2026-05-31, 08:46
  #1
Medlem
Berit85s avatar
Argument är ett viktigt ord, med en specifik betydelse - som ju de flesta vuxna känner till:




Nu finns det ett nytt uttryck, slapat av unga Tiktok-skadade människor: "Att vinna ett argument."

Just nu diskuteras en dokumentär om en tävling i retorik (Debattmästarna - vad dokumentären heter vet jag ej) i Sveriges Radio morgonpasset.

Vad tycker ni om att en ung svensk person - som, ironiskt nog, tävlar i retorik - använder uttrycket "att vinna ett argument"?

Problemet enligt mig är tudelat:

1. Ett argument kan aldrig vinnas - det kan bara läggas fram.

2. Risken finns att folk blir förvirrade när ordet argument börjar användas för att beskriva bråk/debatt/diskussion - det betyder ju någonting helt annat på svenska.

Ska tillägga att även journalisten Margret Atladottir, en.äldre kvinna som talar fläckfri svenska, pratade om att "vinna ett ergument" i dagens program.
__________________
Senast redigerad av Berit85 2026-05-31 kl. 08:50.
Citera
2026-05-31, 08:52
  #2
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Berit85
Argument är ett viktigt ord, med en specifik betydelse - som ju de flesta vuxna känner till:




Nu finns det ett nytt uttryck, slapat av unga Tiktok-skadade människor: "Att vinna ett argument."

Just nu diskuteras en dokumentär om en tävling i retorik (Debattmästarna - vad dokumentären heter vet jag ej) i Sveriges Radio morgonpasset.

Vad tycker ni om att en ung svensk person - som, ironiskt nog, tävlar i retorik - använder uttrycket "att vinna ett argument"?

Problemet enligt mig är tudelat:

1. Ett argument kan aldrig vinnas - det kan bara läggas fram.

2. Risken finns att folk blir förvirrade när ordet argument börjar användas för att beskriva bråk/debatt/diskussion - det betyder ju någonting helt annat på svenska.

Ska tillägga att även journalisten Margret Atladottir, en.äldre kvinna som talar fläckfri svenska, pratade om att "vinna ett ergument" i dagens program.

Självklart kan man inte vinna ett argument. Ett argument används för att vinna en argumentation.
Citera
2026-05-31, 09:02
  #3
Medlem
kyrkstockens avatar
Folk läser ju inga böcker vilket universiteten påtalat.

Det måste vara svårt att bli bra på retorik om man har dålig ord och läsförståelse.

Jag undrar om folk är genuint intresserade eller bra apar efter företeelserna i amerika med kirk, shapiro osv?
Citera
2026-05-31, 09:34
  #4
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Folk läser ju inga böcker vilket universiteten påtalat.

Det måste vara svårt att bli bra på retorik om man har dålig ord och läsförståelse.

Jag undrar om folk är genuint intresserade eller bra apar efter företeelserna i amerika med kirk, shapiro osv?

Egentligen inte - tyvärr. För retorik handlar ju bara om konsten att övertyga; inte nödvändigtvis om att göra det med ett korrekt språkbruk.
Citera
2026-05-31, 09:35
  #5
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tempeZZt
Självklart kan man inte vinna ett argument. Ett argument används för att vinna en argumentation.

Nu upprepar du i princip bara mitt argument. Vad tycker du i frågan?
Citera
2026-05-31, 09:52
  #6
Medlem
pelle_snusks avatar
Är det inte en anglicism? På engelska heter det ju "to win an argument".
Citera
2026-05-31, 09:53
  #7
Medlem
puterealbas avatar
Det är ungefär samma visa som med: "ta självmord".
Citera
2026-05-31, 09:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pelle_snusk
Är det inte en anglicism? På engelska heter det ju "to win an argument".

Korrekt svenska är att vinna en argumentation.
Citera
2026-05-31, 10:12
  #9
Medlem
Att vinna (en debatt) med ett argument.

Men vederbörande har kanske vunnit en tävling och fått ett argument i pris?
Citera
2026-05-31, 10:42
  #10
Medlem
Jordgubbes avatar
Om man frågar ChatGPT så framkommer (nedan) att engelskan tog det från latin, där det hade båda betydelserna, men svenskan var snävare (bara ena) av någon anledning. Om det skulle vara sant, kanske vi inte skall vara så irriterade över detta? Argumenterar ChatGPT okej här? Nån som kan det där med etymologi kan väl fylla i.

"Intressant nog har engelskan själv ärvt denna användning från latin. Ordet argumentum betydde inte bara ett enskilt bevis utan kunde syfta på hela resonemanget eller tvistefrågan. Engelskan har därför länge kunnat använda argument både för ett skäl och för själva meningsutbytet, medan svenskan historiskt främst behållit den första betydelsen."
Citera
2026-05-31, 10:48
  #11
Medlem
Överfört från engelskan och ingen (yngre) lyfter ett ögonbryn.

Precis som karaktär. RIP rollfigur. Möjligen får man höra på en vinprovning vilken karaktär en druva ger en viss produkt. Eller undantagsvis att en person har en (dålig) karaktär. Men vardagligt är det numera liktydigt med en spelad figur på vita duken. Äldre utgåvor av SAOL listade inte den beskrivningen.
Citera
2026-05-31, 11:03
  #12
Medlem
Berit85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om man frågar ChatGPT så framkommer (nedan) att engelskan tog det från latin, där det hade båda betydelserna, men svenskan var snävare (bara ena) av någon anledning. Om det skulle vara sant, kanske vi inte skall vara så irriterade över detta? Argumenterar ChatGPT okej här? Nån som kan det där med etymologi kan väl fylla i.

"Intressant nog har engelskan själv ärvt denna användning från latin. Ordet argumentum betydde inte bara ett enskilt bevis utan kunde syfta på hela resonemanget eller tvistefrågan. Engelskan har därför länge kunnat använda argument både för ett skäl och för själva meningsutbytet, medan svenskan historiskt främst behållit den första betydelsen."

Du har rätt. Man behöver givetvis inte bli förbannad. Men man kan höja ett ögonbryn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in