2026-05-31, 01:54
Medlem
Zaedrewss avatar
Helt klart tidig metal. Typ Black Sabbath. Gjorts undersökningar om saken. De mest osmarta lyssnar på typ Mozart för de tror det gör dom smartare.
Citera
2026-05-31, 01:58
Medlem
MrMadoffs avatar
Errol Norstedt
Citera
2026-05-31, 02:00
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Onkel Kånkel. Men bara sent om nätterna med hörlurar. Som Håkan Florå själv sa:

"Det är sluga människor som lyssnar på Onkel Kånkel - sanna mina ord"

EDIT: riktigt fisförnäma societets-människor (som tror sig vara intelligenta) väljer dock ofta ut obskyra band som ganska få hört talas om. Å det behöver inte vara kass musik som sådan utan mer att det ska "kännas speciellt och unikt" och framförallt signalera riktigt suverän musiksmak på en helt annan nivå än fattighjonens. Gärna band med knasiga låttexter som låter lite som poesin som står i bokhyllan av elfenben. Annars är ju som sagt klassisk musik av alla dess slag även ett välkänt tema bland överklassen men OM det ska köras något mer ultramodernt så gäller många gånger ovanstående.

Själv är jag allätare inom musik i princip. Med relativt få undantag. trenden med ååtåå-tuning gick väl dock lite för långt va....
Senast redigerad av JohnnySamhall 2026-05-31 kl. 02:27.
Citera
2026-05-31, 02:00
Medlem
Zappa, Holdsworth, Corea, Bach, Meshuggah och Thelonious Monk.

Eller så inser man att folk är intresserade av musik i varierande grad och väljer att lägga mer energi på att lyssna och lira än andra som inte är det. Vilken typ av färg gillar intelligenta? Typ av möbler?
Citera
2026-05-31, 02:06
Medlem
zombie-nations avatar
Måste man gilla musik med komplexa rytmer eller med mycket dissonans eller improvisation?

Jag tycker om musik med enkel takt och mest harmonisk musik. Har inget större intresse av mesta klassiska musiken heller.
Citera
2026-05-31, 02:10
Avstängd
Comitiums avatar
De som har god musiksmak lyssnar på Wienerklassikerna. Förodligen är de då också intelligenta.
Citera
2026-05-31, 02:12
Medlem
Majsmannen2s avatar
Opera tänker jag spontant. Av någon anledning. Tror jag tänker överklass= pengar= intelligens. Kanske dumt av mig.
Citera
2026-05-31, 02:21
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Lyssnar på Chopin , Vivaldi , Wagner , Hatebreed ,Megadeth , Dimmu Borgir , Faith no more , Aurora , Wu Tang Clan och annan hip hop innan 2000-talet.

50+ stoner som är semi retarderad från stund till stund och lyssnar på det jag känner för.

Måste säga att TS är obotligt dum.
Citera
2026-05-31, 02:31
Medlem
Börjar bli ganska uttjatat om IQ. Personligen har jag märkt genom livets gång att det finns så många andra olika egenskaper som är viktigare än just IQ.

Väldigt många som jag har träffat med högt IQ har tex haft väldigt svårt socialt.
Alla har vi olika styrkor och svagheter. Tror arbetsgivare och människor i allmänhet måste börja förstå det.
Citera
2026-05-31, 02:40
Medlem
Mjälls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall

EDIT: riktigt fisförnäma societets-människor (som tror sig vara intelligenta) väljer dock ofta ut obskyra band som ganska få hört talas om. Å det behöver inte vara kass musik som sådan utan mer att det ska "kännas speciellt och unikt" och framförallt signalera riktigt suverän musiksmak på en helt annan nivå än fattighjonens. Gärna band med knasiga låttexter som låter lite som poesin som står i bokhyllan av elfenben.

Kan du ge några tips?

Aldrig hört sån musik.
Citera
2026-05-31, 02:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Fredrik Reinfeldt gillar Da Buzz och Jimmie Åkesson Ultima Thule.

Diskutera hjärna.

Båda har en väldigt slät hjärna.
Citera
2026-05-31, 02:49
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Devalvera
Jag är ganska intelligent skulle jag säga. Åtminstone på den högra sidan av normalfördelningen.

Jag upplever ganska ofta att jag inte har samma musiksmak som folk i min närhet som är dummare än jag.

Jag tycker om exempelvis psykedelisk rock eller elektronisk musik. Jag anser att om man tycker om denna slags musik så besitter man ett visst mått av intellekt, det krävs hjärnkapacitet att konsumera sådan slags musik. Medans exempelvis dansband och schlager är lättsmält och kräver inget djup i intellektet.

Jag undrar vad folk med hög intelligens lyssnar på för musik? Vad säger musiksmaken om en persons intellekt?

Är man intelligent är man nyfiken och lyssnar på all möjlig musik och fastnar inte i ett fack!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in