är en säck-station. Att bygga bort sådana designmissar är dyrt och jobbigt.

Men, hur mycket mer tunnelbana behöver Göteborg som inte redan är planerat?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in