2026-05-31, 00:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension
Vad ger minpension för prognos om du fortsätter jobba?

Borde du väl skriva ut så att vi förstår vilken pension du menar är ingen pension.

Och om du nu inte får någon pension hur har du tänkt överleva då?

Citat:
att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension
Inkomstindex brukar oftast öka mer än inflationen.

Ja, extra skatt kan nog komma. Staten kan alltid jävlas med dig. Spelar ingen roll vad du har.

Citat:
eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.
Hur många år hade du tänkt vara pensionär då?
Nu är det väl från ca 67 till 85. Backar du 20 år lär det ha varit färre år.

Citat:
Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
Kan du väl göra.
Frågan är väl vem som vill köpa gamla obsoleta klockor om 30 år eller så.
Citera
2026-05-31, 04:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Även om låt oss säga robotar tar över allt, ingen behöver jobba och alla får en medborgarlön.
Så kommer efterfrågan fortfarande sätta pris på saker och ting, jordens resurser är fortfarande inte oändliga. Alla kommer inte kunna ha en svindyr Ferrari och Rolex på armen eller kunna bo i ett slott på den mest attraktivaste platsen i stan.

Låt oss säga att alla 10 miljoner människor i Sverige nu får en medborgarlön, alla får exakt lika mycket.
Utan några tillgångar utöver det så kommer det direkt placera dig i det lägsta skiktet i den nya världen.

Visst kommer du kunna leva gott och ha ett bra liv. Men ditt liv kommer bli begränsat.

Jag tror att det kan vara ganska smart att spara på sig en del. Det kostar inte mycket att sätta in lite pengar på börsen varje månad som sedan växer av sig självt.

Jag tror ingen förväntar sig att äga den dyraste ferrarin eller springa runt med en rolex runt handleden. Livsglädje kommer inte från materiella ting och det är jag övertygad om att den flesta människor inklusive mig som haft en hel del genom åren håller med om. Investeringar i fonder eller aktier har historiskt sett varit bra men absolut inte en garanti för framtida avkastning. Vi kommer få se en rejäl avkylning om några år när befolkningsminskningen är ett faktum.
Citera
2026-05-31, 05:44
Medlem
Ratis avatar
Som pensionär behöver man väl inte mer pengar än att det räcker till boendekostnader och mat. Bättre att sätta sprätt på pengarna när man är yngre.
Citera
2026-05-31, 08:16
Medlem
Germanofils avatar
Konstig argumentation från TS sida. Det är ju just därför att den allmänna pensionen blir då dålig, som det är viktigt att spara själv. Aktier/fonder är det alternativ som troligast kan ge en avkastning som slår inflationen.

Att investera i klockor, whisky, veteranbilar eller liknande är en betydligt större risk. Det bygger ju på antagandet att det finns många människor som beredda att betala dyrt för den typen av lyxkonsumtion i framtiden.
Citera
2026-05-31, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Att investera i klockor, whisky, veteranbilar eller liknande är en betydligt större risk. Det bygger ju på antagandet att det finns många människor som beredda att betala dyrt för den typen av lyxkonsumtion i framtiden.
Ovanstående gäller tyvärr även för aktiesparande..
Man får vänta tills någon vill köpa mina aktier dyrare..
För man säljer väl inte med förlust..
Citera
2026-05-31, 08:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sven12
Nackdelen är ju skatten om man tar ut så hög lön?.
Själv tar ja ut till max innan skiktgränen för statlig skatt. Då kan man ju växla litem mot pension.
Sen res ten ligger kvar i bolaget och investeras där samt tar ut utdelningar istället.

Det du ska köpa då är fatigheter som är lätt att hyra ut så får du inkomst oavset hur inflationen utvekclas och det bevara ett värde oavset vad det värdet är i pengar. Så ja investera i ert hus är ju en form av investering om det höjer värdet av den. Men ger ingen inkomst,
Hyresfastigheter var intressant investering för utdelningar några år sedan, men nu?
Citera
2026-05-31, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Som pensionär behöver man väl inte mer pengar än att det räcker till boendekostnader och mat. Bättre att sätta sprätt på pengarna när man är yngre.

Haha, vilken verklighet lever du i? Det är vid pension folk får tid att göra saker, och det mesta kostar pengar.

Men man ska inte äta skorpor för att ha fett med pengar vid pension, men en bra balans mellan att leva i nuet och en bra pension är mitt mål.
Citera
2026-05-31, 10:01
Medlem
Citat:
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?

Tvärtemot vad många säger så förlorar de flesta på aktier, finns flera studier på detta. Jag hör till dom som tjänat på det men ibland har jag undrat om det är klokt göra så med så stora risker
Köp skogsfastighet
Citera
2026-05-31, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Germanofil

Plus att materiella ting kan gå sönder eller försvinna vid olyckor, inbrott eller brand etc. Bankfack är väl något säkrare men då är man begränsad till utrymmet.
Citera
2026-05-31, 10:17
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rati
Det var det dummaste du kunde hitta på eller?

Jag är pensionär sedan ett år tillbaka med en rejäl inkomst i form av pension så jag kan resa när jag vill.
Visst ska man kunna leva under tiden fram till man slutar jobba men inte blåsa allt då.

Det finns en hel del, ca 60% av pensionärerna i Sverige som har garantipension på ca 12000 kr/månad före skatt samt en del kan även ha bostadsbidrag. Har man inte sparat pengar så kommer man inte kunna resa speciellt mycket. Bussen till centrum möjligen. Det är så du tänkt din tid som pensionär?
Citera
2026-05-31, 10:28
Medlem
Pershagen76s avatar
Citat:
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Det är väl knappast den statliga pensionen du ska sätta någon tilltro till, den är ju kapad på ett väldigt låg siffra och därefter får du ingenting. Vad du ska fokusera på är såklart tjänstepension (som du kan placera själv), samt egna investeringar. Sen som vissa skriver så kan ju huset man har vara en skön pensionsförsäkring beroende på var i landet man bor.
Citera
2026-05-31, 10:52
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pershagen76
Det är väl knappast den statliga pensionen du ska sätta någon tilltro till, den är ju kapad på ett väldigt låg siffra och därefter får du ingenting. Vad du ska fokusera på är såklart tjänstepension (som du kan placera själv), samt egna investeringar. Sen som vissa skriver så kan ju huset man har vara en skön pensionsförsäkring beroende på var i landet man bor.
Håller med dig om att man kapat i allmän pension rejält. Max 31.100 kr/mån. kan man få ut men i förhållande till den månadslön man haft är det skitdåligt. Plus lite i premiepension.
Precis som du skriver krävs det att man har en bra tjänstepension samt en del eget sparande.
Men visst drygt 30.000 kr/månad från allmänna pensionen ger ett bidrag.
Folk behöver bry sig i god tid för att kunna se till att inkomst när man slutat jobba går bra att leva på. Dock rätt många som haft en dålig lön och får leva på garantipension.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in