2026-05-30, 15:09
Medlem
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
Citera
2026-05-30, 15:13
Medlem
Själv sparade jag i ISK så man hade tillgång till pengarna om något skulle inträffa, lever gott på dessa idag.
Citera
2026-05-30, 15:14
Medlem
Nackdelen är ju skatten om man tar ut så hög lön?.
Själv tar ja ut till max innan skiktgränen för statlig skatt. Då kan man ju växla litem mot pension.
Sen res ten ligger kvar i bolaget och investeras där samt tar ut utdelningar istället.

Det du ska köpa då är fatigheter som är lätt att hyra ut så får du inkomst oavset hur inflationen utvekclas och det bevara ett värde oavset vad det värdet är i pengar. Så ja investera i ert hus är ju en form av investering om det höjer värdet av den. Men ger ingen inkomst,
Citera
2026-05-30, 15:16
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Skit i klockor och annan dynga utan satsa i så fall på aktier i säkra bolag likt cocacola och liknande. De delar ut tillräckligt med pengar så du hela tiden får en fin avkastning på dina pengar.
Se till att samla på dig ett antal olika större bolag där de både har månadsutdelningar, kvartalsutdelningar och årsutdelningar så kommer det bli bra.
Huset har du som en fin bonus den dag du säljer men tänk då också att du kommer behöva ett nytt boende den dagen som också höjts pga inflation.
Citera
2026-05-30, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Skit i klockor och annan dynga utan satsa i så fall på aktier i säkra bolag likt cocacola och liknande. De delar ut tillräckligt med pengar så du hela tiden får en fin avkastning på dina pengar.
Se till att samla på dig ett antal olika större bolag där de både har månadsutdelningar, kvartalsutdelningar och årsutdelningar så kommer det bli bra.
Huset har du som en fin bonus den dag du säljer men tänk då också att du kommer behöva ett nytt boende den dagen som också höjts pga inflation.
Njae riktiga klockar som har bevisat track record kan ju vara en bra inflation hedge likaså guld?
Men ja mcdondalds, coca cola, energi och livsmedel är ju något som alltid behöves och justeras med inflationen
Citera
2026-05-30, 15:23
Medlem
Varför skulle du inte spara? Om du tittar 30 år bakåt så har sparande på börsen slagit inflationen med råge, och om du nu inte tror på att pensionssystemet ska fungera (finns inget som tyder på det, tvärtom är systemet stabilt och genomtänkt även om många gnäller i högan sky för att de inte får vara pensionärer i 30 år och får ut 80% av lönen) så är det ju ämne mer skäl till att spara undan.

Det är vanskligt att lägga allt i huset, tänk om ni vill bo kvar? Finns många fattiga pensionärer som sitter på hus för många miljoner, men inget på sparkontot.
Citera
2026-05-30, 15:24
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Brandbilen har talat vist. Aktier i storbolag är det bästa. Visst, kosta på huset, du skall ju ändå bo där ett tag, men när du säljer antar jag du kommer köpa lägenhet som också följt index. Själv står jag i två bostadsköer sedan 30 år, till den dagen jag inte orkar med gården/kan köra bil. Tänk alltid tre steg framåt.
Citera
2026-05-30, 15:43
Medlem
RudyardKiplings avatar
Fastigheter skall underhållas för att inte tappa i värde. Hittills har det förvisso varit en av de mest effektiva sparformerna men frågan är om villor/bostadsrätter kan fortsätta stiga i samma takt? Hur många av dem som köpte sitt hus på 80-90-00-talet skulle ha råd att köpa sitt eget hus idag?

Fastigheter är ju dock känsligt. Sticker boräntan upp ökar ju dina kostnader och värdet riskerar att sjunka. Som jag förstått det är globala aktieindexfonder på ISK ett bra sparande långsiktigt. Guld, klockor, konst osv riskerar man ju att de kan förstöras eller stjälas.
Citera
2026-05-30, 15:43
Medlem
Onanikrems avatar
När mor och far sålde gick mäklaren runt och tittade överallt. Så sa han, ni har knappt renoverat de senaste 40 åren ni har varit smarta, vilket var sant förutom tapeter och indraget internet. Huset såldes direkt det kom ut till i princip samma pris som övriga hus i området (attraktivt område) Många var renoverade flera gånger, vissa tom. nyrenoverade.

De köpte ingen bostadsrätt, för jag hade sett till att de stod i kommunal bostadskö sedan väldigt länge. Flyttade in i en hyreslägenhet med närhet till hemtjänst (vilket de inte behövde då)Seniorboende så inga utlänningar eller barnfamiljer till grannar Sista året eller två åren hade mor viss hemtjänst som att få hjälp upp på morgonen toabesök och hjälp i säg på kvällen. Städa, handla och laga mat gjorde jag.
Citera
2026-05-30, 15:55
Medlem
Har du sådan lön borde det inte vara svårt att lägga undan lite slantar varje månad.
Citera
2026-05-30, 16:17
Avstängd
AnonymHingsts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Lite bakgrundsfakta. Har en bra lön, runt 75 efter skatt och jobbar som oberoende konsult i princip. Jag har möjlighet att välja själv hur stor del, eller om något, ska spenderas på pensionssparande.

Jag är född på 90-talet så jag har inte lyckats spara ihop några större summor i kontanter, utan det som vi har är investerat i vårat hus.

Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension, att inflationen är så hög att pengarna vi tjänat in inte spelar någon roll, att de tillsätter en enorm extra skatt på pension eller att pensionsåldern kommer höjas till den grad att jag hinner dö innan jag kan ta ut någon pension.

Min tanke är att fortsätta investera i vårat hus, kanske klockor jag gillar osv och ha detta som mitt pensionssparande som jag kan sälja när det närmar sig. Vad tycker ni själva? Tror ni att det är värt att spara till pensionen i detta land?
Du tänker inte fondspara till pensionen med en klocka tänker du är bättre? Du är ju helt borta från verkligheten.
Citera
2026-05-30, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av burnpower
Jag satt och räknade på pensionen, och helt ärligt ser jag inte vitsen med att spara. Som världen ser ut, och hur den har utvecklats de senaste 30 åren så verkar det som att min generation inte kommer få någon pension

Kan du redovisa dina beräkningar? Jag begriper inte riktigt vad du menar med att din generation inte kommer att få någon pension. Om du pensionssparar privat förfogar du hela tiden över kapitalet. Om du har en tjänstepension kan du även där göra investeringsval. Min arbetsgivare sätter in min tjänstepension på ett konto på Avanza. Allmän pension är en annan femma men det är ju inte något du aktivt sparar till så jag förstår inte vad du menar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in