2026-05-31, 11:54
  #25
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Egentligen inte - tyvärr. För retorik handlar ju bara om konsten att övertyga; inte nödvändigtvis om att göra det med ett korrekt språkbruk.
Då har du nog inte förstått vad retorik är.
Citera
2026-05-31, 11:55
  #26
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du blandar ihop den tekniska betydelsen av ordet med hur det används i vanligt språk. “Att vinna ett argument” är ett etablerat idiom och ingen blir förvirrad av det. På samma sätt som man kan “vinna en diskussion” utan att diskussionen bokstavligen är en tävling. Språk fungerar inte som en juridisk definitionslista.

Jo men det är ju exakt det det gör. "Jag vann en diskussion" har samma tvärsäkerhetsdignitet som påståendet "jag vann ett brottmål" även om det givetvis kan råda delade meningar om vem som vunnit en diskussion.

Och här, små barn, ser vi vad som händer med en tant som inte har fått sex på ett halvår. It gets dark.
__________________
Senast redigerad av Berit85 2026-05-31 kl. 12:01.
Citera
2026-05-31, 11:57
  #27
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Då har du nog inte förstått vad retorik är.

Nej men jag är övertygad om att du ändå förstår vad jag försöker säga. Dokumentären följer ett gäng ungdomar som inte kan korrekt svenska, då de är uppväxta i förorten. Men de kan fortfarande vinna en regoriktävling, och även (tydligen) vinna ett argument.
Citera
2026-05-31, 12:00
  #28
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Jag tänker att om man inte förstår nyanserna i språket så förstår man inte vad motståndaren har sagt.

Och man kanske läser in betydelser som motståndaren aldrig sagt.

Att lägga ord mun sker ju redan för mycket. Risk för att det bara blir mer sådant tänker jag. Jag ser ju bara på våra diskussioner här.

Stark observation. Jag instämmer. Mitt personliga rekort i dumhet slogs just här på Flashback, i en "diskussion" där var tvungen att fråga min meningsmotståndare VAD hen pratade om, VEM vi pratade om, VAD hon menade och VARFÖR. Om jag fick svar på frågorna? Nej tyvärr, hon ansåg inte att jag var värd det.
Citera
2026-05-31, 12:01
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Jo men det är ju exakt det det gör. "Jag vann en diskussion" har samma tvärsäkerhetsdignitet som påståendet "jag vann ett brottmål" även om det givetvis kan råda dela meningar om vem som vunnit en diskussion.

Och här, små barn, ser vi vad som händer med en tant som inte har fått sex på ett halvår. It gets dark.
Du motsäger dig själv. Om “jag vann en diskussion” har en tydlig innebörd som folk förstår, då fungerar uttrycket språkligt. Att gränsdragningen ibland är subjektiv ändrar inte det. Man kan även diskutera vem som vann en fotbollsmatch om domaren gjorde fel, men ordet “vann” förlorar inte sin betydelse för det.
Citera
2026-05-31, 12:05
  #30
Medlem
grungewhores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej men jag är övertygad om att du ändå förstår vad jag försöker säga. Dokumentären följer ett gäng ungdomar som inte kan korrekt svenska, då de är uppväxta i förorten. Men de kan fortfarande vinna en regoriktävling, och även (tydligen) vinna ett argument.
Fast ett argument kan ju hållas med vilka språkbrister som helst så länge båda förstår vad den andre säger. Att de avslutar med "din mamma" kanske är ett argument som är starkt i orten, men kommer inte ta dem till Riksdagsnivå.

Har du aldrig kohandlat med någon i främmande land på pidgin liksom?
Citera
2026-05-31, 12:06
  #31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Argument är ett viktigt ord, med en specifik betydelse - som ju de flesta vuxna känner till:




Nu finns det ett nytt uttryck, slapat av unga Tiktok-skadade människor: "Att vinna ett argument."

Just nu diskuteras en dokumentär om en tävling i retorik (Debattmästarna - vad dokumentären heter vet jag ej) i Sveriges Radio morgonpasset.

Vad tycker ni om att en ung svensk person - som, ironiskt nog, tävlar i retorik - använder uttrycket "att vinna ett argument"?

Problemet enligt mig är tudelat:

1. Ett argument kan aldrig vinnas - det kan bara läggas fram.

2. Risken finns att folk blir förvirrade när ordet argument börjar användas för att beskriva bråk/debatt/diskussion - det betyder ju någonting helt annat på svenska.

Ska tillägga att även journalisten Margret Atladottir, en.äldre kvinna som talar fläckfri svenska, pratade om att "vinna ett ergument" i dagens program.

Jag får bilden framför sig att man har någon slags tävling och den som vinner får ett argument, som han sen kan använda i diskussionen. Eller möjligen att argumenten lottas ut - allt för att de stackars tic-toc-skadade skall kunna argumentera

Objektet för "vinna" kan ju både vara tävlingen (vinna Stockholms Maraton) man vinner och priset man får (vinna guld).
Citera
2026-05-31, 12:10
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Korrekt svenska är att vinna en argumentation.

Eller möjligtvis 'vinna med ett argument"
Citera
2026-05-31, 12:20
  #33
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Jag får bilden framför sig att man har någon slags tävling och den som vinner får ett argument, som han sen kan använda i diskussionen. Eller möjligen att argumenten lottas ut - allt för att de stackars tic-toc-skadade skall kunna argumentera

Objektet för "vinna" kan ju både vara tävlingen (vinna Stockholms Maraton) man vinner och priset man får (vinna guld).
Anders vann "guldargumentet". En spade i miniatyr i förgylld plast
Citera
2026-05-31, 13:37
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Nej, korrekt svenska är att vinna en diskussion. Ingen använder någonsin ordet argumentation (hoppas jag innerligen!). Bara för att ord finns betyder det inte att man behöver använda dem...

Mina högst personliga tolkningar. Bägge uttrycken är korrekta men med en liten nyansskillnad. En diskussion är något som sker mellan jämnbördiga parter i ett informellt sammanhang. Exempel, jag och en arbetskamrat kan diskutera ett antal lösningar på ett problem. Men om jag vill ta upp mitt förslag på lösning med någon högre upp i hierarkin som en chef eller styrelse kommer jag att argumentera för min lösning.

Det är såna hör små nyanser i språket man kan missa om man konsumerar media på andra språk än svenska.
Citera
2026-05-31, 14:36
  #35
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 16266
Du motsäger dig själv. Om “jag vann en diskussion” har en tydlig innebörd som folk förstår, då fungerar uttrycket språkligt. Att gränsdragningen ibland är subjektiv ändrar inte det. Man kan även diskutera vem som vann en fotbollsmatch om domaren gjorde fel, men ordet “vann” förlorar inte sin betydelse för det.

Nej det är ju exakt det jag säger. Ska vi säga att vi båda vann argumentet?
Citera
2026-05-31, 14:38
  #36
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av grungewhore
Fast ett argument kan ju hållas med vilka språkbrister som helst så länge båda förstår vad den andre säger. Att de avslutar med "din mamma" kanske är ett argument som är starkt i orten, men kommer inte ta dem till Riksdagsnivå.

Har du aldrig kohandlat med någon i främmande land på pidgin liksom?

Man ska aldrig säga aldrig.

Sa inte vänsterns partiledare något i dtil med "Hon kan suga min fuckin fitta" om Magdalena Andersson efter en debatt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in