Ordet väl stavas med tre bokstäver. Jag skulle gärna skjuta vildsvin om markägarna lät mig göra det utan att betala avgift. Bor för tillfället i Södermanland och det finns många svin som förstör skördarna.
Det är knappast vildsvinen som orsakar dom problem som vi har i samhället idag. Förmodligen en omskrivning för dom som hatar grisar och fläsk. Val eller inte.
" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.
Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "
Det är ett smart utspel, sannolikt koordinerat med C:s utspel om marknadshyror för ett par dagar sedan.
C löser plötsligt ut ett potentiellt problem för S, och S kommer med ett förslag som i stort sett varenda bonde och "glesbygdsbo" gillar, och förstås C. Och underförstått är att inte ens behövs nåt "låst block", man kan ju komma överens i alla fall...
" Socialdemokraterna vill minska antalet vildsvin kraftigt från dagens cirka 300 000 till några tusen.
Partiet anser att det krävs ett nationellt mål för hur många vildsvin det ska få finnas.
S anser att Sverige ska ligga på samma nivå som övriga nordiska länder. "
Halvering för att minska trafikolyckor är jag positiv till men redan där kommer svinen vara mycket mer skygga och svårskjutna.
Bra sossarna i några frågor kan titta på hur våra grannländer gjort och inte uppfinna egna lösningar hela tiden.
SD jägare älskar väl att skjuta och ha vapenvård? Dom lär inte protestera.
Orealistiskt, populistiskt, sensationellt förslag.
Domesticerade svin blir fullt vilda på en generation, fysiologi och beteende förändras omedelbart pga epigenetisk aktivering.
Vildsvinen i skogen verkar vara smartare än grisarna på Rosenbad
Det vill alla väljare i alla partier, förutom kanske miljöpartister, så det blir nog svårt att se detta utspel som något ”valfläsk” som andra kommer att sätta sig emot.
Haha, hur tänkte de att det skulle gå till rent praktiskt?
Man gillrar fällor. Sen skjuter man de grisar som fastnar i fällan och upprepar tills inga fler grisar fastnar i fällan. Eller så ges natriumnitrit i fällan och då dör grisen inom några timmar. Man skall alltså inte skicka ut jägare i skogen med gevär och frijaga 300000 vildsvin.