2026-05-31, 12:04
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jan-A
Håller med. Området är väldigt trevligt planerat.
Har vänner som växt upp här och vars föräldrar bor kvar.
Kista är betydligt trevligare planerat än tex Rinkeby, Husby och Tensta.
Inte alls lika monotont och mer grönska och mer blandad bebyggelse.
Problemet är just närheten till nämnda övriga förorter och mängden invandrare från Mellanöstern och Afrika.

Skulle iof inte klassa områdena som dåligt planerade. Trafiksepareingen är väldigt bra tycker jag. Till stor del är områdena väldigt välplanerade men man gjorde ett par fatala misstag.
Man byggde för höga hus och allt för upprepande staplade i rader.
Man skulle betydligt mer apat efter många av de gemytliga flerbostadshusområden som byggdes på 40-50-talet.

En ganska bra sammanfattning. Det stora problemet i Kista bostadsområde har varit att det är nära till diverse getton och betydligt längre till de normala områden som faktiskt finns i närheten. Att t-banan förlängs och tvärbanan byggs har potential att göra skillnad. Det gör Kista påtagligt mer hopbyggt med normala områden.
Senast redigerad av Perdidos 2026-05-31 kl. 12:07.
Citera
2026-05-31, 12:15
Medlem
analkings avatar
Ett fatalt misstag var när kista blev ett eget postnummer där problemorterna husby rinkeby osv drogs med och de politikst korrekta trodde kista skulle dra upp rinkeby husby osv. Blev tvärtom att kista drogs ned i skiten. Pragmatiskt det funkar ej med arabisk och afrikansk invandring o moderna välfärdssamhällen
Citera
2026-05-31, 12:16
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Kistas förfall är det direkta resultatet av 90-talets nyliberala systemskifte. När kommun och stat slutade planera stadsdelar som integrerade helheter och istället överlät utvecklingen till marknadskrafterna skapades en sårbar monokultur. Solnas "framgång" handlar om aggressiv skattedumpning. En osolidarisk policy som flyttar runt problemen inom regionen istället för att lösa dem.

Ericssons historiska tillväxt byggdes på statliga monopolkontrakt (Televerket), skattefinansierad infrastruktur och offentligt utbildad spetskompetens. När kapitalet nu flyttar privatiserar de vinsterna och dumpar de sociala kostnaderna och den tomma infrastrukturen i knät på skattebetalarna.

Du sätter faktiskt fingret på exakt det som är felet, men drar fel slutsats. Det faktum att IT-sektorn och lokalbefolkningen är totalt bortkopplade från varandra är nyliberal stadsplanering i ett nötskal. Folkhemmets stadsdelar (som de tidiga ABC-städerna) byggdes för att arbete, bostad och centrum skulle hänga ihop klassöverskridande. Kista byggdes som ett segregerat luftslott: glaskontor för välbetalda pendlare på dagen, och ett eftersatt bostadsområde för arbetarklassen på kvällen.

Den sociala oron, personrånen och otryggheten i centrum är direkta konsekvenser av att folkhemmets universella välfärd, stabila skola och bostadsförsörjning har monterats ner till förmån för marknadslösningar. Kriminalitet frodas i de socioekonomiska klyftor som uppstår när staten abdikerar från sitt planeringsansvar.
Märks att det är val, Marx plockas fram. Sedan får han lyckligtvis sova i 4 år, Sverige skulle bli Sovjet under Marx lära med noll företagare och noll framtid.

Den sociala otryggheten började accelerera 2014 när (s) tog över, "i mitt EU bygger vi inga murar" ideologiskt bullshit som nästan förstörde Sverige, men alla vet det och och dina floskler flyger lika bra som stekta sparvar.

Du har aldrig ens varit i Kista. Jag har jobbat där i 5 år. Sitter ensam på ditt rum och funderar på Marx och solidaritet, två absoluta motsatser, medans du knappt betalar skatt eller skapar företag. Bra entreprenörer som John Ericsson på 1800-talet skapade däremot arbetstillfällen åt 1M människor.

Jag är entreprenör och betalade 1.4Mkr i skatt förra året. Alltså en sådan som du föraktar och motarbetar. Vilken tur för Sverige att det är jag som har makten, inte du.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2026-05-31 kl. 12:26.
Citera
2026-05-31, 12:50
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Jag skulle nog våga påstå att de flesta har det inte så, utan betalar i blod bara för att bo någonstans. De hade inte ens valt dessa alternativ om det fanns vettiga boenden annorstädes eller försörjning.
Så men så är det ju, de flesta i Sverige bor inte där.
Men de flesta har garanterat valt att bo specifikt där för de värden området erbjuder.
Men har man en högre utbildning, ett intressant och välbetalt jobb i Stockholmsområdet så är det mångas dröm att bo där. Mina kollegor, vänner och släkt är knappast unika undantag innanför tullarna.
Visst finns det många andra fina platser i Sverige att bo på. Men ofta får man då välja bort karriärmöjligheter, intressanta arbetstillfällen och utbudet av restauranger och nöjen.
Citera
2026-05-31, 13:26
Medlem
Citat:
Så men så är det ju, de flesta i Sverige bor inte där.
Men de flesta har garanterat valt att bo specifikt där för de värden området erbjuder.
Men har man en högre utbildning, ett intressant och välbetalt jobb i Stockholmsområdet så är det mångas dröm att bo där. Mina kollegor, vänner och släkt är knappast unika undantag innanför tullarna.
Visst finns det många andra fina platser i Sverige att bo på. Men ofta får man då välja bort karriärmöjligheter, intressanta arbetstillfällen och utbudet av restauranger och nöjen.

Vilket inte är så imponerande ändå även i Stockholm och bo i Kista kontra bo som en människa. Det är snarare så att folk har migrerat till Stockholm för det är ont om arbeten överallt i landet och försörjningsmöjligheter. Kista är ju dessutom ett sunkhål och jag tror inte det handlar så mycket om att folk väljer, utan vad de måste göra för att få sina liv att gå ihop, även med välbetalda arbeten och de som inte har just det, har inte särskilt många val alls.
Citera
2026-05-31, 13:55
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av avhandla
Vilket inte är så imponerande ändå även i Stockholm och bo i Kista kontra bo som en människa. Det är snarare så att folk har migrerat till Stockholm för det är ont om arbeten överallt i landet och försörjningsmöjligheter. Kista är ju dessutom ett sunkhål och jag tror inte det handlar så mycket om att folk väljer, utan vad de måste göra för att få sina liv att gå ihop, även med välbetalda arbeten och de som inte har just det, har inte särskilt många val alls.
Ja de flesta som bor i Stockholm har migrerat hit från glesbygd och andra mindre städer i Sverige. Antingen själva eller föräldrar/far/morföräldrar några steg bakåt.
Pga av att det är i städerna de nya näringarna har vuxit fram när jordbruk, skogsbruk, gruvnäring mfl har effektiviserats.
Jobbar man då i Stockholm så kan man välja att bo innanför tullarna och promenera till jobbet, ta tuben dit. Eller så bor man 10-50km utanför tullarna och pendlar in.
Båda boendeformerna har ju sina för och nackdelar.
Citera
2026-05-31, 15:14
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
En ganska bra sammanfattning. Det stora problemet i Kista bostadsområde har varit att det är nära till diverse getton och betydligt längre till de normala områden som faktiskt finns i närheten. Att t-banan förlängs och tvärbanan byggs har potential att göra skillnad. Det gör Kista påtagligt mer hopbyggt med normala områden.

Citat:
Ja de flesta som bor i Stockholm har migrerat hit från glesbygd och andra mindre städer i Sverige. Antingen själva eller föräldrar/far/morföräldrar några steg bakåt.
Pga av att det är i städerna de nya näringarna har vuxit fram när jordbruk, skogsbruk, gruvnäring mfl har effektiviserats.
Jobbar man då i Stockholm så kan man välja att bo innanför tullarna och promenera till jobbet, ta tuben dit. Eller så bor man 10-50km utanför tullarna och pendlar in.
Båda boendeformerna har ju sina för och nackdelar.

Nu är ju saken den att de flesta som bor på kungsholmen har ju längre tid till fridhemsplan än om du tar tbanan från kista
Citera
2026-05-31, 16:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Märks att det är val, Marx plockas fram. Sedan får han lyckligtvis sova i 4 år, Sverige skulle bli Sovjet under Marx lära med noll företagare och noll framtid.

Den sociala otryggheten började accelerera 2014 när (s) tog över, "i mitt EU bygger vi inga murar" ideologiskt bullshit som nästan förstörde Sverige, men alla vet det och och dina floskler flyger lika bra som stekta sparvar.

Du har aldrig ens varit i Kista. Jag har jobbat där i 5 år. Sitter ensam på ditt rum och funderar på Marx och solidaritet, två absoluta motsatser, medans du knappt betalar skatt eller skapar företag. Bra entreprenörer som John Ericsson på 1800-talet skapade däremot arbetstillfällen åt 1M människor.

Jag är entreprenör och betalade 1.4Mkr i skatt förra året. Alltså en sådan som du föraktar och motarbetar. Vilken tur för Sverige att det är jag som har makten, inte du.

Du framhåller dig själv , ok
Men 1,4 miljoner i skatt som entreprenör
När jag var entreprenör så var 1,4 miljoner vad jag betalade per månad
utan att förhäva mig i media
En ny Garantipensionär grattis
Citera
2026-05-31, 16:58
Medlem
Jan-As avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking
Nu är ju saken den att de flesta som bor på kungsholmen har ju längre tid till fridhemsplan än om du tar tbanan från kista
Varför ska man just till Fridhemsplan? På Kungsholmen finns redan ett stort utbud.
Och vem fasen bosätter sig frivilligt i Kista om man har möjlighet att köpa en lägenhet innanför tullarna.... Inte jag iaf.
Citera
2026-05-31, 17:05
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av analking

Exakt. Just detta gör att jag inte är så orolig för Kista trots allt. Det behövs en rejäl satsning för att locka nya aktörer till alla tomma ytor. Om de bara byggs om och får konkurrenskraftig hyra kommer det alltså lösa sig. På det viset kan det vara bra med en såpass total kris som det faktiskt handlar om nu. Alla förstår att det kommer att krävas förändring.
Citera
2026-05-31, 17:13
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Varför ska man just till Fridhemsplan? På Kungsholmen finns redan ett stort utbud.
Och vem fasen bosätter sig frivilligt i Kista om man har möjlighet att köpa en lägenhet innanför tullarna.... Inte jag iaf.

Om man ska bo i lägenhet så är Kista en aning sunkigt. Det är bättre än övriga Järvafältet men ändå inget riktigt attraktivt. Att bo i småhus i Kista är betydligt bättre. Det är ganska ovanligt att kunna bo i relativt stora hus med låg boendekostnad och gångavstånd till t-banan. Servicenivån lokalt är också bra. Det mesta finns nära.
Citera
2026-06-01, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Exakt. Just detta gör att jag inte är så orolig för Kista trots allt. Det behövs en rejäl satsning för att locka nya aktörer till alla tomma ytor. Om de bara byggs om och får konkurrenskraftig hyra kommer det alltså lösa sig. På det viset kan det vara bra med en såpass total kris som det faktiskt handlar om nu. Alla förstår att det kommer att krävas förändring.

Varför skulle någon just vilja göra det när anledningen verkar vara alltför märkliga människor bor där så företagen flyttar därifrån(om man får tro denna tråd).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in