2026-05-31, 02:09
Avstängd
Comitiums avatar
Vad händer med Kista när Ericsson flyttar?

Det blir en spökstad.
Citera
2026-05-31, 02:42
Medlem
tantrs avatar
Jag är inte rasse, många av mina bästa vänner är från olika delar av världen. Men när jag tänker tillbaka till 2020 då jag var på utbildning i Kista, och lunchade i centrum så var det som att besöka ett annat land.

Per hundra personer så var nog 95 personer av 100, av utländskt ursprung. Det kändes faktiskt märkligt minns jag. Vet inte hur det är idag men jag tippar på liknande. Minns att jag tänkte "Jobbar inte folk". Var helt jävla knökfullt runt 14-tiden.
Citera
2026-05-31, 04:11
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av folkgemenskap
Kistas förfall är det direkta resultatet av 90-talets nyliberala systemskifte. När kommun och stat slutade planera stadsdelar som integrerade helheter och istället överlät utvecklingen till marknadskrafterna skapades en sårbar monokultur. Solnas "framgång" handlar om aggressiv skattedumpning. En osolidarisk policy som flyttar runt problemen inom regionen istället för att lösa dem.

Det här låter rejält konstigt. Att tro på att politiker ska kunna åstadkomma något av betydelse och ”planera fram” olika saker är en utopi.

Kista arbetsområde byggdes inte som ett IT-centrum utan det uppstod organiskt. Vid den tidpunkten fanns behov av stora kontor. När ett antal stora företag redan etablerat sig hittade politiker på att Kista skulle ha en utvald roll. Politikerna har inte åstadkommit något betydande och att tro på ”mer politik” som lösning är snurrigt.

Citat:
Ericssons historiska tillväxt byggdes på statliga monopolkontrakt (Televerket), skattefinansierad infrastruktur och offentligt utbildad spetskompetens. När kapitalet nu flyttar privatiserar de vinsterna och dumpar de sociala kostnaderna och den tomma infrastrukturen i knät på skattebetalarna.

Du pratar om tider som ligger långt tillbaka. Det som främst drivit utvecklingen har varit utvecklingen av mobiltelefoni. Den offentliga inblandningen har varit begränsad, precis som det bör se ut.

Eftersom Kista arbetsområde tack och lov inte är offentligt ägt har ingen dumpat något i knäna på skattebetalare. Det är rimligt med strukturomvandling och historiskt har Sverige varit bra på det.

Citat:
Du sätter faktiskt fingret på exakt det som är felet, men drar fel slutsats. Det faktum att IT-sektorn och lokalbefolkningen är totalt bortkopplade från varandra är nyliberal stadsplanering i ett nötskal. Folkhemmets stadsdelar (som de tidiga ABC-städerna) byggdes för att arbete, bostad och centrum skulle hänga ihop klassöverskridande. Kista byggdes som ett segregerat luftslott: glaskontor för välbetalda pendlare på dagen, och ett eftersatt bostadsområde för arbetarklassen på kvällen.

Vad är nu nyliberalt med detta? Att utvecklingen ser ut som den gör visar bara på det faktum att politikers förmåga och möjlighet att på riktigt åstadkomma saker är begränsad. Få eller inga politiskt skapade projekt har fungerat så som politikerna hoppats på. Verkligheten lever sitt eget liv. Politiker är bäst på att agera reaktivt och hantera en given situation än på att skapa något utifrån stora visioner. Allt sådant är mest bara flum.

Citat:
Den sociala oron, personrånen och otryggheten i centrum är direkta konsekvenser av att folkhemmets universella välfärd, stabila skola och bostadsförsörjning har monterats ner till förmån för marknadslösningar. Kriminalitet frodas i de socioekonomiska klyftor som uppstår när staten abdikerar från sitt planeringsansvar.

Om vi pratar om Kista som bostadsområde ser det anmärkningsvärt ok ut idag. Brister finns så klart men någon betydande otrygghet finns inte. Jag har rört mig i området alla tider på dygnet rätt länge nu och det är bättre nu än längre tillbaka.

Problemen som finns i Järva som helhet har att göra med att Sverige har importerat stora mängder människor med sämre egenskaper utan att ha en strikt plan för hur dessa ska lyftas till europeisk normalnivå i fråga om utbildning, sekularisering, individualism och assimilering i majoritetskulturen. Här är ett område där politikerna faktiskt hade kunnat göra något men det har uppfattats som kontroversiellt att vidta de åtgärder som behövts.

Ingen normal svensk har velat ha en svartmuskig religiöst präglad analfabet som granne och den kategorin har därför skyfflats undan till perifera platser där deras sunkighet inte riskerar att spilla över på det normala Sverige eller drabba normala svenskar.

Att mindre av marknadslösningar hade varit vettigt från det här perspektivet är korrekt. Frågor som att via incitament och styrning tvinga personer att t.ex. prioritera att skaffa utbildning och arbete framför att skaffa barn är inte en uppgift som någon privat aktör kan lösa. Den modell med ”valfrihet” som passat för normala svenskar har varit fel väg när det gäller att hantera invandringen. Där behövs den enda vägens politik.
Senast redigerad av Perdidos 2026-05-31 kl. 04:15.
Citera
2026-05-31, 04:24
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
En kärna av "resultatpolitiker" inom M och S? "Begränsade, genomtänkta och träffsäkra" förändringar?

Deras recept är fler bostäder i de områden som folk lämnar pga stök och klantänk. Hyresrätter. Slappa migrationsregler. Slapp efterlevnad.

Framtiden ser ljus ut för Järva!

Resultatpolitiker är en annan kategori än de du tänker på. De hör man sällan talas om numera. Istället är det de stora och som regel missriktade visionerna som får utrymme i media.

Jag är inte säker på att allt ser så mörkt ut men förändringen är i första hand organisk, inte något som skapas via politiska planer.

Att asylinvandringen behöver krympas, styras och kontrolleras är en korrekt slutsats som många politiker verkar ha tagit till sig nu. Det är den enskilt viktigaste frågan för att Järva ska kunna få en annorlunda utveckling. Att förändra hur arbetsmarknaden fungerar, börja avveckla hyresregleringen och återinföra fastighetsskatt vore andra lämpliga åtgärder som skulle förbättra läget i Järva.
Citera
2026-05-31, 04:31
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
Var det inte någon myndighet som skulle flytta dit. Men personalen vägrade?

Det där låter konstigt. Att det skulle handla om Kista tror jag inte. Det kan däremot ha varit någon annan del av Järva.

Kista har bra infrastruktur och enormt bra transporter. Det är en unik plats på det sättet. Det gör också att Kista inte kommer att förfalla totalt. Det kommer att ske förändringar och politiken kan sannolikt bidra till att styra förändringarna rätt.
Citera
2026-05-31, 04:33
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Jag är inte rasse, många av mina bästa vänner är från olika delar av världen. Men när jag tänker tillbaka till 2020 då jag var på utbildning i Kista, och lunchade i centrum så var det som att besöka ett annat land.

Per hundra personer så var nog 95 personer av 100, av utländskt ursprung. Det kändes faktiskt märkligt minns jag. Vet inte hur det är idag men jag tippar på liknande. Minns att jag tänkte "Jobbar inte folk". Var helt jävla knökfullt runt 14-tiden.

Det har blivit så här efter pandemin. Det lär inte förändras på något markant sätt heller. Jag vet inte i vilken mån folk jobbar men det finns en kultur av att gå ut och äta i stimmiga miljöer som vissa grupper gillar.
Citera
2026-05-31, 06:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Tråden handlar om att det blir några kontorshus tomma i en mindre populär förort.

Självklart måste vi tycka lite synd om fastighetsägarna när detta händer. De kommer att förlora lite pengar på grund av detta, så deras utdelning kommer att drabbas.

Ingen som bor eller har jobbat i Kista har åkt dit på flera år, då centrumet och gallerian är omodernt jämfört med andra centrum och nybyggda gallerior.
Det är AP-fonderna som äger Kista. Som vanligt har man spelat bort pensionärernas pengar
Citera
2026-05-31, 07:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Det har blivit så här efter pandemin. Det lär inte förändras på något markant sätt heller. Jag vet inte i vilken mån folk jobbar men det finns en kultur av att gå ut och äta i stimmiga miljöer som vissa grupper gillar.

Nej, detta har inget med pandemin att göra.
Det är ett folkutbyte som pågår och det syns väl i våra förorter. Kista ligger vid Järva så det är enkelt för migranterna att ta sig dit.
Citera
2026-05-31, 07:51
Medlem
rrpipers avatar
Citat:
Hela idén med Kista Science City byggde på den nyliberala visionen om "kluster" och marknadsstyrda tekniknav. Man trodde blint på att om staten och kommunen bara klev tillbaka, rullade ut röda mattan och lät de globala storföretagen diktera villkoren, så skulle den eviga tillväxten säkras. Men kapitalet har ingen lojalitet. När Ericsson hittar billigare tech-hubbar eller mer lönsamma skatteklimat utomlands så drar de.

Kvar står vi nu med ett gigantiskt misslyckande. När de stora företagen överger området accelererar bara den sociala oron, segregationen och otryggheten. Det är ingen slump att rånrisken, personrånen och gängkriminaliteten biter sig fast i just de här områdena. När civilsamhället och trygga arbetsplatser monteras ner lämnas ett tomrun som snabbt fylls av kriminalitet. Den nyliberala drömmen om glänsande glaskontor visade sig vara en kuliss, under ytan har vi fått en stadsdel där folk är rädda för att gå hem från tunnelbanan efter mörkrets inbrott.

När det verkliga Sverige byggdes gjordes det inte genom att spekulera i globala trender, utan genom långsiktig, strukturell stadsplanering och statlig regi. Under folkhemseran byggdes infrastruktur, bostäder och industri för samhällsnytta och stabilitet för arbetarklassen och den breda medelklassen. Samhället byggdes för social sammanhållning och hög kollektiv tillit inte för att lämna enskilda stadsdelar till spekulativ marknadslogik och globala storföretags nycker. När staten tog ansvar för både jobben och tryggheten fanns det en helt annan grundläggande stabilitet.

Att Ericsson flyttar samtidigt som otryggheten breder ut sig visar att marknaden kan varken bygga ett hållbart samhälle eller garantera medborgarnas säkerhet. Det är dags to skrota den nyliberala naiviteten och återgå till folkhemmets grundbultar där staten tar taktpinnen, planerar långsiktigt och sätter den sociala tryggheten framför internationella koncerners kvartalsrapporter.

Totala jävla vänsterfantasier. Bättre att du börjar knarka, du skulle vara i större kontakt med verkligheten. Orka vara vänster.
Citera
2026-05-31, 07:54
Medlem
Perdidoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Noseone
Nej, detta har inget med pandemin att göra.
Det är ett folkutbyte som pågår och det syns väl i våra förorter. Kista ligger vid Järva så det är enkelt för migranterna att ta sig dit.

Tidigare, före pandemin, var lunchgäster från Ericsson och andra svenskdominerade större företag en betydande grupp. I Kista Galleria var det väldigt olika etnisk sammansättning bland gästerna beroende på tiden på dagen. Rent kommersiellt var det sannolikt en optimal kombination. På dagen kom rikare svenskar dit och åt mat och handlade. På kvällen kom den andra delen av befolkningen och handlade och åt mat, de med. Full beläggning hela dagen är ju inte illa.

Utöver Istanbul kebab och Mamma Africa fanns det tidigare flera lunchställen med mindre exotisk profil. Just före pandemin var det något av en peak. Jag tror inte ställena gick så bra men det gjordes iallafall tappra försök. Likt korsriddare försökte vissa entreprenörer lysa upp i det annars kompakta mörkret. Pandemin dödade allt detta och nu har det exotiska utbudet brett ut sig mer istället. Det är inte så att utbudet i sig är dåligt men det är lite ensidigt.

Numera är skillnaden i etnisk sammansättning fortfarande möjlig att notera men inte alls så tydlig som förr. Det beror förmodligen inte på att ”alla företag flyttat” utan mer på att man jobbar hemifrån och väljer matlåda för att spara pengar. När Ericsson lämnar Kista, om några år, blir det möjligen ännu sämre men det är svårt att veta. Det kommer att bli stora ombyggnader och det kommer att pågå en längre tid. Det blir som Berlin efter murens fall kanske.
Citera
2026-05-31, 08:36
Medlem
analkings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KD-tards
Du är anakronistisk.

Hela Järva planerades på 60-talet inklusive var blå linjen skulle gå.

Kista och Akalla planerades för att få många nya arbetsplatser. Storskalig, socialdemokratisk centralplanering. Bostadsbrist, orimliga folkökningsprognoser, extremt långvarigt socialdemokratiskt maktinnehav och ett regn av statliga pengar banade vägen för de felaktiga besluten.

Nu kan SVT och dess personal flytta till Kista och känna stor glädje över att ta över efter det "utnyttjande" Ericsson!
Allt är ju föredömligt planerat. Felet är att man fyllde bostäderna med främst araber och somalier.
Citera
2026-05-31, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perdidos
Resultatpolitiker är en annan kategori än de du tänker på. De hör man sällan talas om numera. Istället är det de stora och som regel missriktade visionerna som får utrymme i media.

Jag är inte säker på att allt ser så mörkt ut men förändringen är i första hand organisk, inte något som skapas via politiska planer.

Att asylinvandringen behöver krympas, styras och kontrolleras är en korrekt slutsats som många politiker verkar ha tagit till sig nu. Det är den enskilt viktigaste frågan för att Järva ska kunna få en annorlunda utveckling. Att förändra hur arbetsmarknaden fungerar, börja avveckla hyresregleringen och återinföra fastighetsskatt vore andra lämpliga åtgärder som skulle förbättra läget i Järva.

Så att Svenne Banan börjar flytta dit av ekonomiska skäl pga marknadshyror, fastighetsskatt och osäker anställning?

Han vill sällan bo där alls. Inte ens om han har ett jobb på Ericsson i Kista. Inte ens om han har ett jobb på SVT.

Han vill inte heller sprida ut Järvas befolkning till sitt eget område. Innerst inne vill han bara avgränsa problemen så att de inte sprider sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in