2026-05-31, 14:59
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Om man nu stängde av strömmen är det ju sjukt att det tog 2,5h att få ut folk. Om det inte är någon ström längs med rälsen är det ju bara att leda ut folk. Låter som att det var nån jävla praktikant som satt och bestämde denna dag.
Nu tog det ju bevisligen 1h20m innan evakuering påbörjades. Att det tar en timme till innan siste man är ute är en tidningsanka
Citera
2026-05-31, 14:59
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Stäng in din mormor i ett rum i 2,5h och garva när hon pissar ner sig. Du verkar vara en härlig människa.

Min mormor är sedan länge död men inte var hon så vek som fjollträskare!
Citera
2026-05-31, 15:04
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Nu tog det ju bevisligen 1h20m innan evakuering påbörjades. Att det tar en timme till innan siste man är ute är en tidningsanka

Det är ändå ALLDELES för lång tid.
Citera
2026-05-31, 15:08
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Min mormor är sedan länge död men inte var hon så vek som fjollträskare!

Men var har du fått att det just var 08or som pissade ner sig ifrån då, var ju liksom ett gäng med turister och läppar i stan igår?

SVT......

Citat:
Det är just nu stora störningar på gröna och röda tunnelbanelinjen i Stockholm efter tekniskt fel, respektive växelfel.

Senast redigerad av halaltarzan 2026-05-31 kl. 15:11.
Citera
2026-05-31, 15:10
Medlem
FallerIfallerAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Men var har du fått att det just var 08or som pissade ner sig, var ju liksom ett gäng med turister och läppar i stan igår?

SVT......

Jag kollade när fjollträskare grät ut i tv hur hemskt det var!
Citera
2026-05-31, 15:12
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FallerIfallerA
Jag kollade när fjollträskare grät ut i tv hur hemskt det var!

Jo, det såg jag också, men det var väl ingen som sa att de pissat ner sig?
Citera
2026-05-31, 15:12
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Det är ändå ALLDELES för lång tid.
Nej, det är det inte. Det är rimligt. Första minuterna går åt till att stanna trafiken. Första 20 minuterna försvinner antagligen på felsökning, trafikbilen skickas omgående men fördröjs av Maraton. Det var stopp i trafiken en gång under Midnattsloppet där trafikbilen tog 40 minuter från Liljeholmen till Mariatorget.

Men, man försöker undvika evakuering i det längsta om man kan kicka igång tåget. I just detta fall var felet så pass allvarligt och oväntat att man antagligen förväntat sig ett annat svar än det som man fick.

Så en timme är fullt rimligt, oavsett vad du tycker och det handlar om säkerhet. Folk saknar folkvett och kan inte bete sig, vilket är ännu något man måste ta höjd för och säkra vissa saker. Att de som sitter kvar i 2,5h klagar förstår jag, men om utrymningen hade påbörjats vid 2,5h så hade de sista varit ute efter 4h. Sånt tänker inte pressen på förstås.

Om batteriet var av så går antagligen HVAC ner till minimifunktion eller stängs av (vet inte exakt hur C30 funkar), så det är mer trängande att få ut de som är i den trasiga vagnen.
Citera
2026-05-31, 15:17
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Nej, det är det inte. Det är rimligt. Första minuterna går åt till att stanna trafiken. Första 20 minuterna försvinner antagligen på felsökning, trafikbilen skickas omgående men fördröjs av Maraton. Det var stopp i trafiken en gång under Midnattsloppet där trafikbilen tog 40 minuter från Liljeholmen till Mariatorget.

Men, man försöker undvika evakuering i det längsta om man kan kicka igång tåget. I just detta fall var felet så pass allvarligt och oväntat att man antagligen förväntat sig ett annat svar än det som man fick.

Så en timme är fullt rimligt, oavsett vad du tycker och det handlar om säkerhet. Folk saknar folkvett och kan inte bete sig, vilket är ännu något man måste ta höjd för och säkra vissa saker. Att de som sitter kvar i 2,5h klagar förstår jag, men om utrymningen hade påbörjats vid 2,5h så hade de sista varit ute efter 4h. Sånt tänker inte pressen på förstås.

Om batteriet var av så går antagligen HVAC ner till minimifunktion eller stängs av (vet inte exakt hur C30 funkar), så det är mer trängande att få ut de som är i den trasiga vagnen.

Om strömmen är av så är det bara att gå till närmsta station. En vanlig spärrvakt som finns på varje station kan väl leda ut folk? Att det ska ta 2,5h är helt jävla sjukt.
Citera
2026-05-31, 15:23
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Om strömmen är av så är det bara att gå till närmsta station. En vanlig spärrvakt som finns på varje station kan väl leda ut folk? Att det ska ta 2,5h är helt jävla sjukt.
Är du läskunnig?

Du utgår ifrån att du är en normalperson som på sin höjd har en liten handväska på dig. Folk har panik, folk bråkar för att de måste lämna resväskor, barnvagnar, en moster i rullstol o s v. Det handlar om ett antal hundra människor som ska koordineras för att smärtfritt för alla inblandade kunna gå smidigt och effektivt. Det finns människor som är rädda för att gå ner för en stege, andra som inte kan fysiskt göra det, andra är rädda för tunnlar.

Om det finns femhundra personer i tåget finns det femhundra aber att förhålla sig till.

Det finns egentligen ingenting som hindrar dig från att nödöppna en dörr och knalla bort till närmaste station på egen risk. Men det farliga med detta är att långt ifrån alla har folkvett att ta ansvar för sina handlingar, går vilse, snubblar och slår huvudet i rälen och avlider (ja, det har hänt).
Senast redigerad av grungewhore 2026-05-31 kl. 15:26.
Citera
2026-05-31, 15:35
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/har-gar-stockholm-marathon-sl-varnar-for-trippelkaos/

"Maraton, stormatch i Allsvenskan och signalfel i tunnelbanan.
Trafiksituationen i Stockholm är kaotisk på lördagen."

"Flera tunnelbaneresenärer har suttit fast i tunnelbanan sedan 13-tiden. Många är riktigt sura. "

"– Poliserna har precis kommit på, så nu har de börjat evakuera. Jag har suttit i 2,5 timmar."

"– De har börjat evakuera längst fram. Vi har snart varit här i tre timmar. Jag ser folk som har kissat på sig. Trist att se, säger en resenär. "

Det är lite spännande att åka kollektivt! Man vet aldrig vad som händer när man måste beblanda sig med andra människor.

Stöket på Röda linjen fortsätter tydligen idag också.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1468639&utm_source=iosapp&utm_m edium=share

Citat:
På röda linjen har ett tekniskt fel gjort att flera avgångar ställts in.
På gröna linjen är det förseningar och oregelbunden trafik på grund av ett växelfel.
Enligt prognosen för röda linjen ska trafiken kunna återgå till det normala vid 19.30-tiden, men för gröna linjen finns i nuläget ingen prognos, enligt SL.
Citera
2026-05-31, 15:38
Medlem
JeffDaviss avatar
Citat:
Är du läskunnig?

Du utgår ifrån att du är en normalperson som på sin höjd har en liten handväska på dig. Folk har panik, folk bråkar för att de måste lämna resväskor, barnvagnar, en moster i rullstol o s v. Det handlar om ett antal hundra människor som ska koordineras för att smärtfritt för alla inblandade kunna gå smidigt och effektivt. Det finns människor som är rädda för att gå ner för en stege, andra som inte kan fysiskt göra det, andra är rädda för tunnlar.

Om det finns femhundra personer i tåget finns det femhundra aber att förhålla sig till.

Det finns egentligen ingenting som hindrar dig från att nödöppna en dörr och knalla bort till närmaste station på egen risk. Men det farliga med detta är att långt ifrån alla har folkvett att ta ansvar för sina handlingar, går vilse, snubblar och slår huvudet i rälen och avlider (ja, det har hänt).

Folk som dagligen åker tunnelbana är fullt kapabla att gå några hundra meter längs en räls. Och om någon enstaka person är ”rädd för tunnlar” så kan den personen bara stanna kvar på tåget. ALLA måste ju inte gå till nästa station.
Citera
2026-05-31, 15:40
Medlem
JymdKjams avatar
Citat:

Tänk också på att Miljöpartiet med alla medel ska få bort bilarna i staden (även elbilar) så folk handlar på IKEA och kommer med en pirra full med platta paket på t-banan nuförtiden. Men det är så vi vill ha det, tydligen…

Personligen jobbar jag stenhårt i det tysta med att avlasta kollektivtrafiken. Jag tar alltid min elbil (0% utsläpp) och kör mig själv och min familj överallt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in