2026-05-30, 21:10
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sanningskorn
Jag har svårt att se hur detta inlägg tillför något till ämnet i tråden?

En indignerad SD-light gubbe som förfasar sig. Hör hemma i papperskorgen.
Är inte mer indignerad än att jag inte vill ha Magda vid makten. Vad är ditt bidrag annat än tjafs av typ är du triggad? Jag ser inte tjusningen annat än att han drar ett och annat fyndigt skämt och att de som röstar på honom köper grisen i säcken bara på buskisteater. Det ser ut som att han kommer in och får fortsätta sin show på en större arena. Okej, John Cleese var rolig på tv men rolig betyder inte samma som kompetens. Politiker ligger vanligen i botten när man talar om förtroende och kompetens - men är det då läge att välja in den som är värst?
Citera
2026-05-30, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Då kanske han gapar, skriker och säger fula ord i Stockholm istället för i Örebro. Okej, några politiker blir måttligt besvärade - men påverkan på politiken är nära noll. Och det tycker jag är bra för jag vill inte ha högre skatter och en råkommunist vid makten. Han går där och skriker i Stockholm, på Kebnekajse, på finlandskryssning och så vidare - vad blir det för skillnad? Man röstar väl för att man vill något såsom lägre skatter, bättre arbetsvillkor, högre straff om man är skötsam?

Om du granskar honom vill han inte ha högre skatter. Han vill dränera offentlig verksamhet på all form av skit som genus, byråkrater, ej efterfrågad dyr konst, massutvisa bidragstagande somalier, slopa allt utlandsbistånd etc och istället sänka skatter samt fördela mer av offentliga skatterna till kärnverksamheten.
Citera
2026-05-30, 21:33
Moderator
Fear2bes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Om du granskar honom vill han inte ha högre skatter. Han vill dränera offentlig verksamhet på all form av skit som genus, byråkrater, ej efterfrågad dyr konst, massutvisa bidragstagande somalier, slopa allt utlandsbistånd etc och istället sänka skatter samt fördela mer av offentliga skatterna till kärnverksamheten.
Sex timmars arbetsdag och förstatligande av elsystemet lär innebära fler statliga byråkrater och rejält ökade kostnader (sex timmars arbetsdag är lika destruktivt för marknaden som en atombomb) - marknaden är alltid mer effektiv än staten. Sen får man inte glömma att han upprepade gånger refererar till Karl Marx som den grundläggande ideologin och Marx hade inte ett enda rätt någonstans.
Citera
2026-05-31, 08:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Fear2be
Då kanske han gapar, skriker och säger fula ord i Stockholm istället för i Örebro. Okej, några politiker blir måttligt besvärade - men påverkan på politiken är nära noll. Och det tycker jag är bra för jag vill inte ha högre skatter och en råkommunist vid makten. Han går där och skriker i Stockholm, på Kebnekajse, på finlandskryssning och så vidare - vad blir det för skillnad? Man röstar väl för att man vill något såsom lägre skatter, bättre arbetsvillkor, högre straff om man är skötsam?

Örebropartiet vill generellt sänka skatterna, göra sig av med alla som lever på transfereringar och premiera svenskar som producerar något värde åt nationen, dvs "både läkare och sjuksköterskor". Med andra ord är Örebropartiet inte kommunister, eftersom de vill höja både övre medelklass, medelklass och arbetarklass, så länge du genererar något av värde. Dessutom vill de slänga ut invandrare som lever på bidrag eller är kriminella. Men ja, Markus Allard hänvisar ibland till Marx. Det betyder inte per automatik att han är "råkommunist".

Överlag tänker jag så här: är du vänster-nationalist så röstar du på Örebropartiet. Är du höger-nationalist så röstar du på AFS. Är du sosse-nationalist med förkärlek för Israel så röstar du på SD.
Senast redigerad av skvallevalle 2026-05-31 kl. 09:05.
Citera
2026-05-31, 17:20
Avstängd
Johan201s avatar
Han fullständigt rövknullar Martha Wicklund (V) här

https://m.youtube.com/watch?v=VtNP2o0DPKY
Citera
2026-05-31, 23:17
Medlem
Kan man röata på öp ifrpn annan kommun eller är det vara örebriare som kan rösta in dom tilkl riksdagen?
Citera
2026-05-31, 23:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove
Kan man röata på öp ifrpn annan kommun eller är det vara örebriare som kan rösta in dom tilkl riksdagen?

Den största chansen är väl att de tar sig in via 12 % i Örebro län. Så alla som bor i Örebro län vilket inkluderar dessa orter:
Askersunds kommun
Degerfors kommun
Hallsbergs kommun
Hällefors kommun
Karlskoga kommun
Kumla kommun
Laxå kommun
Lekebergs kommun
Lindesbergs kommun
Ljusnarsbergs kommun
Nora kommun
Örebro kommun

För övriga landet krävs det som sagt minst 4 % i hela landet för att ta sig in i riksdagen. Det är extremt osannolikt att det sker. Man kan rösta på Örebropartiet även från övriga landet, men det lär inte kunna påverka chansen att de tar sig in i riksdagen.

Så man kan rösta på dom även från övriga landet, men det är väl mer eller mindre en bortkastad röst kortsiktigt. Min tanke är väl att Örebro län får rösta in dom via 12 %-spärren lokalt. Det kommer ske antingen 2026 eller absolut senast 2030. När de kommit in får Markus Allard en plattform i riksdagen och når ut bredare än idag. I nästkommande val följer övriga landet med och vi röstar in dom (minst 4 %) även nationellt vilket ger ännu fler mandat.
Citera
2026-06-01, 00:02
Medlem
Gjorde en check på regionvalet där Örebropartiet har lägre än i kommunvalet (men bara för att se vilka kommuner deras röster kommer ifrån). Hade uppfattningen att de var enormt stora i Örebro men mindre utanför. Min check visar på motsatsen.

Ungefär 50 % av rösterna kommer från Örebro kommun och 50 % av rösterna kommer från övriga länet.

Procentuellt är de även större i vissa kommuner än i Örebro:

Procentuell storlek i Regionvalet 2022:
Nora
Laxå
Lekeberg
Hallsberg
Kumla
Karlskoga
Lindesberg
Örebro
Askersund
Ljusnarsberg
Degerfors
Hällefors

Kan de få 18,4 % i Örebro kommun när de är ännu mer populära i flera andra kommuner, hur stora kan de inte bli där? Örebropartiet är alltså mer populär i 7 andra kommuner än vad de är i Örebro. Bara 4 kommuner har lägre siffror.

Trodde det var övriga Örebro län som skulle sänka partiet. Men där ser man definitivt minst lika stor potential om inte större.
Senast redigerad av flashbackdasen 2026-06-01 kl. 00:04.
Citera
2026-06-01, 00:11
Medlem
Jag skulle tro att de har fler än 24 000 som skulle kunna rösta på partiet om de har 18,4 % i Örebro kommun. Det enda som kvarstår som frågetecken, kan de få alla dessa att rösta på partiet i riksdagsvalet eller inte? Det är enbart en fråga om mobilisering och att få folk att bortse från M, S, SD och liknande i riksdagsvalet.

Det kan de uppnå 2026, men absolut senast 2030.
Citera
2026-06-01, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EndlessLove

Ja du kan rösta på Örebropartiet utanför Örebro i riksdagsvalet. De ställer ju upp i hela landet. Även om de har störst chans att komma in i riksdagen via Örebro så är det ändå av stor vikt att de får många röster i hela riket. Enprocentspärren är viktigt att ta sig över av fler än ett skäl. Dessutom blir det lättare att komma över denna spärr om de får massvis av röster i Örebro. En procent motsvarar väl typ runt 60 000 röster? Om de får halva dessa i Örebro, så krävs det endast 30 000 i resterande landet, vilket verkligen inte är omöjligt. Om de samtidigt kommer in i riksdagen via Örebro så kommer resultatet i hela riket vara väldigt betydelsefullt för valet därefter, inklusive potentiella extraval/nyval.
Citera
2026-06-01, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbackdasen
Jag skulle tro att de har fler än 24 000 som skulle kunna rösta på partiet om de har 18,4 % i Örebro kommun. Det enda som kvarstår som frågetecken, kan de få alla dessa att rösta på partiet i riksdagsvalet eller inte? Det är enbart en fråga om mobilisering och att få folk att bortse från M, S, SD och liknande i riksdagsvalet.

Det kan de uppnå 2026, men absolut senast 2030.

Om valet är nästa månad och det är uppenbart att Örebropartiet har ett väldigt stort stöd att komma in i riksdagen så tror jag många kommer våga rösta på dem i riksdagsvalet. Sedan ska man inte underskatta ilskan hos väljare i Tidölägret. Men kanske jag överskattar detta. Den genomsnittliga väljaren lär ju knappast vara insatt utan likt en gråsosse bara röstar "på sitt parti" oavsett vad som händer mer eller mindre. Endast Allard i riksdagen vore bättre än hela SD som parti, då Allard åtminstone har energin, vilja och ilskan. SD är likgiltiga, svaga, korrupta och materialistiska i sinnet.
Citera
2026-06-01, 00:26
Medlem
Min uppskattning på att Örebropartiet anses ha ca 18 % i Örebro kommun är att det borde motsvara ungefär 18 000 röster.

Då Örebropartiet enligt tidigare val verkar dra ungefär lika många röster från övriga länet som egna kommunen så kan man tänka att det även där finns ca 18 000 röster.

Det innebär att de kan tänkas ha 36 000 potentiella röstare. Kan de då få 24 000 av dessa att rösta på partiet i riksdagsvalet så är de inne i riksdagen. Det kan tänkas görbart.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in