Citat:
Ursprungligen postat av
MissAjDiHiDi
Droger? Våld? Bling bling? Typ..
Fast det där är ju inte sant överhuvudtaget utan bygger väl möjligtvis på fördomar, eller?
Det finns ju mängder med låtar som handlar om annat:
YT: Allyawan - Samma som dig är bara ett exempel. Sen vet jag inte hur saker och ting skulle se ut man jämförde olika genrer med varandra. Jag tror du hittar låtar med samma typ av innehåll i texterna oavsett och tänker att väldigt mycket också har att göra med artisterna.
Nu tänker jag att "nyskapandet" och kreativiteten också beror på artist liksom huruvida musiken är "intelligent"... Tycker även det verkar väldigt trångsynt och begränsande att låta fördomar styra sina åsikter (observera att jag inte beskyller dig). Verkar liksom inte särskilt intelligent att utesluta saker för något man
tror.
Att budskapet i den länkade låten inte går hem hos många flashbackanvändare är begripligt. Men inte sjutton tycks texten handla om droger, våld eller bling-bling? Typ...
Man kan ju gå längre och kika på gangsterrapparna i Kartellen och begrunda texten i introt till
Ställ dig upp.
“Följ inte vår väg, lyssna och lär nu. Jag svär, många döda, många sitter – det är priset för den här skiten. Mord, isolering, bunker och mörker. Hör på mig, det är inte vad du söker. Tro på dig själv och fokusera. Ställ dig upp.”
Det är ju knappast en låt som förhärligar något av det du nämner och en bit in i låten blandas ju även tron på Gud in.
"En natt hade en man en dröm
Han drömde att han gick längs en strand tillsammans med Gud
På himlen trädde plötsligt händelser från hans liv fram
Han märkte att vid varje period i livet fanns spår i sanden av två par fötter
Det ena spåret var hans och det andra var Guds
Men när den sista delen av hans liv framträdde såg han tillbaka på fortspåren i sanden
Då såg han att många gånger under hans livs vandring fanns det bara ett par fotspår
Han märkte också att detta inträffade under de mest ensamma och svåra perioderna av hans liv
Detta bekymrade honom verkligen
Och han frågade Gud om detta
Herre du sa den gång jag bestämmer mig för att följa dig att du aldrig skulle överge mig
Utan gå vid min sida hela vägen
Jag har märkt att under alla de svåraste tiderna i mitt liv har det bara funnits ett par fotspår
Jag kan inte förstå att du lämnade mig när jag behövde dig som mest
Herren svarade, mitt kära barn jag älskar dig
Och jag skulle aldrig lämna dig under prövning och lidande
När du bara såg ett par fotspår, då bar jag dig"
Det är uppenbart en tolkning av "Footprints in the sand" vars ursprung är omtvistat, men det oaktat känns det väl dumt att påstå att användandet av texten inte är kreativt eller intelligent? Nyskapande tror jag inte det är då många säkert gjort samma sak tidigare. Men poängen återigen är att inte mycket tycks förhärliga våld, droger eller bling-bling.