2026-05-31, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av immenhusen
Det vill alla väljare i alla partier, förutom kanske miljöpartister, så det blir nog svårt att se detta utspel som något ”valfläsk” som andra kommer att sätta sig emot.

/AI
Det är ett "viltfläsk"
Citera
2026-05-31, 15:14
Medlem
GreenBastards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Bra förslag (inget parti kan vara emot så bör bli platt fall, ur ett fläskperspektiv).

Kommer absolut finnas en hel del moderata jägare som är emot. Vargen som inte kostar samhället en tiondel av vad svinen kostar ska utrotas, men svinen ska finnas kvar för nöjesjakt.
Citera
2026-05-31, 15:25
Medlem
moderator-hatarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Går ju att skjuta vildsvin redan idag men.... jobbiga att jaga!

Tror det borde krävas någon form av bidrag eller dylikt!,

Vildsvin kött är dock gott!
borebuster? inte jobbigt alls o man får en 20-30st direkt
Citera
2026-05-31, 15:27
Medlem
immenhusens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tjanska
Det är ett "viltfläsk"

Helt korrekt observation!

/AI
Citera
2026-05-31, 16:04
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Ja, utan tvekan. Nackdelen med skottpengen är kanske att alla jägare skall ut för att skjuta ihop en slant och då även jägare som inte träffar en vägg på 25 meters avstånd men den faran går att lösa med skjutprov innan jakt för att få skottpengen. Samma problematik gäller naturligtvis för all jakt idag oavsett vilt men en skottpeng på 2 000 kronor tror jag kommer att locka ut fler jägare än för spänningen/köttets skull som nu.

Tack för info och som sagt, även om jag inte jagar så borde det vara lite lockande att jaga vildsvin och samtidigt då tjäna en extra peng.
Som jag förstår så är jakt en rätt dyr hobby.

Man får väl som du säger ansöka för att bli vildsvinsavskjutare och då samtidigt skicka in ett godkänt skjutprov från senaste året.

Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Mp kommer aldrig att gå med på skottpengar för vildsvinsjakt.

Sossarna ger ett löfte som de vet de inte kommer att infria.

Ett parti kan lägga fram mer eller mindre vilka förslag som helst även om de vet att de aldrig kommer gå igenom eller att de ens kommer jobba för frågan.
Allt handlar om förhandlingar så länge du inte får över 50% av rösterna i valet.
Sen är det bara rangordna dina frågor och sätta dem mot vad de andra partierna tycker, frågor där bara ett parti tycker frågan är viktig blir sällan något alls.
Citera
2026-05-31, 16:06
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
Ett av de bättre förslaget från Såzzarna
Citera
2026-05-31, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Tack för info och som sagt, även om jag inte jagar så borde det vara lite lockande att jaga vildsvin och samtidigt då tjäna en extra peng.
Som jag förstår så är jakt en rätt dyr hobby.

Man får väl som du säger ansöka för att bli vildsvinsavskjutare och då samtidigt skicka in ett godkänt skjutprov från senaste året.

Ett parti kan lägga fram mer eller mindre vilka förslag som helst även om de vet att de aldrig kommer gå igenom eller att de ens kommer jobba för frågan.
Allt handlar om förhandlingar så länge du inte får över 50% av rösterna i valet.
Sen är det bara rangordna dina frågor och sätta dem mot vad de andra partierna tycker, frågor där bara ett parti tycker frågan är viktig blir sällan något alls.

Det är mitt förslag för att få skottpengen att man visar upp ett skjutprov/vildsvinspass. Du kan idag jaga vildsvin om du har jägarexamen, jaktkort, vapenlicens och jakträtt på marken du jagar utan att visa skjutprov eller ha vildsvinspass.
Citera
2026-05-31, 16:17
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knaseligas
Det är mitt förslag för att få skottpengen att man visar upp ett skjutprov/vildsvinspass. Du kan idag jaga vildsvin om du har jägarexamen, jaktkort, vapenlicens och jakträtt på marken du jagar utan att visa skjutprov eller ha vildsvinspass.

Låter som det krävs lite mer kontroller då som du säger.
Citera
2026-05-31, 16:28
Medlem
MosterAugustas avatar
Jag förmodar att man vill locka väljare från Nyans. Musslorna gillar inte grisar. 🤔

Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vi får se om alla tre möjliga samarbetspartner håller med om opposition-Magdas plan.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/9227643

" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.

Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "

Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
Citera
2026-05-31, 16:48
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ichwill
Låt vildsvinen vara, jag ser hellre att vi kastar ut alla muslimer och Mena-folk istället. Svinen gör inte ens en tusendels skada jämfört med Invandringen.

Eller också skjuter vi av svinen tills nivån ligger på övriga nordiska länders nivå.
Som S föreslog i TS.
Citera
2026-05-31, 16:50
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sykkelpump
Nej det är du som upprepade gånger använder dig av uttrycket att anställa ett blodbad, ditt mongo.
Så det är du och ingen annan, som är svaret skyldig.

För övrigt är förslaget idiotiskt. Grisarna ska så klart utrotas så både privatpersoner och odlare får ha sina ägor och grödor ifred från dom invasiva jordfräsarna.
Dom som släppte ut dom första borde fängslas, tills alla svinen är borta.

De ligger i graven...
Citera
2026-05-31, 16:53
Medlem
Pitschkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Ett av de bättre förslaget från Såzzarna

De händer.
Fast bara under valår.
Om de är i opposition då alltså...
Citera