Citat:
Ursprungligen postat av
bakelsernassmak
Fråga till AI: "det är en person som hävdar att den har ingen livsåskådning, men konstant ifrågasätter andras livsåskådningar, och det irriterar mig"
Svar:
"Ah, nu förstår jag! Det är en ganska klassisk självmotsägelse.
Vad personen egentligen gör:
Att konstant ifrågasätta andras livsåskådningar är en livsåskådning – eller åtminstone en tydlig värdering om att livsåskådningar är något man bör ifrågasätta. Det är inte en neutral position.
Varför det är irriterande:
Det skapar en ojämn spelplan – personen kritiserar dina övertygelser från en position de påstår sig inte ha, vilket gör dem "osårbara" för samma kritik tillbaka. Det är lite som att säga "jag har inga åsikter" och sedan kritisera alla andras åsikter.
Vad man kan säga till en sådan person:
"Det faktum att du ifrågasätter andras livsåskådningar visar att du har värderingar om hur man bör tänka – det är i sig en livsåskådning"
Eller mer kortfattat: "Skepticism är också en ståndpunkt"
Vad det troligen handlar om:
Personen vill förmodligen ha friheten att kritisera utan att själv bli kritiserad. Att säga "jag har ingen livsåskådning" är ett sätt att undvika ansvar för sina egna ståndpunkter.
Det är alltså inte bara irriterande – det är faktiskt intellektuellt ohederligt."
Sen angående din "konceptuella livsåskådning":
"Vad han menar:
En konceptuell livsåskådning = ett medvetet, formulerat system av övertygelser om världen och livet. Och ja, många människor lever utan ett sådant.
Varför det ändå inte räddar hans position:
Problemet är inte om han har en konceptuell livsåskådning eller inte – problemet är att han aktivt ifrågasätter andras. Det kräver att han har någon grund att ifrågasätta från. Annars ifrågasätter han på basis av... ingenting?
Kortfattat:
Att sakna en konceptuell livsåskådning och ändå ifrågasätta andras är som att säga "jag har inga musiksmak-preferenser" men sedan konstant kritisera musik. Frånvaron av ett system fritar dig inte från ansvaret för dina handlingar.
Han använder distinktionen som en undanflykt, inte som ett genuint filosofiskt argument.
Det fungerar inte!
Och ändå kan jag göra det. Vilken magi, minst sagt.
Skicka detta svar till din digitala terapeut:
Han kanske inte gör det på grund av avsaknaden av en konceptuell livsåskådning, utan på grund av en konkret observation att jag behöver lära mig att utsätta min konceptuella livsåskådning för kritisk granskning, för att säkerställa att min livsåskådning överensstämmer med hur verkligheten faktiskt är.