Citat:
Ursprungligen postat av
folkgemenskap
Kistas förfall är det direkta resultatet av 90-talets nyliberala systemskifte. När kommun och stat slutade planera stadsdelar som integrerade helheter och istället överlät utvecklingen till marknadskrafterna skapades en sårbar monokultur. Solnas "framgång" handlar om aggressiv skattedumpning. En osolidarisk policy som flyttar runt problemen inom regionen istället för att lösa dem.
Ericssons historiska tillväxt byggdes på statliga monopolkontrakt (Televerket), skattefinansierad infrastruktur och offentligt utbildad spetskompetens. När kapitalet nu flyttar privatiserar de vinsterna och dumpar de sociala kostnaderna och den tomma infrastrukturen i knät på skattebetalarna.
Du sätter faktiskt fingret på exakt det som är felet, men drar fel slutsats. Det faktum att IT-sektorn och lokalbefolkningen är totalt bortkopplade från varandra är nyliberal stadsplanering i ett nötskal. Folkhemmets stadsdelar (som de tidiga ABC-städerna) byggdes för att arbete, bostad och centrum skulle hänga ihop klassöverskridande. Kista byggdes som ett segregerat luftslott: glaskontor för välbetalda pendlare på dagen, och ett eftersatt bostadsområde för arbetarklassen på kvällen.
Den sociala oron, personrånen och otryggheten i centrum är direkta konsekvenser av att folkhemmets universella välfärd, stabila skola och bostadsförsörjning har monterats ner till förmån för marknadslösningar. Kriminalitet frodas i de socioekonomiska klyftor som uppstår när staten abdikerar från sitt planeringsansvar.
Märks att det är val, Marx plockas fram. Sedan får han lyckligtvis sova i 4 år, Sverige skulle bli Sovjet under Marx lära med noll företagare och noll framtid.
Den sociala otryggheten började accelerera 2014 när (s) tog över, "i mitt EU bygger vi inga murar" ideologiskt bullshit som nästan förstörde Sverige, men alla vet det och och dina floskler flyger lika bra som stekta sparvar.
Du har aldrig ens varit i Kista. Jag har jobbat där i 5 år. Sitter ensam på ditt rum och funderar på Marx och solidaritet, två absoluta motsatser, medans du knappt betalar skatt eller skapar företag. Bra entreprenörer som John Ericsson på 1800-talet skapade däremot arbetstillfällen åt 1M människor.
Jag är entreprenör och betalade 1.4Mkr i skatt förra året. Alltså en sådan som du föraktar och motarbetar. Vilken tur för Sverige att det är jag som har makten, inte du.