2026-05-31, 13:32
Medlem
Custom_mades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Man kan också ställa en motfråga, om rap INTE är den mest kreativa, nyskapande och intelligenta musiken?

Vilken är det då?

Lär inte få många svar på den frågan...
Den elektroniska scenen utvecklas hela tiden!
Citera
2026-05-31, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BrotherClark
Att genren kallar sig själv progressiv betyder inte att alla band som ingår i den gör några bannbrytande musikaliska genombrott. Hiphopen har utvecklats enormt och omfattar idag så många stilar och subgenrer att man nästan skulle behöva doktorera på ämnet för att tillskansa sig en god insyn. Att du avfärdar hela genren med att den är rytmiskt monoton och saknar språklig finess ger intrycket att du inte har lagt särskilt mycket tid på att sätta dig in i hiphopens brokiga genreträd.

Den ''progressiva'' rocken som du nämner är däremot (ofta) fast förankrade i det formatet deras förgångare etablerade på sextiotalet. Visst, meshuggah var ganska nydanande när de lanserade sitt sound för sisådär 30 år sedan. Sedan dess har de fortsatt skriva musik med riff som bygger på rytmiska förskjutningar enligt ungefär samma mall och sound.

Nu gillar jag både hiphop och progg, men vill ändå hävda att sk. progressiv rock/metal inte är mer banbrytande än hiphop om man ser till vad som produceras idag och hur de båda genrerna utvecklats.

Visst utvecklas även hiphop/rap det är det nog ingen som bestrider.

Men att påstå att exempelvis Opeth följer några invanda mallar från 60 talet är inte bara dumt, det är verklighetsfrånvänt. Det är ofta oförusägbara och udda acordföljder (till och med nya "påhittade"
akord) ovanliga tidssignaturer och rytm, bland annat polyrytmik. Många känslomässiga och tempomässiga förändringar och så vidare. Generellt sedda av andra musiker som oerhört komplex och tekniskt avancerad musik.

Vad gäller Meshugga så fins det dedikerade kurser i Meshugga rytmik på högt ansedda musikutbildningar som oftast utbildar symfoniker.

Med det sagt så är det till sist och syvene en fråga om smak. Vi blir alla saliga på olika musik.
Citera
2026-05-31, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug69
Visst utvecklas även hiphop/rap det är det nog ingen som bestrider.

Men att påstå att exempelvis Opeth följer några invanda mallar från 60 talet är inte bara dumt, det är verklighetsfrånvänt. Det är ofta oförusägbara och udda acordföljder (till och med nya "påhittade"
akord) ovanliga tidssignaturer och rytm, bland annat polyrytmik. Många känslomässiga och tempomässiga förändringar och så vidare. Generellt sedda av andra musiker som oerhört komplex och tekniskt avancerad musik.

Vad gäller Meshugga så fins det dedikerade kurser i Meshugga rytmik på högt ansedda musikutbildningar som oftast utbildar symfoniker.

Med det sagt så är det till sist och syvene en fråga om smak. Vi blir alla saliga på olika musik.

Just polyrytmik, tempoförskjutningar och växlingar mellan känslolägen är ju karaktäristiskt även för hiphop, även om det utförs annorlunda.

Mikael Åkerfeldt påstår själv att han till största del är självlärd och saknar djupare musikteoretisk skolning, vilket jag gissar bidrar till att mycket av opeths musik bygger på modala ackordsystem snarare än klassisk funktionsharmonik. Men med det sagt så finns alla dessa komponenter redan hos band från 60 och 70-talet (som också Åkerfeldt nämner som influenser i sitt låtskrivande).

Jag menar inte att Opeth eller andra liknande samtida band plagierar eller gör ointressant musik, tvärtom. Det är komplext och personligt och håller en hög, konstnärlig kvalitet. Min poäng är bara att de samtidigt följer en lång tradition utan att avvika särskilt mycket från sina föregångare. Vilket heller inte gör mig någonting.

Att det finns kurser som tar upp meshuggah låter rimligt, åtminstone för slagverkare. Deras rytmik bygger ju ofta på mönster liknande tex. Steve Reichs musik, så där finns mycket att hämta. Nyttigt att planka också om man vill slipa sitt rytmiska gehör.
Citera
2026-05-31, 15:22
Medlem
Usch nej
Citera
2026-05-31, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Droger? Våld? Bling bling? Typ..

Fast det där är ju inte sant överhuvudtaget utan bygger väl möjligtvis på fördomar, eller?

Det finns ju mängder med låtar som handlar om annat: YT: Allyawan - Samma som dig är bara ett exempel. Sen vet jag inte hur saker och ting skulle se ut man jämförde olika genrer med varandra. Jag tror du hittar låtar med samma typ av innehåll i texterna oavsett och tänker att väldigt mycket också har att göra med artisterna.

Nu tänker jag att "nyskapandet" och kreativiteten också beror på artist liksom huruvida musiken är "intelligent"... Tycker även det verkar väldigt trångsynt och begränsande att låta fördomar styra sina åsikter (observera att jag inte beskyller dig). Verkar liksom inte särskilt intelligent att utesluta saker för något man tror.

Att budskapet i den länkade låten inte går hem hos många flashbackanvändare är begripligt. Men inte sjutton tycks texten handla om droger, våld eller bling-bling? Typ...

Man kan ju gå längre och kika på gangsterrapparna i Kartellen och begrunda texten i introt till Ställ dig upp.
“Följ inte vår väg, lyssna och lär nu. Jag svär, många döda, många sitter – det är priset för den här skiten. Mord, isolering, bunker och mörker. Hör på mig, det är inte vad du söker. Tro på dig själv och fokusera. Ställ dig upp.”
Det är ju knappast en låt som förhärligar något av det du nämner och en bit in i låten blandas ju även tron på Gud in.
"En natt hade en man en dröm
Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud
På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram
Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter
Det ena spåret var hans och det andra var Guds
Men när den sista delen av hans liv framträdde såg han tillbaka på fortspåren i sanden
Då såg han att många gånger under hans livs vandring fanns det bara ett par fotspår
Han märkte också att detta inträffade under de mest ensamma och svåra perioderna av hans liv
Detta bekymrade honom verkligen
Och han frågade Gud om detta
Herre du sa den gång jag bestämmer mig för att följa dig att du aldrig skulle överge mig
Utan gå vid min sida hela vägen
Jag har märkt att under alla de svåraste tiderna i mitt liv har det bara funnits ett par fotspår
Jag kan inte förstå att du lämnade mig när jag behövde dig som mest
Herren svarade, mitt kära barn jag älskar dig
Och jag skulle aldrig lämna dig under prövning och lidande
När du bara såg ett par fotspår, då bar jag dig"
Det är uppenbart en tolkning av "Footprints in the sand" vars ursprung är omtvistat, men det oaktat känns det väl dumt att påstå att användandet av texten inte är kreativt eller intelligent? Nyskapande tror jag inte det är då många säkert gjort samma sak tidigare. Men poängen återigen är att inte mycket tycks förhärliga våld, droger eller bling-bling.
Senast redigerad av Mechila 2026-05-31 kl. 16:02.
Citera
2026-05-31, 16:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Fast det där är ju inte sant överhuvudtaget utan bygger väl möjligtvis på fördomar, eller?

Det finns ju mängder med låtar som handlar om annat: YT: Allyawan - Samma som dig är bara ett exempel. Sen vet jag inte hur saker och ting skulle se ut man jämförde olika genrer med varandra. Jag tror du hittar låtar med samma typ av innehåll i texterna oavsett och tänker att väldigt mycket också har att göra med artisterna.

Nu tänker jag att "nyskapandet" och kreativiteten också beror på artist liksom huruvida musiken är "intelligent"... Tycker även det verkar väldigt trångsynt och begränsande att låta fördomar styra sina åsikter (observera att jag inte beskyller dig). Verkar liksom inte särskilt intelligent att utesluta saker för något man tror.

Att budskapet i den länkade låten inte går hem hos många flashbackanvändare är begripligt. Men inte sjutton tycks texten handla om droger, våld eller bling-bling? Typ...

Man kan ju gå längre och kika på gangsterrapparna i Kartellen och begrunda texten i introt till Ställ dig upp.
“Följ inte vår väg, lyssna och lär nu. Jag svär, många döda, många sitter – det är priset för den här skiten. Mord, isolering, bunker och mörker. Hör på mig, det är inte vad du söker. Tro på dig själv och fokusera. Ställ dig upp.”
Det är ju knappast en låt som förhärligar något av det du nämner och en bit in i låten blandas ju även tron på Gud in.
"En natt hade en man en dröm
Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud
På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram
Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter
Det ena spåret var hans och det andra var Guds
Men när den sista delen av hans liv framträdde såg han tillbaka på fortspåren i sanden
Då såg han att många gånger under hans livs vandring fanns det bara ett par fotspår
Han märkte också att detta inträffade under de mest ensamma och svåra perioderna av hans liv
Detta bekymrade honom verkligen
Och han frågade Gud om detta
Herre du sa den gång jag bestämmer mig för att följa dig att du aldrig skulle överge mig
Utan gå vid min sida hela vägen
Jag har märkt att under alla de svåraste tiderna i mitt liv har det bara funnits ett par fotspår
Jag kan inte förstå att du lämnade mig när jag behövde dig som mest
Herren svarade, mitt kära barn jag älskar dig
Och jag skulle aldrig lämna dig under prövning och lidande
När du bara såg ett par fotspår, då bar jag dig"
Det är uppenbart en tolkning av "Footprints in the sand" vars ursprung är omtvistat, men det oaktat känns det väl dumt att påstå att användandet av texten inte är kreativt eller intelligent? Nyskapande tror jag inte det är då många säkert gjort samma sak tidigare. Men poängen återigen är att inte mycket tycks förhärliga våld, droger eller bling-bling.
Är väl inga fördomar när jag har hört det i texterna 🤔

Edit: + sitta i fängelse, partyn (skrev jag det?) sjunger dom om..
Senast redigerad av MissAjDiHiDi 2026-05-31 kl. 16:28.
Citera
2026-05-31, 16:41
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quandmeme
Om vi tittar på låtsnickeri, användande av samplingar, sång, rap, samarbeten mellan artister, texter/poesi, rim, musikvideos, liveframträdanden osv. ?

Jag anser nog att ingen musikstil kan vara den mest nyskapande eller intelligenta. Om en artist är nyskapande och kreativ så blir musiken det oavsett vilken musikstil han/hon verkar i. Man kan vara lika kreativ och nyskapande inom klassisk musik eller jazz som inom synth, metal eller hiphop - det beror inte på genren - det beror på artisten. (Orkade inte läsa tråden så ber om ursäkt om 20 personer redan sagt detsamma)
Citera
2026-05-31, 16:42
Medlem
Mest Eklektiska musiken iaf

Allt är ju inte gangsterrap lika lite som allt i hårdrocken är black metal.
Lättare att fånga strålkastarljuset från media med kontroveriella teman däremot.

Men generellt är det väl lite som punk det ska vara lätt att komma in i och något även för den som inte gått musikskola.
Citera
2026-05-31, 16:44
Medlem
🤣nej🤣
Citera
2026-05-31, 16:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissAjDiHiDi
Är väl inga fördomar när jag har hört det i texterna 🤔

Edit: + sitta i fängelse, partyn (skrev jag det?) sjunger dom om..

Ja, men det finns ju fler artister än Jean Banan och Markoolio.
Citera
2026-05-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Den elektroniska scenen utvecklas hela tiden!

Hur då
Citera
2026-05-31, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Custom_made
Haha fuck no! Har du ens hört dagens "rappare"?

Rap/hiphop är ju lika mkt om inte MER attityd och yta än faktiskt musik...

Ja jag har hört dagens rappare, tyvärr har inte du det vilket ändå inte hindrar dig från att låtsas som att du vet vad du pratar om.

Ganska trist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in