2026-05-31, 16:11
  #1
Medlem
Disneylovers avatar
Innan ni börjar hoppa på mig och säga saker som att ”fotboll har ju alltid varit politiskt din idiot” - och så kanske är fallet, i många fall - så måste jag få skriva av mig lite innan jag spricker. För det som händer just nu är masspsykos. Har inget bättre ord för det.

Köpte Expressens VM-bibel idag, enbart för att ha något att läsa (samt se lite ögongodis) och började läsa med intresse. Men redan i inledningen, där experterna skulle tippa och gud vet vad, så var det frågor om vad man såg fram emot mest respektive minst. Och jag skojar inte; av typ sex stycken sakkunniga så var åtminstone fem eniga om att Trump var en stor skit och att VM skulle handla om honom.

Säga vad man vill om Trump, jag håller inte med den mannen i allt, verkligen inte. Men finns det inget som heter åsiktsfrihet i det här landet? Måste alla tycka exakt likadant? Vad hade hänt om en av experterna till exempel hade skrivit att det han/hon såg fram emot mest var att Trump skulle sitta på läktarna och heja på sitt lag, hade den personen fått sparken då?

Jag kan tycka att fotboll och politik inte ska blandas ihop allt för mycket, vet att det säkert är oundvikligt, men kan man inte bara låta grabbarna få spela over there utan att man ska blanda in sin egen personliga åsikt om USA:s president? Remember; han är ju trots allt vald av amerikanerna, och vi i Sverige är ju så mycket bättre på allt och kan allt, eller hur? (ironi)

Vet inte om jag lägger tråden rätt nu, min frågeställning är ju lite mer åt det politiska hållet, samtidigt som det har med fotboll att göra. Så om den hamnat fel kan den med fördel flyttas.

Ni på fb; vad tycker ni? Och håll gärna en respektfull ton.
Citera
2026-05-31, 16:12
  #2
Avstängd
Lacerdas avatar
Var det inte snack om att Iran skulle uteslutas från VM och att Danmark skulle få ta deras plats?
Citera
2026-05-31, 16:25
  #3
Medlem
grungewhores avatar
Jag är direkt ointresserad av fotboll, men jag förstår din poäng till fullo. Det är samma skit som allt annat nuförtiden. Mello och Ukraina/Israel o s v.

Folk är så jävla dumma i huvudet.
Citera
2026-05-31, 16:25
  #4
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lacerda
Var det inte snack om att Iran skulle uteslutas från VM och att Danmark skulle få ta deras plats?

Så kan det ha varit, har inte hängt med i svängarna riktigt.
Citera
2026-05-31, 16:26
  #5
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Jag är direkt ointresserad av fotboll, men jag förstår din poäng till fullo. Det är samma skit som allt annat nuförtiden. Mello och Ukraina/Israel o s v.

Folk är så jävla dumma i huvudet.

Jag är inte heller så jätteintresserad, kollar mest för att det är så många snygga spelare med på planen. ☺️ Men visst är det som du skriver; allt ska handla om politik numera. Och så kanske det som sagt alltid har varit, mer eller mindre.
Citera
2026-05-31, 16:30
  #6
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Jag är inte heller så jätteintresserad, kollar mest för att det är så många snygga spelare med på planen. ☺️ Men visst är det som du skriver; allt ska handla om politik numera. Och så kanske det som sagt alltid har varit, mer eller mindre.
Jag skulle säga att jag minns inte en enda hockeymatch som barn när det nämndes i varenda rapport om en match hur Sovjet betedde sig i Afghanistan o s v.
Citera
2026-05-31, 16:36
  #7
Medlem
dude2ks avatar
Fotbolls-VM spelas även i Mexiko och Kanada. Varför diskuteras inte politiken som förs i dessa länder? Båda två länder med hemskt negativ utveckling.
Citera
2026-05-31, 16:58
  #8
Medlem
NoTruces avatar
Jag håller med TS om i princip allt. Dock talar han/hon om åsiktsfrihet. Den måste ju även gälla de här skribenterna, eller hur? Det man kan göra är att låta plånboken snacka och inte köpa Expressens produkter. Det lär ju inte vara någon nyhet var de officiellt står vad gäller amerikansk politik i allmänhet och Trump i synnerhet.
Citera
2026-05-31, 17:01
  #9
Medlem
KruciKruxs avatar
Jag kommer att se det mesta av själva matcherna och hoppa studio-snacket, det gäller både svt och tv4.
För att få information innan kan med fördel använda match-trådarna här på Flashback, där finns det en hel del kunniga användare.

De som inte vill titta pga. Trump borde ju rimligtvis inte heller hålla på Sverige då vi har en Tidö vid makten nu?
Citera
2026-05-31, 17:07
  #10
Medlem
fitz-humes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneylover
Innan ni börjar hoppa på mig och säga saker som att ”fotboll har ju alltid varit politiskt din idiot” - och så kanske är fallet, i många fall - så måste jag få skriva av mig lite innan jag spricker. För det som händer just nu är masspsykos. Har inget bättre ord för det.

Köpte Expressens VM-bibel idag, enbart för att ha något att läsa (samt se lite ögongodis) och började läsa med intresse. Men redan i inledningen, där experterna skulle tippa och gud vet vad, så var det frågor om vad man såg fram emot mest respektive minst. Och jag skojar inte; av typ sex stycken sakkunniga så var åtminstone fem eniga om att Trump var en stor skit och att VM skulle handla om honom.

Säga vad man vill om Trump, jag håller inte med den mannen i allt, verkligen inte. Men finns det inget som heter åsiktsfrihet i det här landet? Måste alla tycka exakt likadant? Vad hade hänt om en av experterna till exempel hade skrivit att det han/hon såg fram emot mest var att Trump skulle sitta på läktarna och heja på sitt lag, hade den personen fått sparken då?

Jag kan tycka att fotboll och politik inte ska blandas ihop allt för mycket, vet att det säkert är oundvikligt, men kan man inte bara låta grabbarna få spela over there utan att man ska blanda in sin egen personliga åsikt om USA:s president? Remember; han är ju trots allt vald av amerikanerna, och vi i Sverige är ju så mycket bättre på allt och kan allt, eller hur? (ironi)

Vet inte om jag lägger tråden rätt nu, min frågeställning är ju lite mer åt det politiska hållet, samtidigt som det har med fotboll att göra. Så om den hamnat fel kan den med fördel flyttas.

Ni på fb; vad tycker ni? Och håll gärna en respektfull ton.

Det är svårt att inte blanda in Trump i VM-snacket. FIFA gav ju honom ett fredspris. Men när matcherna kickas igång så tar sportsnacket över. Jag tror inte det kommer att handla om politik då, förutom om Trump dyker upp i publiken eller ska hålla tal, eller något annat provokativt.
Citera
2026-05-31, 17:15
  #11
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NoTruce
Jag håller med TS om i princip allt. Dock talar han/hon om åsiktsfrihet. Den måste ju även gälla de här skribenterna, eller hur? Det man kan göra är att låta plånboken snacka och inte köpa Expressens produkter. Det lär ju inte vara någon nyhet var de officiellt står vad gäller amerikansk politik i allmänhet och Trump i synnerhet.

Visst, jag är för åsiktsfrihet, ingen tvekan om det. Men det vore någon gång roligt att få läsa om en svensk tidning som uttrycker sig positivt om USA eller Trump.... men det kommer väl knappast hända.
Citera
2026-05-31, 17:17
  #12
Medlem
Disneylovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KruciKrux
Jag kommer att se det mesta av själva matcherna och hoppa studio-snacket, det gäller både svt och tv4.
För att få information innan kan med fördel använda match-trådarna här på Flashback, där finns det en hel del kunniga användare.

De som inte vill titta pga. Trump borde ju rimligtvis inte heller hålla på Sverige då vi har en Tidö vid makten nu?

Du gör helt rätt att hoppa studiosnacket. Det är ju själva spelet man vill åt, inte vad någon kommentator tycker om USA och deras politik.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in