Citat:
Ursprungligen postat av
particulum1
Snarare för att dessa påståenden i så fall inte skulle vara sanna. Du kan se min återhållsamhet som ett uttryck för självkritik. Att framföra påståenden jag inte kan substantiellt underbygga är något jag undviker.
Om jag inte vågade det skulle vi inte ha den här diskussionen just nu. Om jag inte vågade det skulle jag inte ens skriva på internet.
Att avfärda och ifrågasätta är ingenting som kräver visdom eller intelligens, att ifrågasätta en expert är lätt, att vara en expert är någonting helt annat.
Enbart genom att ifrågasätta någonting placerar man sig över det, man blir domaren över ett helt ämne, forskningområde, vad det än kan vara, enbart genom att "ifrågasätta". Detta är lockande, men på många sätt helt meningslöst utöver sin egen njutning.
Har man inget eget innehåll, ingen egen synvinkel, gör man inga påståenden, så är ens "ifrågasättande" totalt meningslöst, speciellt om man inte ens specifierar sitt ifrågasättande, utan enbart ifrågasätter generellt. Finns det ingen gräns, inget moment där man faktiskt accepterar, eller omvärderar, så har man lite att göra i diskussionen.
Ett oändligt gränslöst ifrågasättande går inte att diskutera med, det görs enbart för en själv, ingen annan har någonting att hämta ur det.