2026-06-01, 14:55
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av particulum1
Du verkar vara otroligt insatt i min undermedvetna struktur.

Vi gör så här: kan du inte beskriva för mig vad min livsåskådning är, vad innefattar den?

Jag använder många regler, till exempel att inte att framför påståenden jag inte kan underbygga.
Jag är inte helt säker på vad din livsåskådning är eftersom jag kommer inte ihåg om du skrivit det tydligt. Sekularistisk agnosticism tror jag.

För att ta det ännu kortare, gör du inga påståenden, och finns det ingen gräns av bevisning där du accepterar någon annans påståenden, så kan du inte heller ifrågasätta andras påståenden.
Citera
2026-06-01, 14:56
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyborg2030
Bibeln rekommenderar alltså tortyr i högst nio timmar? Vilken trevlig bok och trevlig gud ni har.
Vilken knasdum tolkning. Är du full? Ska du låtsas vara akademiker så försök iaf att resonera som en sådan.

Och vad då "ni"?
Citera
2026-06-01, 15:04
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bakelsernassmak
Jag är inte helt säker på vad din livsåskådning är eftersom jag kommer inte ihåg om du skrivit det tydligt. Sekularistisk agnosticism tror jag.
Inkorrekt. Men jag hjälper dig.

Den enda "livsåskådningen" jag i sann bemärkelse "har", är den medvetna upplevelsen.
Citat:
För att ta det ännu kortare, gör du inga påståenden, och finns det ingen gräns av bevisning där du accepterar någon annans påståenden, så kan du inte heller ifrågasätta andras påståenden.
Jag har framfört flera påståenden under vår senaste ”diskussion”. Detta i sig utgör också ytterligare ett påstående.
Citera
2026-06-01, 15:12
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Inkorrekt. Men jag hjälper dig.

Den enda "livsåskådningen" jag i sann bemärkelse "har", är den medvetna upplevelsen.

Jag har framfört flera påståenden under vår senaste ”diskussion”. Detta i sig utgör också ytterligare ett påstående.
Enligt AI:
"Det är en klassisk filosofisk fråga! De flesta filosofer och psykologer skulle säga nej – det är i princip omöjligt att inte ha någon livsåskådning."

"Även den som säger "jag har ingen livsåskådning" har implicit sagt något om hur de ser på tillvaron."
Du har en livsåskådning! Det har alla! Du påstår att du inte har det för att göra dig ofalsifierbar och känna dig överlägsen alla vanliga dödliga med "livsåskådningar", dumma som dom är! (enligt dig).
Citera
2026-06-01, 15:16
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Enligt AI:
"Det är en klassisk filosofisk fråga! De flesta filosofer och psykologer skulle säga nej – det är i princip omöjligt att inte ha någon livsåskådning."

"Även den som säger "jag har ingen livsåskådning" har implicit sagt något om hur de ser på tillvaron."
Du har en livsåskådning! Det har alla! Du påstår att du inte har det för att göra dig ofalsifierbar och känna dig överlägsen alla vanliga dödliga med "livsåskådningar", dumma som dom är! (enligt dig).
Jag skrev ju precis att jag hade det. Den medvetna upplevelsen.

Den är inte möjlig att vara utan, eller ja, kanske döden kan göra någonting åt det förvisso, men inte så länge man lever.
Citera
2026-06-01, 15:19
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Jag skrev ju precis att jag hade det. Den medvetna upplevelsen.

Den är inte möjlig att vara utan, eller ja, kanske döden kan göra någonting åt det förvisso, men inte så länge man lever.
Var normal!
Det var ju inte det jag menade. Inte psykologerna och filosoferna heller.
Citera
2026-06-01, 15:22
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Var normal!
Det var ju inte det jag menade. Inte psykologerna och filosoferna heller.

Nej, de avser en konceptuell livsåskådning, men en sådan kan man vara utan. Det var också vad både du och jag var utan när vi klämdes ur våra mödrars vaginor.
Citera
2026-06-01, 15:25
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Nej, de avser en konceptuell livsåskådning, men en sådan kan man vara utan. Det var också vad både du och jag var utan när vi klämdes ur våra mors vagina.
Fråga till AI: "det är en person som hävdar att den har ingen livsåskådning, men konstant ifrågasätter andras livsåskådningar, och det irriterar mig"

Svar:
"Ah, nu förstår jag! Det är en ganska klassisk självmotsägelse.
Vad personen egentligen gör:
Att konstant ifrågasätta andras livsåskådningar är en livsåskådning – eller åtminstone en tydlig värdering om att livsåskådningar är något man bör ifrågasätta. Det är inte en neutral position.
Varför det är irriterande:
Det skapar en ojämn spelplan – personen kritiserar dina övertygelser från en position de påstår sig inte ha, vilket gör dem "osårbara" för samma kritik tillbaka. Det är lite som att säga "jag har inga åsikter" och sedan kritisera alla andras åsikter.
Vad man kan säga till en sådan person:

"Det faktum att du ifrågasätter andras livsåskådningar visar att du har värderingar om hur man bör tänka – det är i sig en livsåskådning"
Eller mer kortfattat: "Skepticism är också en ståndpunkt"

Vad det troligen handlar om:
Personen vill förmodligen ha friheten att kritisera utan att själv bli kritiserad. Att säga "jag har ingen livsåskådning" är ett sätt att undvika ansvar för sina egna ståndpunkter.
Det är alltså inte bara irriterande – det är faktiskt intellektuellt ohederligt."
Sen angående din "konceptuella livsåskådning":
"Vad han menar:
En konceptuell livsåskådning = ett medvetet, formulerat system av övertygelser om världen och livet. Och ja, många människor lever utan ett sådant.

Varför det ändå inte räddar hans position:
Problemet är inte om han har en konceptuell livsåskådning eller inte – problemet är att han aktivt ifrågasätter andras. Det kräver att han har någon grund att ifrågasätta från. Annars ifrågasätter han på basis av... ingenting?

Kortfattat:
Att sakna en konceptuell livsåskådning och ändå ifrågasätta andras är som att säga "jag har inga musiksmak-preferenser" men sedan konstant kritisera musik. Frånvaron av ett system fritar dig inte från ansvaret för dina handlingar.
Han använder distinktionen som en undanflykt, inte som ett genuint filosofiskt argument.
Det fungerar inte!
Citera
2026-06-01, 15:30
Medlem
Citat:
Citat:
Bibeln rekommenderar alltså tortyr i högst nio timmar? Vilken trevlig bok och trevlig gud ni har.
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Det var ju inte Gud som torterade Jesus
Citat:
Gud har alltså ingenting med Bibeln att göra? Vilka andra bevis har du för gud om Bibeln inte gäller?
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Jo, Gud har allt med bibeln att göra:

"Varje bok i skriften är inspirerad av Gud och till nytta när man undervisar, vederlägger, vägleder och fostrar till ett rättfärdigt liv" (2 Tim 3:16 Bibel2000)

Men Gud är inte inblandad i allt som händer och beskrivs i bibeln. Det var inte Gud som bestämde hur länge Jesus torterades, det var romarna som bestämde det, är det så svårt att förstå det?
Citat:
Om gud kunde dela ut budorden till judarna då kunde han väl passat på att dela ut samma stentavla till romarna? Om han är allsmäktig och allvetande?

I.o.f.s glömde han att nämna att man inte får tortera människor.

Du kan läsa mer om min kritik om budorden här: (FB) Vem är Gud? Och vem var Jesus egentligen?

Du går från ena frågan till den andra.

Tar du tillbaka ditt påståendet att: "Bibeln rekommenderar alltså tortyr i högst nio timmar?" ?
Eller är du bara ute efter att tjafsa och trolla?
Citera
2026-06-01, 15:35
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Fråga till AI: "det är en person som hävdar att den har ingen livsåskådning, men konstant ifrågasätter andras livsåskådningar, och det irriterar mig"

Svar:
"Ah, nu förstår jag! Det är en ganska klassisk självmotsägelse.
Vad personen egentligen gör:
Att konstant ifrågasätta andras livsåskådningar är en livsåskådning – eller åtminstone en tydlig värdering om att livsåskådningar är något man bör ifrågasätta. Det är inte en neutral position.
Varför det är irriterande:
Det skapar en ojämn spelplan – personen kritiserar dina övertygelser från en position de påstår sig inte ha, vilket gör dem "osårbara" för samma kritik tillbaka. Det är lite som att säga "jag har inga åsikter" och sedan kritisera alla andras åsikter.
Vad man kan säga till en sådan person:

"Det faktum att du ifrågasätter andras livsåskådningar visar att du har värderingar om hur man bör tänka – det är i sig en livsåskådning"
Eller mer kortfattat: "Skepticism är också en ståndpunkt"

Vad det troligen handlar om:
Personen vill förmodligen ha friheten att kritisera utan att själv bli kritiserad. Att säga "jag har ingen livsåskådning" är ett sätt att undvika ansvar för sina egna ståndpunkter.
Det är alltså inte bara irriterande – det är faktiskt intellektuellt ohederligt."
Sen angående din "konceptuella livsåskådning":
"Vad han menar:
En konceptuell livsåskådning = ett medvetet, formulerat system av övertygelser om världen och livet. Och ja, många människor lever utan ett sådant.

Varför det ändå inte räddar hans position:
Problemet är inte om han har en konceptuell livsåskådning eller inte – problemet är att han aktivt ifrågasätter andras. Det kräver att han har någon grund att ifrågasätta från. Annars ifrågasätter han på basis av... ingenting?

Kortfattat:
Att sakna en konceptuell livsåskådning och ändå ifrågasätta andras är som att säga "jag har inga musiksmak-preferenser" men sedan konstant kritisera musik. Frånvaron av ett system fritar dig inte från ansvaret för dina handlingar.
Han använder distinktionen som en undanflykt, inte som ett genuint filosofiskt argument.
Det fungerar inte!

Och ändå kan jag göra det. Vilken magi, minst sagt.

Skicka detta svar till din digitala terapeut:

Han kanske inte gör det på grund av avsaknaden av en konceptuell livsåskådning, utan på grund av en konkret observation att jag behöver lära mig att utsätta min konceptuella livsåskådning för kritisk granskning, för att säkerställa att min livsåskådning överensstämmer med hur verkligheten faktiskt är.
Citera
2026-06-01, 15:38
Medlem
bakelsernassmaks avatar
Citat:
Och ändå kan jag göra det. Vilken magi, minst sagt.

Skicka detta svar till din digitala terapeut:

Han kanske inte gör det på grund av avsaknaden av en konceptuell livsåskådning, utan på grund av en konkret observation att jag behöver lära mig att utsätta min konceptuella livsåskådning för kritisk granskning, för att säkerställa att min livsåskådning överensstämmer med hur verkligheten faktiskt är.
Jag klistrade in ditt svar. Här är vad du fick tillbaka:
"Det är ett smart svar – men det har ett par problem.
Vad som är rimligt i det:
Det är sant att man kan påpeka svagheter i någons tänkande utan att ha ett eget fullständigt system. En logiker behöver inte ha en livsåskådning för att se en motsägelse.
Men här är problemet:
För att hävda att din livsåskådning inte stämmer med verkligheten måste han ha någon uppfattning om hur verkligheten faktiskt är. Det är i sig ett metafysiskt påstående – alltså en del av en livsåskådning.
Han kan inte säga "din bild av verkligheten är fel" från en position av ingen bild alls.
Det andra problemet:
Det han beskriver låter välvilligt – som att han bara vill hjälpa dig tänka bättre. Men det förklarar inte varför han konstant ifrågasätter, och det förklarar inte varför han själv är immun mot samma kritiska granskning. Om kritisk granskning är så viktigt, varför granskar han inte sin egen position – nämligen att han inte har en livsåskådning?
Kortfattat tillbaka till honom:
"Observationen att någon behöver granska sin livsåskådning är i sig en värdering – och värderingar är byggstenar i en livsåskådning. Du har en, du har bara inte erkänt den."
Precis vad jag försökt säga hela tiden. Du kan inte ifrågsätta livsåskådningar utan att ha en. Det är fel.
Senast redigerad av bakelsernassmak 2026-06-01 kl. 15:41.
Citera
2026-06-01, 15:45
Medlem
particulum1s avatar
Citat:
Jag klistrade in ditt svar. Här är vad du fick tillbaka:
"Det är ett smart svar – men det har ett par problem.
Vad som är rimligt i det:
Det är sant att man kan påpeka svagheter i någons tänkande utan att ha ett eget fullständigt system. En logiker behöver inte ha en livsåskådning för att se en motsägelse.
Men här är problemet:
För att hävda att din livsåskådning inte stämmer med verkligheten måste han ha någon uppfattning om hur verkligheten faktiskt är. Det är i sig ett metafysiskt påstående – alltså en del av en livsåskådning.
Han kan inte säga "din bild av verkligheten är fel" från en position av ingen bild alls.
Det andra problemet:
Det han beskriver låter välvilligt – som att han bara vill hjälpa dig tänka bättre. Men det förklarar inte varför han konstant ifrågasätter, och det förklarar inte varför han själv är immun mot samma kritiska granskning. Om kritisk granskning är så viktigt, varför granskar han inte sin egen position – nämligen att han inte har en livsåskådning?
Kortfattat tillbaka till honom:
"Observationen att någon behöver granska sin livsåskådning är i sig en värdering – och värderingar är byggstenar i en livsåskådning. Du har en, du har bara inte erkänt den."

Då skickar du detta:

Han har inte gjort några anspråk på att min bild av verkligheten är inkorrekt, utan endast att jag behöver utföra en kritisk granskning av den för att säkerställa att den stämmer överens med verkligheten.

Han anser också att det är viktigt att jag inte klistrar in varje svar han skriver till dig för detta syfte, eftersom det motverkar syftet att utveckla mitt eget kritiska tänkande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in