2026-05-30, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
I så fall kan du väl visa upp ett fall där någon blivit av med sitt hyreskontrakt då denne person gjort helt vanliga ljud i sin lägenhet som att duscha en liten stund?

Oftast så slutar en person föra oväsen efter att denne har fått ett antal anmärkningar på sig, just för att det kostar pengar och man inte vill riskera sin hyresrätt.
De som inte rättar in sig i ledet har oftast dåligt mående rent psykiskt .

Jag känner inte till någon sammanställning över störningsrapporter från olika hyresbolag.
Citera
2026-05-31, 08:11
Medlem
Sutaren88s avatar
Har aldrig varit nåt problem för mig iaf, att duscha lite snabbt sent/tidigt. Men naturligtvis kör man inte tvättmaskinen där jag bor iaf. Helst inte diskar heller tror jag. Micron kör jag ibland.
Citera
2026-05-31, 14:32
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 45Lokar
Oftast så slutar en person föra oväsen efter att denne har fått ett antal anmärkningar på sig, just för att det kostar pengar och man inte vill riskera sin hyresrätt.
De som inte rättar in sig i ledet har oftast dåligt mående rent psykiskt .

Jag känner inte till någon sammanställning över störningsrapporter från olika hyresbolag.

Svar på frågan jag ställde till dig: det finns ingen som blivit av med sitt hyreskontrakt pga helt vanliga ljud som att duscha en liten stund.
Citera
2026-06-01, 07:10
Medlem
Citat:
Svar på frågan jag ställde till dig: det finns ingen som blivit av med sitt hyreskontrakt pga helt vanliga ljud som att duscha en liten stund.

Jag svarade på frågan men du verkar ha svårt att ta till dig svaret.

Jag skall försöka förtydliga så att även du förstår.

Personer som stör får en anmärkning av fastighetsägaren.
Normala personer slutar då att störa och således slipper dessa att bli vräkta.
Onormala personer fortsätter att störa sin grannar och blir slutligen vräkta.
Eftersom personerna är onormala så stör de sina grannar på ett flertal olika sätt och det är dessa som ligger till grund för vräkningen/uppsägning av hyreskontrakt.
Det är alltså inte en enskild händelse som får en person vräkt.

Det finns ingen sammanställning som jag känner till över de olika hyresbolagens anmärkningar.
Det är heller inte offentligt (vad jag känner till) över vilka hyresgäster som fått en störningsanmärkning.
Således kan du inte veta hur många som fått en störning på att de har duschat nattetid upprepade gånger.
Citera
2026-06-01, 11:07
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:

Eftersom personerna är onormala så stör de sina grannar på ett flertal olika sätt och det är dessa som ligger till grund för vräkningen/uppsägning av hyreskontrakt.

Det finns ingen sammanställning som jag känner till över de olika hyresbolagens anmärkningar.
Det är heller inte offentligt (vad jag känner till) över vilka hyresgäster som fått en störningsanmärkning.
Således kan du inte veta hur många som fått en störning på att de har duschat nattetid upprepade gånger.

Eftersom jag har insyn i hur störningsjouren arbetar så vet jag att man inte får varningar för helt normala ljud. Det får grannarna tåla. Du har missuppfattat vad som gäller.
Citera
2026-06-01, 11:55
Medlem
Citat:

Du kan inte få en varning/anmärkning för helt normala saker som att tex duscha eller gå på toaletten på natten. Om det stör så är det hyresvärden sak att ljudisolera eller den störde att skärpa sig.

Det underlättar väl att ha en rimlig förklaring till varför man vill duscha mitt i natten, tex arbetstider som.gör att man kommer hem då.
Citera
2026-06-01, 18:05
Medlem
Citat:
Eftersom jag har insyn i hur störningsjouren arbetar så vet jag att man inte får varningar för helt normala ljud. Det får grannarna tåla. Du har missuppfattat vad som gäller.

Det är inte normalt att duscha mitt i natten, oavsett vad du hävdar.
Är huset lyhört och det skvalar vatten varje natt i 20-30 minuter så att det stör, ja då kan du få en anmärkning.
Citera
2026-06-01, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Du kan inte få en varning/anmärkning för helt normala saker som att tex duscha eller gå på toaletten på natten. Om det stör så är det hyresvärden sak att ljudisolera eller den störde att skärpa sig.

Det underlättar väl att ha en rimlig förklaring till varför man vill duscha mitt i natten, tex arbetstider som.gör att man kommer hem då.

Att gå på toaletten är något helt annat. Det kan vara svårt att hålla sig till morgonkvisten och spolningen tar typ en minut för att fylla upp tanken.

En dusch är inget som är livsnödvändigt att utföra mitt i natten utan du kan faktiskt vänta med detta tills morgonkvisten.
Du får duscha på din arbetsplats eller vänta med din dusch om det nu stör.
För att störa sina grannar är inte tillåtet.
Citera
2026-06-01, 18:12
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Det är inte normalt att duscha mitt i natten, oavsett vad du hävdar.
Är huset lyhört och det skvalar vatten varje natt i 20-30 minuter så att det stör, ja då kan du få en anmärkning.

Allt normalt som en människa gör som att gå på toaletten, laga mat, äta mat, titta på tv, DUSCHA osv får du självklart göra dygnet runt i din egen lägenhet. Det är ljud som grannar måste stå ut med.

Sen är det självklart så att man inte gör mer ljud än nödvändigt under nattetid. Om en granne ringer och klagar på såna här ljud så kommer inte störningsjouren dela ut några varningar.
Citera
2026-06-01, 21:23
Medlem
Citat:
Allt normalt som en människa gör som att gå på toaletten, laga mat, äta mat, titta på tv, DUSCHA osv får du självklart göra dygnet runt i din egen lägenhet. Det är ljud som grannar måste stå ut med.

Sen är det självklart så att man inte gör mer ljud än nödvändigt under nattetid. Om en granne ringer och klagar på såna här ljud så kommer inte störningsjouren dela ut några varningar.

Fast där har du faktiskt fel.

För att citera Stockholmshem.
Punkt 3 i deras ordningsstadgar:
"att undvika vattenspolning sen kvälls- och nattetid."

Du har även punkt 2:
"att inte spika eller borra mellan kl 20.00 och 08.00."

Du kan med andra ord inte leva samma liv på natten som du kan på dagen.

https://www.stockholmshem.se/hyresgast/ansvar-trivsel/ordningsregler/

Här har du ordningsregler från Familjebostäder

"att nattetid undvika störande vattenspolning"

"att undvika att använda hushållsmaskiner (dammsugare, tvätt- och diskmaskiner) under sena kvällar och nätter"

https://www.familjebostader.com/mitt-boende/boendeservice-och-trivsel/hjalp-vid-storningar/

Det finns även många andra kommunala bolag som listar specifikt exemplet med att "duscha nattetid" kan vara en störning.

Sedan är det inte störningsjouren som delar ut varningar. Störningsjouren är bara ett vaktbolag som lämnar en rapport till hyresbolaget. Det är en ansvarig på hyresbolaget som sedan väljer vilka åtgärder som skall vidtas.
Det sista stycket borde du med din gedigna erfarenhet och insikt redan känna till.
Senast redigerad av 45Lokar 2026-06-01 kl. 21:27.
Citera
2026-06-01, 21:44
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Fast där har du faktiskt fel.

För att citera Stockholmshem.
Punkt 3 i deras ordningsstadgar:
"att undvika vattenspolning sen kvälls- och nattetid."

Du har även punkt 2:
"att inte spika eller borra mellan kl 20.00 och 08.00."

Du kan med andra ord inte leva samma liv på natten som du kan på dagen.

https://www.stockholmshem.se/hyresgast/ansvar-trivsel/ordningsregler/

Här har du ordningsregler från Familjebostäder

"att nattetid undvika störande vattenspolning"

"att undvika att använda hushållsmaskiner (dammsugare, tvätt- och diskmaskiner) under sena kvällar och nätter"

https://www.familjebostader.com/mitt-boende/boendeservice-och-trivsel/hjalp-vid-storningar/

Det finns även många andra kommunala bolag som listar specifikt exemplet med att "duscha nattetid" kan vara en störning.

Sedan är det inte störningsjouren som delar ut varningar. Störningsjouren är bara ett vaktbolag som lämnar en rapport till hyresbolaget. Det är en ansvarig på hyresbolaget som sedan väljer vilka åtgärder som skall vidtas.
Det sista stycket borde du med din gedigna erfarenhet och insikt redan känna till.

Jag har aldrig påstått att det är ok att spika och borra nattetid. Detta är såklart inte ok. Detta kan du lika gärna göra på dagen.

Däremot kan ingen förbjuda dig att äta, gå på toaletten, upprätthålla grundläggande hygien osv. Du har rätt att leva ett normalt mänskligt liv även nattetid. Man behöver inte gå och lägga sig hungrig, smutsig och skitnödig bara för att man råkar bo i ett lyhört hus.

En vanlig dusch tar 5-10 min och jag kan lova dig att ingen någonsin blivit av med sitt hyreskontrakt pga en sån dusch.

Men visst duschar du i timmar under en lång period kan du säkert få problem men det är inte ett normalt beteende och det är det jag hela tiden har talat om.

Vad gäller störningsjourens befogenheter så är vissa störningsjourer externa och vissa är interna. Det stämmer att det inte är själva störningsjouren som delar ut varningar men den ansvarige på hyresbolaget måste ha ett underlag för att dela ut varningar och det bygger på att man åkt ut till grannar som klagar, lyssnar på ljud från deras lägenheter, kollar decibelnivåer osv och en dusch på några minuter blir aldrig en sån störning att nån får en varning.
Citera
2026-06-02, 07:04
Medlem
Citat:
Jag har aldrig påstått att det är ok att spika och borra nattetid. Detta är såklart inte ok. Detta kan du lika gärna göra på dagen.

Däremot kan ingen förbjuda dig att äta, gå på toaletten, upprätthålla grundläggande hygien osv. Du har rätt att leva ett normalt mänskligt liv även nattetid. Man behöver inte gå och lägga sig hungrig, smutsig och skitnödig bara för att man råkar bo i ett lyhört hus.

En vanlig dusch tar 5-10 min och jag kan lova dig att ingen någonsin blivit av med sitt hyreskontrakt pga en sån dusch.

Men visst duschar du i timmar under en lång period kan du säkert få problem men det är inte ett normalt beteende och det är det jag hela tiden har talat om.

Vad gäller störningsjourens befogenheter så är vissa störningsjourer externa och vissa är interna. Det stämmer att det inte är själva störningsjouren som delar ut varningar men den ansvarige på hyresbolaget måste ha ett underlag för att dela ut varningar och det bygger på att man åkt ut till grannar som klagar, lyssnar på ljud från deras lägenheter, kollar decibelnivåer osv och en dusch på några minuter blir aldrig en sån störning att nån får en varning.

Du påstår att man kan göra samma ljud på natten som man gör på dagen.

Citat:

Nattetid så skall huset vara tyst. Så du har inte rätt att leva ett normalt liv om du är vaken på nätterna.
Är huset lyhört så kan du störa dina grannar och det får förmodligen konsekvenser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in