Citat:
Ursprungligen postat av
Volotea
Är det bara jag som tycker att det är dags att skrota hela spårvagnssystemet i Göteborg och bygga tunnelbana istället?
Varje gång man åker spårvagn känns det som att man deltar i ett levande museum. "Åh titta, här kommer ett fordon från förra seklet som delar körbana med bilar, fotgängare, cyklister, måsar, elsparkcyklar och förvirrade turister. Livsfarligt är det med spårvagnar, hur många fler ska dö?
Om en spårvagn havererar mellan två hållplatser kollapsar halva stadens kollektivtrafik. En felparkerad hantverkarbil på Avenyn och plötsligt är hela västkustens infrastruktur satt ur spel.
Folk säger alltid: "Men Göteborg är byggt för spårvagnar!" Ja, och Rom byggdes för hästkärror. Man behöver inte fortsätta bara för att något var en bra idé förr.
"Det är för dyrt", säger folk. Jaha? Men att gräva upp samma gata för sjuttioelfte gången för att byta tre meter räls verkar tydligen vara gratis.
Stockholmarna byggde tunnelbana för 70 år sedan. Göteborgarna svarar med att köpa fler spårvagnar.
Lägg ner skiten för gott anser jag. Vad tycker ni?
Gbg ligger på lera! Aldrig hört om Tuveraset?
Och såvida du inte bott under en sten de senaste åren så borde du hört om hela Västlänken-helvetet.
Det är INTE enkelt att bygga tunnlar i lera och därför tror jag knappast göteborgaren är särskilt sugen på
ännu flera misslyckade hål i marken.