2026-05-31, 11:05
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lillajag4ever
Överfört från engelskan och ingen (yngre) lyfter ett ögonbryn.

Precis som karaktär. RIP rollfigur. Möjligen får man höra på en vinprovning vilken karaktär en druva ger en viss produkt. Eller undantagsvis att en person har en (dålig) karaktär. Men vardagligt är det numera liktydigt med en spelad figur på vita duken. Äldre utgåvor av SAOL listade inte den beskrivningen.

Nja. Karaktär är en annan sak. Det ordet behövs. Rollfigur duger inte, och dessutom tar det inte bort meninfen från "karaktäristisk" eller att ett vin har karaktär.

Order argument behövs väl inte, i den nya meningen? Vi har ju redan diskussion, bråk och gräl.
Citera
2026-05-31, 11:06
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Är det inte en anglicism? På engelska heter det ju "to win an argument".

Jo det är helt uppenbarligen en anglicism. Och?
Citera
2026-05-31, 11:07
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hedningen001
Korrekt svenska är att vinna en argumentation.

Nej, korrekt svenska är att vinna en diskussion. Ingen använder någonsin ordet argumentation (hoppas jag innerligen!). Bara för att ord finns betyder det inte att man behöver använda dem...
Citera
2026-05-31, 11:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Argument är ett viktigt ord, med en specifik betydelse - som ju de flesta vuxna känner till:

Nu finns det ett nytt uttryck, slapat av unga Tiktok-skadade människor: "Att vinna ett argument."

Just nu diskuteras en dokumentär om en tävling i retorik (Debattmästarna - vad dokumentären heter vet jag ej) i Sveriges Radio morgonpasset.

Vad tycker ni om att en ung svensk person - som, ironiskt nog, tävlar i retorik - använder uttrycket "att vinna ett argument"?

Problemet enligt mig är tudelat:

1. Ett argument kan aldrig vinnas - det kan bara läggas fram.

2. Risken finns att folk blir förvirrade när ordet argument börjar användas för att beskriva bråk/debatt/diskussion - det betyder ju någonting helt annat på svenska.

Ska tillägga att även journalisten Margret Atladottir, en.äldre kvinna som talar fläckfri svenska, pratade om att "vinna ett ergument" i dagens program.

Jag tycker att det är ledsamt och tråkigt.
Citera
2026-05-31, 11:08
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Att vinna (en debatt) med ett argument.

Men vederbörande har kanske vunnit en tävling och fått ett argument i pris?

Avancerat skämt. Där fick du mig att skratta!
Citera
2026-05-31, 11:12
Medlem
De glömde väl ett "med" bara. Alla förstår vad de menar.
Citera
2026-05-31, 11:15
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Man behöver givetvis inte bli förbannad. Men man kan höja ett ögonbryn.
Att höja ett ögonbryn gärna så monokeln trillar ur, är ett svårslaget argument. 🧐
Citera
2026-05-31, 11:21
Medlem
Citat:
Nja. Karaktär är en annan sak. Det ordet behövs. Rollfigur duger inte, och dessutom tar det inte bort meninfen från "karaktäristisk" eller att ett vin har karaktär.

Order argument behövs väl inte, i den nya meningen? Vi har ju redan diskussion, bråk och gräl.
Rollfigur användes flitigt av skådespelare själva förr om åren, och jag vill påstå att alla förstod vad som avsågs. Dög alldeles utmärkt. Och som jag nämnde, i tidigare utgåvor av SAOL fanns *inte* den nya betydelsen av karaktär.

Flera betydelser: precis vad jag sa finns. Inte tu tal om annat. Det är skilda bruk. Ingen har hävdat att någon mening exkluderas från andra sammanhang. Själv använder jag konsekvent karaktEristik, även om båda alternativen tydligen anses korrekta.

Argument ser jag som dammig stofil ingen anledning att ändra bruket av, om det nu av någon märklig anledning kunde tolkas så.
Citera
2026-05-31, 11:29
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jcocker
Jag tycker att det är ledsamt och tråkigt.

Håller med! Framförallt känns det slarvigt. Jag har inget emot språkförändringar som känns genomtänkta och nödvändiga: snippa är ett utmärkt exempel.

Men sånna här slarviga förändringar... jag kommer osökt att tänka på det nya ordet "snippet". Så fruktansvärt. Igår hörde jag en fullvuxen man säga något om en snippet, helt i förbegående, som om det hade varit det mest naturliga saken i världen.

Snippet? NEJ. Ett klipp, ett kort klipp, en liten bit, en smakbit, ett smakprov, ett urval, ett urklipp. Säg vad som helst utom SNIPPET!!!
Citera
2026-05-31, 11:50
Medlem
Du blandar ihop den tekniska betydelsen av ordet med hur det används i vanligt språk. “Att vinna ett argument” är ett etablerat idiom och ingen blir förvirrad av det. På samma sätt som man kan “vinna en diskussion” utan att diskussionen bokstavligen är en tävling. Språk fungerar inte som en juridisk definitionslista.
Citera
2026-05-31, 11:52
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Att höja ett ögonbryn gärna så monokeln trillar ur, är ett svårslaget argument. 🧐

Det är också mitt (vårt?) enda.
Citera
2026-05-31, 11:53
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Egentligen inte - tyvärr. För retorik handlar ju bara om konsten att övertyga; inte nödvändigtvis om att göra det med ett korrekt språkbruk.
Jag tänker att om man inte förstår nyanserna i språket så förstår man inte vad motståndaren har sagt.

Och man kanske läser in betydelser som motståndaren aldrig sagt.

Att lägga ord mun sker ju redan för mycket. Risk för att det bara blir mer sådant tänker jag. Jag ser ju bara på våra diskussioner här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in