2026-05-31, 17:29
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Intelligenta lyssnar företrädelsevis på Pink Floyd, Woody Guthrie och Barbro Hörberg. Ibland vill den intelligente bara kontemplera tystnaden och lugnet i tillvaron, och då spelas ofta Visa från Utanmyra, för att accentuera denna tystnad/lugn.
Citera
2026-05-31, 18:23
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Att rada upp dessa klassiska kompositörer signalerar mest att man inte har så bra koll på klassisk musik. Du har valt det kändaste namnet från varje klassisk epok mellan barock och romantik, vars musik inte har särskilt mycket gemensamt. Det blir lite som att lista Bill Hayley and his comets, Hep Stars, Van Halen och Metallica som tidernas 4 bästa rockband.
De har ingenting gemensamt utom att delar begåvade, nyskapande och individuella. Liksom Bowie.
De är klassiker av ett skäl.
Citera
2026-05-31, 18:33
Medlem
PK-befriads avatar
Riktigt intelligenta skapar sina egna musikgenrer som inte ens kan placeras på genrekartan. Även halvt efterblivna kan göra detta. Det är mest de i mitten som tar vad som erbjuds i de etablerade genrerna.
Citera
2026-05-31, 18:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
De har ingenting gemensamt utom att delar begåvade, nyskapande och individuella. Liksom Bowie.
De är klassiker av ett skäl.
Sure, men det kan man ju säga om all kanon. Min poäng var att den som vill signalera en intellektuell och insatt position borde väl dra till med något mer exklusivt eller initierat än fyra best off-klassisk musik + bowie? Fast sett till att musikaliskt kunnande har fallit ur de borgerligas bildningsideal i Sverige så kanske det trots allt räcker med namnen du radade upp i de flesta sammanhangen.
Citera
2026-05-31, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Riktigt intelligenta skapar sina egna musikgenrer som inte ens kan placeras på genrekartan. Även halvt efterblivna kan göra detta. Det är mest de i mitten som tar vad som erbjuds i de etablerade genrerna.
Jag vågar hävda att jag har större kunskaper inom musik än gemene man, även om jag inte nödvändigtvis menar att det gör mig mer intelligent än andra. Trots det så kan jag knappt komma på någon musik som liknar det du beskriver. Kan du inte ge några exempel? Gärna på både ''riktigt intelligenta'' och ''halvt efterblivna''. Det låter spännande!
Citera
2026-05-31, 18:49
Medlem
PK-befriads avatar
Citat:
Jag vågar hävda att jag har större kunskaper inom musik än gemene man, även om jag inte nödvändigtvis menar att det gör mig mer intelligent än andra. Trots det så kan jag knappt komma på någon musik som liknar det du beskriver. Kan du inte ge några exempel? Gärna på både ''riktigt intelligenta'' och ''halvt efterblivna''. Det låter spännande!
Nej jag är en av de halvt efterblivna så jag kan inte ge några exempel alls.
Citera
2026-05-31, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
EDIT: riktigt fisförnäma societets-människor (som tror sig vara intelligenta) väljer dock ofta ut obskyra band som ganska få hört talas om. Å det behöver inte vara kass musik som sådan utan mer att det ska "kännas speciellt och unikt" och framförallt signalera riktigt suverän musiksmak på en helt annan nivå än fattighjonens. Gärna band med knasiga låttexter som låter lite som poesin som står i bokhyllan av elfenben. Annars är ju som sagt klassisk musik av alla dess slag även ett välkänt tema bland överklassen men OM det ska köras något mer ultramodernt så gäller många gånger ovanstående.

Citat:
Ursprungligen postat av Mjäll
Kan du ge några tips?

Aldrig hört sån musik.
Jag är också nyfiken på det här. Jag föreställer mig något i gränslandet mellan Povel Ramel och Sun Ra?
Citera
2026-05-31, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PK-befriad
Nej jag är en av de halvt efterblivna så jag kan inte ge några exempel alls.
Du skrev ju att även halvt efterblivna kan göra detta
Taskigt av dig att inte leverera!!
Citera
2026-05-31, 19:18
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Sure, men det kan man ju säga om all kanon. Min poäng var att den som vill signalera en intellektuell och insatt position borde väl dra till med något mer exklusivt eller initierat än fyra best off-klassisk musik + bowie? Fast sett till att musikaliskt kunnande har fallit ur de borgerligas bildningsideal i Sverige så kanske det trots allt räcker med namnen du radade upp i de flesta sammanhangen.
Exklusivt och initierat låter som någon som försöker vara något den inte är.
Udda och annorlunda kan, men behöver inte, vara ett tecken på genialitet.
Vad är fel med de främsta utövarna i sina respektive genrer?
En intelligent människa väljer det som är bra.
Inte det som ger cred bland hipsters för att det är ovanligt, svårfunnet eller udda.
Du kommer också att komma dit, med tiden.
Citera
2026-05-31, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Rap skulle jag säga.

Det ställer höga krav att hänga med, både i tempot och texterna.

Man märker också att det kräver intelligens då man ser många ointelligenta kommentarer från folk som inte hänger med utan bara avfärdar det utan att ens försökt förstå.

Antar att många svenskar inte har tillräckligt bra engelskakunskaper, men det kräver ju också en större förståelse för slanguttryck och kontext, rappare rappar ju ofta om andra rappare, hänvisar till andra låtar, olika samhällsfenomen osv.

Många korkade föredrar ju typ Sabaton och Iron Maiden då det är enkelt att förstå, det är krig och kungar och det kräver liksom ingen hjärna. (både Sabaton och Iron Maiden har t ex gjort låtar om Röda Baronen). Det är på den nivån det ligger.

Tvärt om enligt studier. Högbegåvade tenderar att dras mot metalmusik.

https://www.spring.org.uk/2024/08/preference-h-music.php

https://www.business-live.co.uk/economic-development/metalheads-are-highest-achievers-3972815

https://www.loudersound.com/news/a-new-study-claims-to-show-who-are-the-most-intelligent-heavy-metal-bands
Citera
2026-05-31, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Tvärt om enligt studier. Högbegåvade tenderar att dras mot metalmusik.

https://www.spring.org.uk/2024/08/preference-h-music.php

https://www.business-live.co.uk/economic-development/metalheads-are-highest-achievers-3972815

https://www.loudersound.com/news/a-new-study-claims-to-show-who-are-the-most-intelligent-heavy-metal-bands

"This body represents young people aged 11-18 who are in the top 5 per cent academically.

The results showed that while rock was the most popular genre among talented youngsters, one-third rated heavy metal in their top five genres and 6 per cent gave it top spot.

Those who particularly liked heavy metal also tended to have lower self-esteem."

så 11-18 åriga plugghästar med dålig självkänsla föredrar heavy metal.
Citera
2026-05-31, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Exklusivt och initierat låter som någon som försöker vara något den inte är.
Udda och annorlunda kan, men behöver inte, vara ett tecken på genialitet.
Vad är fel med de främsta utövarna i sina respektive genrer?
En intelligent människa väljer det som är bra.
Inte det som ger cred bland hipsters för att det är ovanligt, svårfunnet eller udda.
Du kommer också att komma dit, med tiden.
Jag menar inte att det finns något starkt egenvärde i att kunna glänsa med sån där Sten Broman-bildning. Dina förslag på bildad musiksmak är det väl egentligen inget fel på, förutom att de bäddar för en ordentlig fallhöjd om du inte kan följa upp med grundläggande kunskaper om respektive kompsitör och epok.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in