2026-05-31, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EngelbertEggfjert
Siffrorna finns i rapporten.

Det är inte så en intellektuellt hederlig diskussion går till. Man presenterar de siffror man stöder sig på och länkar sedan rapporten. Man skall inte behöva ägna flera timmar åt att läsa en rapport för att kunna svara på ett Flashbackinlägg.

Tex hänvisar jag hela tiden till det faktum att båda de inblandade parterna är ganska ense om att ungefär 70 k dött i Gazakriget. Om man utgår från den siffran och drar bort döda militärer har man något att utgå ifrån. Jag har tidigare visat dig exempel på att Hamas hyllar martyrer som är 16 år, dvs barn. När man ser Hamas direktsändning från när gisslan släpptes kryllade det av tonåringar bland Hamasfolket. Så det är inte så enkelt det här med överrepresentation hitåt eller ditåt.

Citat:
Då svarar du inte.

Antalet judehatare som citerar mig är så högt att jag måste låta bli att svara de flesta för att inte dränka trådarna. Vill du ha svar på en fråga måste det framgå tydligt vad det är du vill ha svar på.
Citera
2026-05-31, 22:02
Medlem
EngelbertEggfjerts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Petronius
Det är inte så en intellektuellt hederlig diskussion går till. Man presenterar de siffror man stöder sig på och länkar sedan rapporten. Man skall inte behöva ägna flera timmar åt att läsa en rapport för att kunna svara på ett Flashbackinlägg.

Precis, vilket jag kopierade in i inlägget:

21. The Israeli attacks in Gaza are characterised by an extremely high civilian
casualty ratio in comparison with other armed conflicts in the last decades. As of
January 2025, 15 months into the attacks, over 46,000 persons have been killed by
Israeli forces in Gaza. 26 Some 24,000 out of the 40,717 who have been identified are
women, children and older persons, making up almost 59 percent of the identified
fatalities. Another 11,000 persons are missing under the rubble and presumed dead. 27
Air and artillery strikes account for the majority of casualties

Citat:
Tex hänvisar jag hela tiden till det faktum att båda de inblandade parterna är ganska ense om att ungefär 70 k dött i Gazakriget. Om man utgår från den siffran och drar bort döda militärer har man något att utgå ifrån. Jag har tidigare visat dig exempel på att Hamas hyllar martyrer som är 16 år, dvs barn. När man ser Hamas direktsändning från när gisslan släpptes kryllade det av tonåringar bland Hamasfolket. Så det är inte så enkelt det här med överrepresentation hitåt eller ditåt.

Fast det är inte vad du gör. Du undviker att svara så fort du inte har något bra svar, sen dyker du upp i något annat sammanhang huxflux och insinuerar judehat istället.

Citat:
Antalet judehatare som citerar mig är så högt att jag måste låta bli att svara de flesta för att inte dränka trådarna. Vill du ha svar på en fråga måste det framgå tydligt vad det är du vill ha svar på.

Vad är det i FNs siffror ovan du vänder dig emot?
Citera
2026-05-31, 22:11
Medlem
Citat:

Vad är det i FNs siffror ovan du vänder dig emot?

Siffrorna är tagna ur luften. Några jämförelser framkommer inte. Men om jag skall tolka dig rätt är det viktigare med den demografiska balansen i dödstalen än att hålla de civila dödstalen på en låg absolut nivå.

Det finns för övrigt inga jämförbara krig att ha som referens. Gaza är i praktiken en enda stor stad och Gazas soldater är inte uniformerade och verkar helt och hållet bland de civila. Det är med andra ord ren och skär idioti att jämföra med t ex Ukrainakriget där båda sidor består av uniformerad militär och där kriget förs längs en linje där de civila är evakuerade.

Jag har försökt utbilda dig i krigets lagar många gånger tidigare. Civila byggnader förlorar sitt skydd om de används i militära syften. Skulden bärs av den part som förlägger militär verksamhet i civila omgivningar. Men det är inget du eller FN ens resonerar kring eftersom ni båda bara är ute efter att kasta maximalt med skit på den judiska staten.
Citera
2026-05-31, 22:26
Medlem
Citat:
Siffrorna är tagna ur luften. Några jämförelser framkommer inte. Men om jag skall tolka dig rätt är det viktigare med den demografiska balansen i dödstalen än att hålla de civila dödstalen på en låg absolut nivå.

Nej, att hålla de civila dödstalen på en låg nivå är viktigast. Att hålla barn utanför dödstalen fullständigt är god tvåa. Men det senare behövs inte om det tidigare är på noll.

Citat:
Det finns för övrigt inga jämförbara krig att ha som referens. Gaza är i praktiken en enda stor stad och Gazas soldater är inte uniformerade och verkar helt och hållet bland de civila. Det är med andra ord ren och skär idioti att jämföra med t ex Ukrainakriget där båda sidor består av uniformerad militär och där kriget förs längs en linje där de civila är evakuerade.

Tur då att jag inte har jämfört med Ukrainakriget. Har någon?

Citat:
Jag har försökt utbilda dig i krigets lagar många gånger tidigare. Civila byggnader förlorar sitt skydd om de används i militära syften. Skulden bärs av den part som förlägger militär verksamhet i civila omgivningar. Men det är inget du eller FN ens resonerar kring eftersom ni båda bara är ute efter att kasta maximalt med skit på den judiska staten.

Jag är verkligen inte ute efter att kasta skit på den judiska staten. Jag blir bara misstänksam när det råder en åsiktskorridor, och man inte får några tillfredsställande svar utan möts av okvädesord och anklagelser. Här är en fråga du gärna får svara på då:

Varför, menar du, är FN ute efter att kasta maximalt med skit på den judiska staten? Vad är det du bygger det argumentet på? Varifrån kommer den agendan, och vem/vilka ligger bakom den? Hur skulle detta yttra sig?

Det är ett påstående som tangerar paranoia, men ändå antas jag bara köpa det rakt av för annars har jag en antisemtisk agenda enligt dig.
Citera
2026-05-31, 22:37
Medlem
Citat:
Varför, menar du, är FN ute efter att kasta maximalt med skit på den judiska staten? Vad är det du bygger det argumentet på? Varifrån kommer den agendan, och vem/vilka ligger bakom den? Hur skulle detta yttra sig?

Jag skall nu presentera fakta för dig med källan UN Watch. Det du skall göra är att fundera kring om det är rimligt att FN ägnar Israel all denna uppmärksamhet i förhållande till RESTEN AV VÄRLDEN. Hela världen består av diktaturer och krig mer eller mindre, men FN fokuserar på Israel enligt följande:

I FN:s råd för mänskliga rättigheter (UNHRC) finns en permanent dagordningspunkt som kallas "Agenda Item 7". Den kräver att rådet vid varje sammanträde specifikt ska granska Israels agerande. Inget annat land i världen har en egen permanent punkt på dagordningen.

Enligt UN Watch databas över antagna resolutioner i UNHRC sedan rådet bildades 2006 ser fördelningen ut så här (ackumulerat):

Israel: Över 110 resolutioner

Syrien: Ca 45 resolutioner

Iran: Ca 16 resolutioner

Ryssland: Ca 11 resolutioner

Venezuela: Ca 4 resolutioner

Statistik över fördömande resolutioner i FN:s generalförsamling:

* 2025: Israel (15) — Resten av världen totalt (11)
* 2024: Israel (17) — Resten av världen totalt (7)
* 2023: Israel (14) — Resten av världen totalt (8)
* 2022: Israel (15) — Resten av världen totalt (13)

Totalt under perioden: Israel 61 stycken — Resten av världen tillsammans 39 stycken.

Samtidigt har länder som Kina, Saudiarabien, Venezuela och Afghanistan klarat sig med noll (0) landspecifika resolutioner i generalförsamlingen under dessa år. Det säger allt om hur politiserat FN:s röstningssystem är. Och röstningssystemet representerar maktförhållanden i organisationen som visar sig i alla organisationens organ.
Citera
2026-06-01, 09:20
Medlem
Folkmordsanklagelsen mot Israel håller på att kollapsa. Sydafrika saknar helt bevis och begär nu hos ICJ att få 18 månader extra tid för att hitta och fabricera "bevis" mot Israel. Och detta i ett ärende som Sydafrika själva kallar "brådskande". Hur kan man begära ytterligare ett och ett halvt år för att presentera argument i ett ärende man anser är "brådskande" och "uppenbart"?

Israels utrikesdepartement kommenterar på X:

Citat:
South Africa’s baseless “genocide” case at the ICJ is collapsing.

South Africa has requested an extraordinary 18-month (!) extension to submit its arguments.

The written submissions will not end before 2029.

All the claims of “urgency” have now turned into South Africa’s quiet requests to buy more time.

This case was never about the facts.

It has always been a propaganda campaign by South Africa in the service of Hamas, masquerading as a legal process.

Om anklagelserna vore så enkla och självklara som Sydafrika initialt hävdade i sin mediekampanj, hade de inte behövt ett och ett halvt år till för att skriva sin replik. Den utdragna tidsplanen beror på att Israels formella försvar (som lämnades in i mars) uppenbarligen är så pass omfattande och detaljerat att Sydafrika insett att de måste lägga ner enormt mycket tid för att ens försöka bemöta det rent juridiskt.

Sydafrika har tidigare protesterat kraftigt när Israel bad om tidsförlängningar med hänvisning till att situationen var en pågående humanitär kris. Men nu när bollen ligger hos Sydafrika själva, värderade de sin egen förberedelsetid högre än att driva processen framåt snabbt.
Senast redigerad av Petronius 2026-06-01 kl. 09:24.
Citera
2026-06-01, 09:43
Medlem
Citat:
Men vad är rationalen bakom att ICC skulle ha aktivt letat och försökt att hitta något att anklaga Israel för?
själbevarelsedrift. det är endå en mång miljard institution

Citat:
Vad vinner dom på det?
se ovan, frågan är väll snarare, vad har de att förlora på der.

Citat:
Bygger det på hat eller vad är argumentet?

möjligt, det skulle inte vara det första, eller sissta antisemitiska lawfair projektet.

Citat:
Israel har långt mycket mer makt och sway i FN än övriga i Mellanöstern, men just i detta skulle det finnas något slags komplott alltså? Får inte ihop det.

så du tycker inte det är märkligt att icc behövde flera år att komma til skott, trots att de har såväl befogenhet som möjlighet att ställa palestinier inför rätta, men avvaktade till 7 okt attacken?

Citat:
Skapade en tråd för någon vecka sen om när Smotrich anklagade ICC för antisemtism, men fick inga bra förklaringar till varför instansen skulle vara antisemtisk där heller. Var något blaj om att Khan var en sexförbrytare och liknande, vilket ju är problematiskt, men långt ifrån antisemtism.

eligt icc så är han ingen sexförbtytate, så det är nog fler än offren som behövde höra ”think about the arrest warrents”

inte alla skräpmänniskor är antisemiter, men alla antisemiter är skräpmänniskor.

Citat:

Nu pratar du med för mycket otydliga antydningar, förstår inte vad du vill ha sagt.

1976, var året som israel formellt anklagades för ”folkmord” av… sovjet
Citera
2026-06-01, 11:33
Medlem
Citat:
Jag skall nu presentera fakta för dig med källan UN Watch. Det du skall göra är att fundera kring om det är rimligt att FN ägnar Israel all denna uppmärksamhet i förhållande till RESTEN AV VÄRLDEN. Hela världen består av diktaturer och krig mer eller mindre, men FN fokuserar på Israel enligt följande:

I FN:s råd för mänskliga rättigheter (UNHRC) finns en permanent dagordningspunkt som kallas "Agenda Item 7". Den kräver att rådet vid varje sammanträde specifikt ska granska Israels agerande. Inget annat land i världen har en egen permanent punkt på dagordningen.

Enligt UN Watch databas över antagna resolutioner i UNHRC sedan rådet bildades 2006 ser fördelningen ut så här (ackumulerat):

Israel: Över 110 resolutioner

Syrien: Ca 45 resolutioner

Iran: Ca 16 resolutioner

Ryssland: Ca 11 resolutioner

Venezuela: Ca 4 resolutioner

Statistik över fördömande resolutioner i FN:s generalförsamling:

* 2025: Israel (15) — Resten av världen totalt (11)
* 2024: Israel (17) — Resten av världen totalt (7)
* 2023: Israel (14) — Resten av världen totalt (8)
* 2022: Israel (15) — Resten av världen totalt (13)

Totalt under perioden: Israel 61 stycken — Resten av världen tillsammans 39 stycken.

Samtidigt har länder som Kina, Saudiarabien, Venezuela och Afghanistan klarat sig med noll (0) landspecifika resolutioner i generalförsamlingen under dessa år. Det säger allt om hur politiserat FN:s röstningssystem är. Och röstningssystemet representerar maktförhållanden i organisationen som visar sig i alla organisationens organ.

Ja, precis. Israel får fler resolutioner än övriga. Det ser vi tydligt.

Då är frågan VARFÖR Israel får så många resolutioner mot sig? Det finns lite olika möjliga förklaringar, bland annat:

- Antisemtisk agenda från deltagande nationer
- Bosättarna, vilket är en ganska unik israelisk företeelse som pågått länge utan att hejdas
- Att Israel är en nation som faktiskt borde kunna bättre, där övriga nationer du listar upp är juntor och diktaturer. Man har hopp om att lösa problemen
- Gaza-kriget, som sedan länge upphört att vara ett krig utan anses mer vara spel mot ett mål

Osv.

Utifrån detta behöver man sen pussla ihop en helhetsbild kring vad de olika anledningarna är. Man måste också kunna belägga att det är just antisemtism som är orsaken vid den översta, och bevisa att det handlar om religiös/etnisk förföljelse och inte bara politiskt olika synsätt.

Där någonstans, om man når hela vägen, är jag beredd att köpa in på att ditt resonemang stämmer. Frågan är, vill ni verkligen gå så djupt, eller vill ni hålla det på ytan och kunna guppa runt i offermentalitet och anklagelser?

Jag är frågande. Den israeliska ingruppsmentaliteten är ganska stängd mot att öppna upp situationer där ens argument kan motbevisas. Som en skyddsmekanism. Förståeligt, men problematiskt.
Citera
2026-06-01, 11:50
Medlem
Citat:
Ja, precis. Israel får fler resolutioner än övriga. Det ser vi tydligt.

Då är frågan VARFÖR Israel får så många resolutioner mot sig?

Att Israel, som enligt demokratiindex placerar sig på plats 30, före USA och före många EU-länder, får en massa resolutioner emot sig i FN, en organisation där världens diktaturer har röstmajoriteten är enkelt att se och förklara. Låt mig skriva så att även en idiot förstår.

Israelmotståndet drivs framför allt av ett block bestående av de 56 medlemsstaterna i OIC (Islamiska samarbetsorganisationen) tillsammans med Alliansfria rörelsen (NAM), som ofta röstar som ett kollektiv i dessa frågor. Då det krävs enkel majoritet för att anta en resolution i generalförsamlingen, har detta block en automatisk och garanterad majoritet för att rösta igenom resolutioner, oavsett hur de globala geopolitiska prioriteringarna ser ut i övrigt.

Men vad driver de 56 muslimska staterna i OIC att rösta emot Israel i alla frågor? Hmm, 56 muslimska diktaturer. Ja det är svårt du. Det finns ju absolut inga bevis för att muslimska stater drivs av antisemitism...
Citera
2026-06-01, 12:12
Medlem
george.sthlms avatar
Citat:
Nej, att hålla de civila dödstalen på en låg nivå är viktigast. Att hålla barn utanför dödstalen fullständigt är god tvåa. Men det senare behövs inte om det tidigare är på noll.

Om definitionen "barn " är under 18 år så är det väl inte konstigt att många barn dödats i Gaza
då dom har stora grupper med " barnsoldater"

Dödligheten mätt i populationsstorkek, dvs 2 miljoner innevånare och 30.000 döda om året
motsvarar 1.4 % ( Dom flesta är äldre )

Sverige 10 miljoner innevånare, 90.000 döda om året 0.95 %
Citera
2026-06-01, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av puterealba
Vad räknas som bevis?

Folkmord är väl när det sker systematiskt av en viss speciell grupp, typ judar, muslimer, kristna mm
Speciellt när man söker, icke stridande, personer att ha ihjäl, på ett systematiskt sätt

Kriget i Gaza liknar kriget i Ukraina. I så fall är båda folkmord. Orsakat av Ryssland och Israel
Men i Gaza verkar man förvisa och varna folk före bombningar och angrepp
Vissa civila verkar vägra att flytta på sig och blir offer
Civila verkar behövas för att hålla igång Hamas och ge förnödenheter i krigszoner

Det är svårt att veta exakt allt som sker.
I krig offras sanningen, på båda sidor, alltid först

Skillnaden är att Ukraina har bättre skydd mot angrepp
Därför blir det inte samma ödeläggelse
Men civila lider på båda platser
Citera
2026-06-01, 14:55
Medlem
Citat:
Att Israel, som enligt demokratiindex placerar sig på plats 30, före USA och före många EU-länder, får en massa resolutioner emot sig i FN, en organisation där världens diktaturer har röstmajoriteten är enkelt att se och förklara. Låt mig skriva så att även en idiot förstår.

Fast ändå äpplen och päron att ett högt demokratiindex skulle vara likställt med att vara en god granne. Demokratiindex mäter hir pass väl den demokratiska processen vid val efterlevs, hur pass fritt landet är för de egna invånarna och hur bra staten fungerar:

The questions are grouped into five categories:

electoral process and pluralism (12 indicators)
functioning of government (14 indicators)
political participation (9 indicators)
political culture (8 indicators)
civil liberties (17 indicators)

Det finns lite olika grader av demokrati också:

In addition to a numeric score and a ranking, the index categorizes each country into one of four regime types: full democracies, flawed democracies, hybrid regimes, and authoritarian regimes.

Israel kvalar in under flawed democracy. På det stora hela är detta måltal oavsett dock ingenting som varken friar eller fäller Israel för krigsbrott etc, då det finns andra instanser för den typen av företeelse. ICC bland annat.

Citat:
Israelmotståndet drivs framför allt av ett block bestående av de 56 medlemsstaterna i OIC (Islamiska samarbetsorganisationen) tillsammans med Alliansfria rörelsen (NAM), som ofta röstar som ett kollektiv i dessa frågor. Då det krävs enkel majoritet för att anta en resolution i generalförsamlingen, har detta block en automatisk och garanterad majoritet för att rösta igenom resolutioner, oavsett hur de globala geopolitiska prioriteringarna ser ut i övrigt.

Men vad driver de 56 muslimska staterna i OIC att rösta emot Israel i alla frågor? Hmm, 56 muslimska diktaturer. Ja det är svårt du. Det finns ju absolut inga bevis för att muslimska stater drivs av antisemitism...

Senaste resolutionen det röstades om i FN handlade om en tvåstatslösning, och då såg röstsiffrorna ut så här:

142 Yes (Including UK, Canada, & most of EU)
10 No (Including United States, Hungary, Argentina, Paraguay, Israel)
12 Abstain (Including, Czechia, Ecuador, Guatemala)

Gången innan det handlade det om att Israel som enda stat i Mellanöstern ej skrivit på icke-spridningsavtalet gällande kärnvapen, och då såg röstsiffrorna ut så här:

145 Yes (Including China, Russia, Iran)
6 No (Including United States, Israel, Argentina)
29 Abstain (Including most of the EU)

Gången innan det handlade det om att Israel hade bombat oljelagringsanläggningar i Libanon och därmed skapat miljöförstöring, och då röstades det så här:

163 Yes (Including UK, Australia, & all of EU)
9 No (Including United States, Canada, Israel, Argentina)
8 Abstain

Dvs gott om länder utan de 56 OIC-staterna för att ändå ha majoritet mot Israel.

Sådär ser det ut rakt igenom. Oavsett OICs eventuella antisemtism har Israels agerande drivit en övervägande majoritet av världens länder till att rösta mot dom.

Ockhams rakkniv säger mig då att det kanske inte är antisemitism som är anledningen till alla dessa resolutioner, utan ett visst lands beteendemönster.
Senast redigerad av EngelbertEggfjert 2026-06-01 kl. 15:00.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in